۰ نفر

رکوردهایی که برانکو و حسینی شکستند

۲۸ فروردین ۱۳۹۶، ۹:۰۷
کد خبر: 188234
رکوردهایی که برانکو و حسینی شکستند

پرسپولیس و برانکو با قهرمانی زودهنگام و مقتدرانه خود در لیگ شانزدهم سیلی از تبریک و تمجید به سمت خود روانه کردند.

 شنبه‌شب ساعاتی پس از قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر، پیام‌های تبریک به سمت پرسپولیسی‌ها سرازیر شد. در‌این‌میان بسیاری از پیش‌کسوتان و کارشناسان به تمجید از برانکو ایوانکوویچ، سرمربی کروات پرسپولیس، پرداختند. 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق ، برانکو در اواخر لیگ چهاردهم هدایت پرسپولیس را برعهده گرفت. او در لیگ پانزدهم تنها به ‌خاطر تفاضل گل پایین‌تر قهرمانی را از دست داد؛ ولی امسال با ساختن تیمی مستحکم به یکی از قاطع‌ترین قهرمانی‌های لیگ ایران دست پیدا کرد. 

این عنوان قهرمانی برای برانکو هم دستاورد ‌درخور‌توجهی داشت و باعث شد تا او قهرمانی در سه کشور مختلف را تجربه کند. این مربی ٦٣ ساله در دو فصل (٢٠٠٦-٢٠٠٧ و ٢٠٠٧-٢٠٠٨) به همراه دینامو‌ زاگرب قهرمان کرواسی شده بود. در سال ٢٠١٠ به همراه تیم شاندونگ چین قهرمانی در سوپر‌لیگ چین را جشن گرفته بود و حالا قهرمانی در لیگ ایران را هم به ویترین افتخارات خود اضافه کرد. سرمربی سابق تیم ملی ایران و کمک‌مربی سابق تیم ملی کرواسی افتخاراتی هم در سطح ملی دارد. در تاریخ فوتبال مربیان معدودی‌اند که موفق شدند در چند کشور قهرمان شوند. سرآمد آنها تومیسلاو ایویچ فقید است که قهرمانی در شش کشور مختلف را تجربه کرد. ارنست هاپل، ژوزه مورینیو و جیوانی تراپاتونی هم قهرمانی در چهار لیگ مختلف را در کارنامه خود دارند. برانکو ایوانکوویچ به اولین مربی تاریخ کرواسی تبدیل شد که توانسته است در سه کشور مختلف قهرمان لیگ فوتبال شود. رسانه‌های کرواسی دیروز به این موضوع پرداختند. سایت لیبیونی کرواسی، در‌این‌باره نوشت: «ایوانکوویچ اکنون توانست یک موفقیت تاریخی برای همه مربیان کروات به دست آورد و به اولین مربی کروات تبدیل شد که توانسته است در سه کشور مختلف قهرمان لیگ شود». بی‌دلیل نیست که پس از بازی با ماشین‌سازی شایعه تمدید بلندمدت قرارداد برانکو قوت گرفت. ایوانکوویچ هم‌اکنون یک سال دیگر با پرسپولیس قرارداد دارد و شایعه شده قرارداد این مربی پنج سال دیگر تمدید خواهد شد. مدیران پرسپولیس تأیید کردند برانکو همچنان حفظ می‌شود؛ اما درباره مدت قرارداد او اطلاع‌رسانی نکردند. اکبر طاهری، سرپرست باشگاه پرسپولیس، دیروز دراین‌باره گفت: «ما در حال برنامه‌ریزی بلندمدت هستیم تا تیم در مسیر مشخص و موفق حرکت کند. برانکو ایوانکوویچ محور برنامه‌های آینده پرسپولیس است و هر تصمیمی بخواهیم بگیریم، ایشان در متن آن قرار دارد. هواداران و رسانه‌ها نیز باید کمک کنند فوتبال در مسیر درست حرکت کند. ما یک افق خوب برای پرسپولیس در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم با یک نقشه خوب به آن برسیم؛ اگرچه در فوتبال شما را به روزمرگی دعوت می‌کنند». برانکو هم دیروز از تمدید قراردادش به مدت پنج سال استقبال کرد و گفت: «باشگاه پرسپولیس دورنمای بلندی دارد. من خیلی از شرایط پرسپولیس راضی هستم. باید ببینم چه می‌شود؛ هرچند که از کارکردن در پرسپولیس لذت می‌برم». به نظر می‌رسد خیال پرسپولیسی‌ها از نظر حفظ سرمربی‌شان باید راحت باشد. 

حسینی، پرافتخارترین بازیکن

برانکو ایوانکوویچ تنها پرسپولیسی‌ای نیست که رکورد شکسته است. سیدجلال حسینی هم با قهرمانی با پرسپولیس خود را به پرافتخارترین بازیکن تاریخ لیگ برتر تبدیل کرد. کاپیتان پرسپولیس با قهرمانی این فصل، پنجمین عنوان خود را به دست آورد. او پیش از این سه بار با سپاهان و یک مرتبه هم با سایپا فاتح لیگ برتر شده بود. پیش‌از‌این محرم نویدکیا با پنج قهرمانی به همراه سپاهان پرافتخارترین بازیکن تاریخ لیگ برتر بود. اکنون حسینی و نویدکیا به همراه هم این عنوان را یدک می‌کشند. حسینی البته تنها بازیکنی است که با سه تیم مختلف قهرمان شده است. کاپیتان پرسپولیس قرارداد خود را تمدید کرده و این فرصت را دارد تا از رکورد نویدکیا عبور کند و خودش به‌تنهایی پرافتخارترین بازیکن لیگ برتر شود. 

سیل تبریک‌ها

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا به قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر ایران واکنش نشان داد. این سایت نوشت: «پرسپولیس اکنون با ۱۲ امتیاز اختلاف در صدر جدول لیگ ایران قرار دارد و سه هفته‌ باقی‌‌مانده به پایان رقابت‌ها قهرمانی خودش را قطعی کرده است. گل زودهنگام علی علیپور با پنالتی‌ ‌دقیقه ۷۰ مهدی طارمی باعث شد پرسپولیسی‌ها هر سه امتیاز این مسابقه را از آن خودشان کنند و برای دهمین‌بار فاتح لیگ ایران شوند. برانکو ایوانکوویچ، اکنون بدون هیچ شک و تردیدی امیدوار است موفقیت داخلی در لیگ ایران را به رقابت‌های آسیایی سرایت دهد و بتواند در سطح قاره خودش را موفق کند، جایی که اکنون به همراه پرسپولیس در رده سوم گروه D رقابت‌های لیگ‌ قهرمانان آسیا قرار دارد و در بازی بعدی باید با الهلال عربستان و الوحده امارات دیدار کند».

چندین رسانه و نهاد دیگر هم قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر را تبریک گفتند. وزارت ورزش و جوانان دیروز صبح پیام تبریکی منتشر کرد. در پیام تبریک وزارت ورزش آمده است: «قهرمانی باشگاه پرسپولیس در فاصله سه هفته مانده به پایان این دوره لیگ برتر ایران که موجب شادی و نشاط جوانان و هواداران آن باشگاه و فوتبال ایران شد را تبریک گفته و با تقدیر از تلاش جوانان سربلند ایران در همه تیم‌های حاضر در این دوره از رقابت‌های لیگ برتر، امید است نمایندگان فوتبال ایران بتوانند با درخشش در رقابت‌های آسیایی از نام و کیان فوتبال ایران دفاع کنند و مایه مباهات، سربلندی، شادی و شعف همه ایرانیان به‌ویژه جامعه ورزش‌دوستان و ورزشکاران شوند». در بین باشگاه‌های لیگ‌برتری ذوب‌آهن اصفهان و سعید آذری مدیرعامل این باشگاه اولین‌هایی بودند که موفقیت قرمزها را تبریک گفتند. ذوب‌آهن با انتشار پیامی تأکید کرد باید فرهنگ تبریک‌گفتن به قهرمان در ورزش کشور جا بیفتد. باشگاه نفت تهران دیگر باشگاهی بود که در تبریک‌گفتن به قرمزها پیشگام بود. در پیام این باشگاه به مرحوم هادی نوروزی اشاره شده است. «تیم پرسپولیس با شایستگی و در سایه حمایت‌های همه‌جانبه هواداران خود به مقام قهرمانی دست یافت و بدون تردید روح زنده‌یاد هادی نوروزی کاپیتان فقید پرسپولیس و بازیکن سابق نفت تهران و همه درگذشتگان فقید پرسپولیس از این قهرمانی شاد شد. امیدواریم که این تیم و سایر نمایندگان ایران در لیگ‌ قهرمانان آسیا (استقلال تهران، استقلال خوزستان و ذوب‌آهن اصفهان) بتوانند در رقابت‌های آسیایی امتیازات لازم را برای صعود به مراحل بعدی کسب کنند و تیم ملی ایران نیز با اقتدار و برای اولین بار در٢ دوره متوالی به جام جهانی صعود کند».

در بین افرادی که پیام تبریک فرستادند، پیام مایدا مائیچ، سرمربی تیم والیبال بانوان ایران و فریده شجاعی، همسر مرحوم منصور پورحیدری درخورتوجه بود.