۰ نفر

فتاحی : کی‌روش تعامل خوبی با سازمان لیگ داشته است

۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۰۱
کد خبر: 200162
فتاحی : کی‌روش تعامل خوبی با سازمان لیگ داشته است

سازمان لیگ فوتبال ایران که وظیفه برگزاری مسابقات باشگاهی داخلی را بر عهده دارد، هر ساله سعی کرده نسبت به سال قبل عملکرد بهتری داشته باشد. سال‌ها قبل برنامه لیگ برتر ایران به صورت هفتگی اعلام می‌شد اما با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد، چندسالی است که برنامه کامل لیگ ابتدای فصل اعلام می‌شود تا باشگاه‌ها و سرمربیان تیم‌ها بدانند دقیقا در چه روزی باید برابر چه تیمی قرار بگیرند.

 البته با توجه به برنامه‌های آماده‌سازی تیم ملی، در یکی دو سال اخیر شاهد این بودیم که سازمان لیگ پس از جلسه با کارلوس کی‌روش برنامه پیشنهادی خود را تدوین کرده و به باشگاه‌ها داده تا اگر اعتراضی وجود دارد، پیش از اعلام رسمی برنامه به آن اعتراض رسیدگی شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد ، سعید فتاحی که ریاست کمیته مسابقات سازمان لیگ را برعهده دارد، پیش آنکه امسال برنامه لیگ هفدهم را تدوین کند، جلساتی را با حضور کارلوس کی‌روش برگزار کرد تا با درنظر گرفتن برنامه‌های آماده‌سازی تیم ملی در سال جام جهانی، برنامه لیگ تدوین شود. او در ادامه این برنامه را در اختیار باشگاه‌ها قرار داد تا پس از تایید آنها رسما این برنامه اجرایی شود. برای بررسی بیشتر این موضوع و برنامه‌های آتی کمیته مسابقات سازمان لیگ با سعید فتاحی هم کلام شدیم تا از زبان رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ اطلاعاتی در این زمینه کسب کنیم.

می‌خواهیم ابتدا درباره برنامه‌ای که برای فصل هفدهم لیگ برتر تدوین کرده‌اید، صحبت کنید.

با توجه با اینکه امسال سال جام جهانی است و تمام لیگ‌های دنیا کمی زودتر کارشان را شروع می‌کنند و زودتر هم به پایان می‌برند، برنامه پیشنهادی خودمان را طوری طراحی کردیم که بر اساس آن لیگ را نسبت به سال قبل یک هفته زودتر شروع کنیم. ما این برنامه را در اختیار سرمربیان باشگاه‌ها قرار دادیم و حتی برای سرمربیانی که در جلسه ما حاضر نشدند هم برنامه را ارسال کردیم. البته باشگاه‌ها بیشتر اصرار داشتند بازی‌ها یک هفته دیرتر آغاز شود اما با توجه به اینکه زمان پایان لیگ ما مشخص است و طبق برنامه‌ریزی که انجام شده حدود ٢٠ اردیبشهت باید لیگ را به پایان ببریم کارمان کمی سخت شد. البته باتوجه به اینکه سال جام جهانی است، فیفا اعلام کرده لیگ‌های کشور‌ها نباید بعد از ٢٥ اردیبهشت برگزار شود.

برای تدوین این برنامه آیا با آقای کی‌روش جلسه‌ای داشته‌اید؟

پیش از تدوین برنامه جلساتی با آقای کی‌روش داشتیم اما ایشان گفتند اجازه دهید بازی با ازبکستان را انجام بدهیم و بعد جلسه دیگری بگذاریم و تصمیم‌گیری کنیم. فردای روز بازی با ازبکستان جلسه‌ای دو ساعته با کی‌روش داشتیم و برنامه‌های ایشان برای آماده‌سازی تیم ملی را گرفتیم و در ادامه با توجه به اینکه قصد داشتیم لیگ را یک هفته دیرتر آغاز کنیم، تصمیم گرفتیم یک مرحله جام حذفی را کمتر برگزار کنیم. یعنی پیش از این به این گونه بود که تیم‌های لیگ برتری از مرحله یک سی و دوم وارد می‌شدند اما امسال از مرحله یک شانزدهم وارد می‌شوند و تا رسیدن به فینال باید در ٥مرحله بازی کنند. به این تربیت خواسته باشگاه هم که دیرتر آغاز شدن لیگ بود، محقق شد و توانستیم آن یک هفته را اینگونه جبران کنیم.

با توجه به اینکه امسال سال جام جهانی است آیا برنامه‌ای دارید که لیگ فشرده نباشد و در نتیجه بازیکنان خسته‌تر نشوند؟

بله، برنامه طوری طراحی شده که لیگ هفت روز به هفت روز باشد، تا به حال هم با باشگاه‌ها و هم با تیم ملی تعامل خیلی خوبی داشتیم.

گویا برخلاف سال‌های قبل قرار است امسال جام حذفی مرحله به مرحله قرعه کشی بشود. در این مورد هم توضیح می‌دهید؟

بله دقیقا همین‌طور است. مانند همه جای دنیا که مراحل مختلف جام حذفی را قرعه‌کشی می‌کنند قصد داریم امسال مرحله به مرحله جام حذفی را قرعه‌کشی کنیم. دلیل این کار هم این است که هر سال ابتدای فصل قرعه‌کشی می‌کردیم و بعد تیمی از دسته پایین می‌دید که در طول بازی‌ها با نمی‌تواند با استقلال یا پرسپولیس بازی کند، به همین دلیل از حضور در رقابت‌ها انصراف می‌داد و باعث برهم خوردن برنامه ما می‌شد. امسال هم اعلام کردیم هر تیمی برای حضور در جام حذفی اعلام آمادگی کند و بعد انصراف بدهد ١٠ تا ٣٠ میلیون تومان جریمه خواهد شد و از سال بعد هم حق شرکت در جام حذفی را نخواهد داشت.

در جلسه با کی‌روش آیا او هم تعاملی با شما و سازمان لیگ داشته است؟

بله، او ٤ روز از یک برنامه اردویی خود را کم کرد تا لیگ ما فشرده نشود. از طرف دیگر هم ٥ روز از اردوی اردیبهشت ماه تیم ملی کم کرد. نه‌تنها الان بلکه همه ساله کی‌روش تعامل خوبی با سازمان لیگ داشته است. برای آماده‌سازی تیم ملی در جام ملت‌های آسیا کی‌روش می‌خواست اردویی ٥٠ روزه برگزار کند که بعدا ٤٢ روزه برگزار شد. او برای برپایی این اردو یک فیفا دی کامل را در اختیار سازمان لیگ قرار داد تا مسابقات را برگزار کنیم. اینگونه نیست که هرچه کی‌روش بگوید بگوییم چشم! هم آقای کی‌روش و هم ما تعامل بسیار خوبی با هم داریم.

هرساله سازمان لیگ با برنامه‌هایی که انجام داد باعث جوانگرایی و پویایی لیگ شد. امسال هم گویا اعلام کردید هر باشگاهی به راحتی می‌تواند از بازیکنان رده امید و جوانانش استفاده کند.

سه سال قبل اعلام کردیم هر باشگاه لیگ برتری تنها می‌تواند ١٨ بازیکن بزرگسال در اختیار داشته باشد و گفتیم باشگاه‌ها می‌توانند بازیکن زیر ٢٣سال جذب کنند. امسال اعلام کردیم هر باشگاهی می‌تواند از ١٥ بازیکن امید و ١٥ بازیکن جوانان هم استفاده کند. یعنی اگر باشگاهی خواست بازیکن امید خود را وارد زمین کند، یک روز قبل می‌تواند با مراجعه به سازمان لیگ کارت بازی بازیکن خود را بگیرد تا برایش بازی کند. اما عده‌ای از دوستان که دغدغه پیشرفت فوتبال را ندارند، می‌گویند بازی‌ها فشرده شده است پس بنابراین باید تعداد بازیکنان بزرگسال را به ٢١ افزایش دهید. این دوستان بیشتر به جیب خودشان فکر می‌کنند. من قویا می‌گویم سازمان لیگ به هیچ عنوان چنین کاری نمی‌کند و به عقب بازنخواهد گشت. نتیجه کاری که سه سال قبل کردیم این شد که الان تیم ملی ما بازیکنان جوان و آینده‌دار بسیاری در اختیار دارد پس بنابراین به راه خودمان ادامه می‌دهیم.