۰ نفر

جردن باروز : در قلب ایران احساس می‌کردیم در خانه هستیم

۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۰۵
کد خبر: 179179
جردن باروز : در قلب ایران احساس می‌کردیم در خانه هستیم

براساس یک نظرسنجی که نتایج آن اخیرا منتشر شد تنها ۴۱ درصد از امریکایی‌ها عملکرد دونالد ترامپ را به عنوان رییس‌جمهور تایید می‌کنند و ۵۸ درصد گفته‌اند که دولت جدید ترامپ مایه «شرمساری» آنهاست.

 براساس این نظرسنجی که از سوی موسسه مک کلاچی – ماریست انجام شد ۴۹ درصد از سوال شوندگان عملکرد دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا را تایید نکرده‌اند. این نتیجه دارای اختلاف فراوان در میان گرایش‌های حزبی است. در میان جمهوریخواهان ۸۵ درصد عملکرد ترامپ را به عنوان رییس‌جمهور تایید می‌کنند و تنها ۱۱ درصد دموکرات‌ها این عقیده را داشته‌اند. همچنین ۳۸ درصد امریکایی‌ها نظر مطلوب به ترامپ داشتند در حالی که ۵۴ درصد نظر نامطلوب نسبت به رییس‌جمهور امریکا داشتند. تنها ۳۳ درصد امریکایی‌ها گفتند که اقداماتی که ترامپ تاکنون انجام داده «مایه مباهات» آنهاست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد ، اکثریت پاسخگویان این نظرسنجی نحوه مدیریت سیاست خارجی و مقابله با تروریسم از سوی ترامپ را تایید نکردند. ۴۵ درصد امریکایی‌ها مدیریت اقتصادی ترامپ را تایید کردند اما ۴۳ درصد این مدیریت او را تایید نکردند. حدود سه چهارم رای‌دهندگان شرکت‌کننده در این نظرسنجی معتقدند ترامپ در حال عمل به وعده‌های انتخاباتی‌اش است اما ۵۷ درصد عقیده داشتند که ترامپ در زمان بسیار فشرده به دنبال انجام کارهای بسیار زیاد است. نظرسنجی مک کلاچی – ماریست در بازه زمانی ۱۵ تا ۱۹ فوریه با پرسش از ۱۰۷۳ بزرگسال انجام شده و حاشیه خطای ۳ درصدی داشته است. این در حالی است که در یک نظرسنجی دیگر مربوط به دانشگاه کوئینیپیاک که اخیرا نتایجش منتشر شد میزان محبوبیت ترامپ تنها ۳۸ درصد بود که پایین‌ترین میزان محبوبیت ثبت شده تاکنون برای او بوده است.

جالب اینکه جردن باروز کشتی‌گیر شناخته شده امریکا نیز پس از سفری که برای حضور در جام جهانی کرمانشاه به ایران داشت در مصاحبه‌ای با سایت GQ انتقاداتی را به ترامپ وارد کرده و در اصطلاح کشتی‌گیران با او سرشاخ شده و گفته است: «اگر ترامپ به ایران سفر می‌کرد پس از بازگشت آنها را می‌ستود.» جالب‌تر اینکه فدراسیون کشتی ایران نیز از باروز و خانواده‌اش دعوت کرده تا به ایران سفر کنند. این در حالی است که همسر جردن چندی پیش در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود که سفر به ایران را در برنامه دارد و دوست دارد تا به این کشور برود.

جردن باروز، کشتی‌گیر پرآوازه امریکایی بعد از بازگشت به امریکا در مصاحبه‌ای با سایت GQ از تجربه خود در سفر به ایران گفت‌.

به شما برای عملکرد خوب‌تان در جام جهانی تبریک می‌گوییم. چه مدت در ایران بودید و چه زمانی برگشتید؟

متشکرم. ما هشت روز در ایران بودیم و من یکشنبه شب به نبراسکا بازگشتم.

ایران در جام جهانی امسال قهرمان شد. آنها تعدادی از بهترین کشتی‌گیران جهان را در تیم خود دارند. شرایط خوبی که دارند باعث خوب بودن آنها می‌شود.

این جالب است زیرا من در هفت سال کار در سطح بین‌الملل، هرگز به کشتی‌گیران ایرانی نباختم اما آنها در سطح تیمی همیشه بهترین هستند. این پنجمین جام جهانی من بود. در همه این مسابقات، ما به ایرانی‌ها باختیم. این نشان می‌دهد که آنها در سطح بسیار بالایی هستند. آنها بسیار منضبط و باروحیه ورزشی هستند. آنها می‌دانند که چطور در یک مسابقه شرایط خوب را حفظ کنند.

فکر می‌کنید این برتری ارتباطی به غرور فرهنگ ایران دارد؟

بدون شک همین‌طور است. به غیر از امریکا، آنها کشوری هستند که من عشق آنها به ورزش را حس می‌کنم و می‌دانم که این عشق، با هویت ملی آنها درآمیخته است. امریکایی‌ها این عشق را به راگبی، بسکتبال و بیسبال دارند. ما برای این ورزش‌ها زندگی می‌کنیم و این ورزش‌ها نشان‌دهنده هویت ما هستند. در ایران این حس، به کشتی وجود دارد. میهن‌پرستی آنها با عشق به کشتی تعریف می‌شود. به همین دلیل است که آنها بهترین هستند.

چقدر برای شما به عنوان یک امریکایی سخت بود که بعد از چند دهه دشمنی بین این دو کشور به ایران بروید؟ با توجه به قانون اخیر آقای ترامپ اوضاع چطور بود؟

خودم را یک ناسیونالیست نمی‌دانم اما کشورم را دوست دارم. آنچه دوست داشتم مردم ایران بدانند و گوش دهند این است که در امریکا دموکراسی وجود دارد. ما به مسوولان دموکرات رای می‌دهیم اما گاهی اوقات آنها پیروز نمی‌شوند. هنوز هم می‌توانم کشورم را دوست داشته باشم. با وجود اینکه با برخی از سیاست‌های آن مخالفم. دونالد ترامپ و من، نظرات مختلفی نسبت به ایرانی‌ها داریم. مطمئنم اگر او به ایران سفر کرده بود و درباره ایرانی‌ها بیشتر می‌دانست، پس از بازگشت به امریکا، ایرانی‌‌ها را می‌ستود.

این اظهارنظر جسورانه‌ای است. آیا شما از واکنش‌هایی که ممکن است ایجاد شود، نمی‌ترسید؟

تا به حال دو بار به ایران رفتم. می‌توانم صادقانه بگویم ایرانیان یکی از مهربان‌ترین و مهمان‌نوازترین مردمان دنیا هستند. آنها فرهنگی قدیمی دارند. فکر می‌کنم که تازه در حال شناختن آنها هستم. برای پاسخ به سوال شما باید بگویم از اظهارنظر خودم مطمئنم و مشکلی هم با واکنش‌ها ندارم.

شما بهترین کشتی‌گیر وزن ۷۴ کیلوگرم در دنیا هستید. آیا زمانی که در ایران بودید، احساس کردید که فرد شناخته شده و مشهوری هستید؟

صادقانه بگویم که استقبال مردم مرا شگفت‌زده کرده بود. انگار که تمام مردم ایران کاملا از مسابقات آگاه بودند. شبکه ورزشی آنها نیز چیزی شبیه به ESPN بود هر روز به صورت کامل گزارش می‌داد و در میلیون‌ها خانه، گزارش‌ها دیده می‌شد. زمانی که من به فرودگاه رفتم، صفی از تماشاگران و هواداران به استقبال ما آمدند و بعد از مسابقات نیز ما را بدرقه کردند. در امریکا نیز چنین استقبالی ندیده بودم. استقبال در ایران چیز دیگری بود. نام‌های ما فریاد زده می‌شد. این دیوانه‌کننده است نه؟ ما در قلب ایران احساس می‌کردیم در خانه هستیم.

آیا شما با کسی در تیم ایران دوست هستید؟

با مسعود اسماعیل‌پور صمیمی هستم و او را دوست خودم می‌دانم. گاهی اوقات در اینستاگرام برای هم پیام می‌فرستیم و حال هم را می‌پرسیم. او مانند یک جوانمرد با من رفتار می‌کند و به من توصیه‌هایی درباره حریفانم می‌کند. در دوستی ما احترام زیادی وجود دارد.

شما برای امریکایی‌هایی که به ایرانی‌ها اعتمادی ندارند و فکر می‌کنند قانون ضد مهاجرت عمل درستی بوده است، چه حرفی دارید؟

آنچه در رسانه‌ها و فیلم‌ها از ایران به نمایش گذاشته می‌شود، درست نیست. این فیلم‌ها به هیچ‌وجه ایران واقعی را نشان نمی‌دهد. فکر می‌کنم شناخت درست از ایران زمانی حاصل می‌شود که شما به آن جا سفر کنید و آنچه من حس کردم را تجربه کنید. اگر این کار را انجام دهید، خواهید دید که ایرانی بودن چه معنی دارد. قول می‌دهم ذهن شما تغییر می‌کند.

آیا شما زمانی که آنجا بودید به مشکلی برخوردید؟

نه به هیچ‌وجه. عشق و حمایتی که ما دریافت کردیم باعث دلگرمی ما شد. برای مسابقه خود را آماده می‌کردیم. آنها با ما عکس می‌گرفتند و مدت زیادی صبر می‌کردند با آنها عکس بیندازیم. حتی بعد از مسابقات، افرادی عادی برای من هدایایی همچون لباس‌های کردی، کتاب شعر ایرانی، عروسک، زعفران و سوهان فرستادند.

اگر به شما بگویند هواپیمایی منتظر شماست تا همین الان شما را دوباره به ایران باز گرداند، چه می‌گویید؟

می‌گویم همین الان در راه فرودگاه هستم.