۰ نفر

جریمه‌های دردسرساز برای فدراسیون فوتبال ایران

پرتاب بطری خالی ٣‌ هزار دلار آب می‌خورد

۲۱ فروردین ۱۳۹۶، ۸:۵۸
کد خبر: 186947
پرتاب بطری خالی ٣‌ هزار دلار آب می‌خورد

در شرایطی که تیم ملی فوتبال کشورمان قرار است ٢٣ خرداد برابر ازبکستان به میدان برود و برای گرفتن بلیت جام جهانی ٢٠١٨ روسیه بجنگد، هنوز به طور قطعی مشخص نشده که آیا حضور تماشاگران در این بازی ممکن است یا نه؛ دلیل؟

 پرتاب ترقه از سوی تماشاگران به سوی کمک‌داور بازی ایران و چین! به همین سادگی. در واقع روز هشتم فروردین که ایران در «آزادی» با یک گل چین را برد، پرتاب یک ترقه از سوی تماشاگران می‌رفت تا بازی را نیمه‌کاره بگذارد و در نهایت هم بازی را با نتیجه ٣ بر صفر به سود چین اعلام کنند. این موضوعی است که مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان روز گذشته در نشست خبری‌اش به آن اشاره کرد. البته این کنفرانس خبری که به نظر می‌رسید بیشتر برای اعلام یک هشدار جدی بود، با موارد متعددی همراه بود. تاج گفت: «در بازی با چین متأسفانه اتفاقاتی افتاد که ما نامه‌ای نگران‌کننده دریافت کردیم. ناظر مسابقه و داور گزارش بدی از پرتاب نارنجک ارسال کردند که فیفا در این خصوص از ما سؤالاتی را پرسیده است که باید پاسخ دهیم. همچنین برخی تماشاگرها پرچم‌های فیفا را پایین آوردند که باید در‌این‌باره نیز جریمه مالی پرداخت کنیم». این پرداخت جریمه بخش مهمی از صحبت‌های مهدی تاج را پوشش داد که در ادامه به موارد مشخصی در آن اشاره شد.

هر ترقه ٥‌ هزار دلار!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق ، دل‌مشغولی مسئولان فوتبال کشورمان بیشتر به خاطر بی‌انضباطی‌هاست که از سوی تماشاگران در بازی‌های ملی رخ می‌دهد. تاج با اشاره به این مورد می‌گوید استفاده از مواد آتش‌زا جرائم سنگینی را برای فدراسیون در پی دارد: «استفاده از مواد آتش‌زا و قابل انفجار جریمه به دنبال دارد و همین اتفاق اخیر جریمه ١٥٠ تا ٢٠٠‌ هزار دلاری را به دنبال خواهد داشت که با این درآمدها برگزاری بازی برای ما صرفی ندارد. وقتی می‌توان با ١٥٠‌ هزار دلار اردویی برگزار کرد، چرا باید آن را برای خشونت یک فرد پرداخت کنیم؟ این جریمه‌ها در بار دوم و سوم تا پنج برابر قابل افزایش است که چنین مسئله‌ای ما را نگران می‌کند». البته با اشاره‌ای گذرا به بازی با چین مشخص می‌شود که هرگز به اندازه ١٥٠ تا ٢٠٠‌ هزار دلار ترقه پرت نشده و منظور رئیس فدراسیون فوتبال مجموع جرائمی است که می‌تواند در مرحله انتخابی جام جهانی شامل جریمه شود.

هر بطری آب ٣‌ هزار دلار!

نکته‌ای که در کنفرانس خبری مهدی تاج جلب توجه می‌کرد، فهرست مواردی بود که شامل جریمه مالی می‌شد؛ مواردی بسیار کوچک و ریز که جمع آنها می‌تواند منجر به ورشکستگی فدراسیون فوتبال شود. تاج با اشاره به همین مورد و سایر جریمه‌ها هم گفت: «انداختن فلاش و لیزر به سوی ارکان بازی برای هر بار چند‌ هزار دلار جریمه دارد که این جریمه‌ها قطعی است؛ حتی اگر صد بار در یک بازی لیزر انداخته شود ما باید صد جریمه پنج‌هزاردلاری پرداخت کنیم. پرتاب بطری آب و قوطی‌های آلومینیومی نیز جریمه دارد که اگر این بطری‌ها خالی باشد، سه هزار دلار و اگر پُر باشد، پنج هزار دلار جریمه دارد. شما حساب کنید اگر از بین این همه جمعیت تیم ما گلی بزند و بعد از هر گل حداقل ٢٠ نفر بخواهند از خوشحالی بطری به سمت زمین پرتاب کنند، ما باید برای یک گل صد هزار دلار جریمه بدهیم. از کجا باید این مبلغ را بیاوریم؟ حتی اگر هم داشته باشیم، چرا باید چنین پولی را برای رفتار ناشایست پرخاشگران پرداخت کنیم؟ پرتاب سنگ و موارد مشابه نیز پنج هزار دلار جریمه دارد و ما باید حواسمان را بیشتر از این جمع کنیم، ضمن اینکه در ادامه این موارد آمده که نمایش شعارهای مذهبی و سیاسی و شعارهایی که به سمت نژادپرستی می‌رود، با نظارت ناظر بازی شامل جریمه می‌شود». این مورد شعارهای مذهبی به وضوح تابه‌حال حداقل برای یک‌ بار که شده ایران را مشمول جریمه کرده است. موضوع به بازی ایران و کره‌جنوبی در شب تاسوعا برمی‌گردد که تماشاگران ایرانی بنابر عقاید مذهبی ویژه، بنرهای مخصوص محرم را به همراه داشتند و در طول بازی هم بارها از شعارهای مذهبی استفاده کردند. موضوعی که حالا شامل جریمه شده و AFC برای هر بنر مذهبی مبلغ دو هزار دلار جریمه در نظر گرفته است.

از اهمال صداوسیما تا کار عجیب یگان ویژه!

بخش دیگری از جریمه‌ها که قطعا شامل حال فدراسیون فوتبال کشورمان می‌شود، مربوط به ورود افراد غیرمرتبط به زمین بازی است که به ازای هر نفر مبلغ مشخصی جریمه باید پرداخت شود؛ البته بخش جالب‌تر این داستان به مسئله صداوسیما برمی‌گردد. مهدی تاج می‌گوید: «ممکن است در بحث پخش تلویزیونی صداوسیما، به دلیل استفاده از بهپاد یا اشیایی که قبل از بازی اعلام نکرده باشند، جرائمی را برای فوتبال ایران در نظر بگیرند. بستگی به شدت جرائم این محکومیت‌ها در نظر گرفته می‌شود و تصور من این است شرایط سختی در پیش باشد». البته موضوع جذاب‌تر داستان مربوط به انداختن نور لیزر روی صورت بازیکنان و اعضای کادر فنی رقیب است که این مورد به طور مشخص پنج هزار دلار جریمه دارد ولی موضوع وقتی پیچیده‌تر می‌شود که مهدی تاج می‌گوید شنیده است که یگان ویژه هم از این نورها استفاده می‌کنند: «ما شنیدیم که یگان ویژه هم لیزر انداخته اما فرقی ندارد؛ چه یگان ویژه، چه اعضای فدراسیون فوتبال، چه رسانه‌ها و چه تماشاگران اگر چنین کاری انجام دهند، شامل جریمه سنگین خواهد شد. این جریمه شامل کشور می‌شود و تفاوتی ندارد که چه کسی لیزر انداخته است». طبیعتا یگان ویژه از لیزر برای آزاررساندن به بازیکنان رقیب استفاده نمی‌کند و به نظر می‌رسد اعضای یگان ویژه از این ابزار برای راهنمایی همکاران خودی استفاده می‌کنند که حالا این مورد هم شامل جریمه می‌شود.

ازبکستان با تماشاگر یا بدون تماشاگر؟

حالا با تمامی این مسائل مهدی تاج هنوز مشخص نمی‌کند که آیا جریمه بازی بدون تماشاگر شامل حال ایران در دیدار با ازبکستان شده است یا نه. رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان درخصوص احتمال محرومیت ایران از حضور تماشاگرانش در دیدار مقابل ازبکستان گفت: «من نمی‌دانم جواب این سؤال چه خواهد بود اما با همکاری مشاوران بین‌المللی پاسخی تهیه کردیم و به خوبی جواب فیفا را دادیم. باید منتظر باشیم تا ببینیم چه حکمی صادر خواهد شد اما امیدوارم اتفاقی در این خصوص نیفتد. به حضور هواداران‌مان در بازی با ازبکستان نیاز داریم، هرچند جرائم نقدی در نظر گرفته‌شده نیز برای فدراسیون فوتبال ایران کمتر از محرومیت نیست».