۰ نفر

رییس کمیته فنی و توسعه فدراسیون :

کی‌روش و برانکو دشمن نیستند

۷ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۲۴
کد خبر: 178967
کی‌روش و برانکو دشمن نیستند

در آستانه سال جدید، وضعیت تیم‌ملی فوتبال ایران نامشخص است. هنوز هیچ مسوولی از فدراسیون فوتبال درباره آینده تیم‌ملی حرفی نزده و مشخص نیست وضعیت اردوها به چه شکل خواهد بود...

 از سوی دیگر مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران به روزهای حساسی نزدیک شده و چهار تیم ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا مشغول به رقابت با حریفان هستند. مرتضی محصص، کارشناس فوتبال به تحلیل این روزهای فوتبال ایران پرداخت.

می‌خواهیم درباره تحلیل‌تان از ٢٢ هفته گذشته لیگ شانزدهم صحبت کنید. آیا می‌توانیم بگوییم لیگ امسال نسبت به لیگ پانزدهم پیشرفت‌هایی داشته است؟

یکی از تفاوت‌های بزرگی که امسال نسبت به سال گذشته داشتیم این بود که تیم‌های پایین جدول مثل ماشین‌سازی و صبای قم یا حتی سیاه‌جامگان وقتی یک روز خوب داشته باشند و بتوانند از نظر فنی و تاکتیکی عملکرد خوبی را ارایه کنند می‌توانند حتی تیم‌های بالای جدول را شکست بدهند. نزدیک بودن تیم‌ها یک موهبت محسوب می‌شود که این ویژگی‌ را در لیگ ما به‌طور واضح می‌بینید. اگر تیمی در نحوه بازی‌اش ایرادی وجود داشته باشد و نتواند تاکتیک‌های مدنظرش را ارایه کند مطمئنا مشکلاتی در آن تیم به وجود می‌آید اما حتی تیم‌های پایین جدول هیچ مشکل تاکتیکی ندارند بلکه فقط به خاطر شرایط بازی در نتیجه‌گیری موفق عمل نکردند. تیمی مثل سیاه جامگان با سرمربیگری خداداد عزیزی باخت‌های زیادی را داشته است اما واقعیت این است که تیم‌های بالایی جدول برای بازی با همین سیاه‌جامگان هراس دارند. این نشان‌دهنده این است که لیگ بسیار پویایی داریم و می‌توانیم به آینده این لیگ امیدوار باشیم.

کم بودن فاصله امتیازی میان تیم‌ها آیا می‌تواند امیدی برای تیم‌های پایین جدولی باشد تا خودشان را به بالای جدول بیاورند؟

هفته‌های زیادی تا انتهای جدول باقی مانده است و همین کم بودن امتیازها باعث می‌شود یک تیم با یک برد جایگاهش را در جدول تغییر دهد. بر همین اساس معتقدم تیم‌های پایین جدول نباید ناامید باشند و باید سعی کنند در ٨ هفته باقیمانده امتیازات لازم را بگیرند تا هم از سقوط فرار کنند و هم شرایط تیم‌شان را بهبود ببخشند. همانطور که گفتم این کم بودن فاصله باعث پویایی لیگ ما شده است. در کل معتقدم ١٠ تیم بالای جدول دارای ساختار بسیار مناسبی هستند. این ساختار یعنی تیم از نظر مدیریت و همین طور کادر فنی و بازیکنان بسیار خوب عمل کرده که این تیم‌ها توانسته‌اند جایگاه مناسبی در جدول داشته باشند. مدیریت در یک باشگاه و تیم نقش مهمی را برای موفقیت آنها ایجاد می‌کند. کلودیو رانیری از لسترسیتی اخراج شد. او با این تیم نتایج خارق‌العاده‌ای گرفت اما باید بپذیریم دنیای حرفه‌ای فوتبال، خشک و بی‌رحم است. پرسپولیس الان روزهای خوبی را سپری می‌کند و بخت اول قهرمانی محسوب می‌شود اما شاید همین تیم هم در مواقعی از فصل نتایج خوبی نگیرد.

٤ نماینده ما در آسیا هفته نخست رقابت‌ها را پشت سر گذاشتند. ارزیابی کلی شما از عملکرد نمایندگان ایران چیست؟

فکر می‌کنم نمایندگان ایران در این رقابت‌ها نتایج خوبی را گرفتند و نباید به آنها خرده بگیریم. پرسپولیس با تساوی مقابل الهلال به صعود امیدوار است و استقلال و ذوب‌آهن و همین طور استقلال خوزستان هم تیم‌هایی هستند که می‌توانند به راحتی از گروه‌شان صعود کنند. با پتانسیلی که در تیم‌های ایرانی وجود دارد من آینده روشنی برای تیم‌های ایرانی در آسیا می‌بینم. با توجه به اینکه مربیان ما قبل از فصل برنامه‌های مناسبی را برای آماده‌سازی تیم‌ها در نظر می‌گیرند الان این تیم‌ها هم در لیگ وضعیت خوبی دارند و هم در آسیا می‌توانند نتایج خوبی بگیرند.

با وجود حضور جوانان خوب در برخی از تیم‌ها، برخی از باشگاه‌ها روی به جذب بازیکنان خارجی می‌آورند که از نظر فنی شرایط مناسبی ندارند. آیا حضور این بازیکنان می‌تواند به لیگ ما لطمه وارد کند؟

من هم با شما موافقم. لیگ ما دارای بازیکنان جوان خوبی است اما برخی از باشگاه‌ها قدر این جوانان را نمی‌دانند و دست به جذب بازیکنان خارجی بی‌کیفیت می‌زنند. این بازیکنان هیچ کمکی به لیگ ما نمی‌کنند و فقط برای پر کردن جیب دلال‌ها و رابطه‌ها به ایران می‌آیند. اگر قرار باشد بازیکن خارجی بیاید چرا بازیکن شاخص جذب نمی‌شود؟ شما به تیم فوتبال العین نگاه کنید که بازیکنی همچون دیوپ را دارد. همین بازیکن سنگالی در دیدار برابر استقلال عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و به اعتقاد من تفاوت دو تیم فقط همین بازیکن بود یعنی اگر دیوپ برای استقلال بازی می‌کرد شک ندارم که استقلال بازی را می‌برد.

در هفته‌های اخیر اعتراضات زیادی به عملکرد داوران مطرح می‌شد. اکثر مربیان پس از برگزاری‌ بازی‌های‌شان نسبت به عملکرد داوران اعتراض می‌کنند. شما عملکرد داوران را در نتایج تیم‌ها چقدر تاثیرگذار می‌دانید؟

متاسفانه به داوران اعتراض زیادی می‌شود و هجمه بیش از اندازه‌ای علیه آنها ایجاد شده است. این در حالی است که اکثر داوران ما در بازی‌های بین‌المللی به راحتی قضاوت می‌کنند اما در ایران برای قضاوت مشکل دارند. شما در نظر بگیرید که علیرضا فغانی فینال مسابقه‌های المپیک را قضاوت می‌کند اما در ایران به عملکردش اعتراض می‌کنند.

همیشه شاهد این بودیم که وقتی از مربی حمایت می‌شود، آن تیم در ادامه رقابت‌ها متحول می‌شود و نتیجه می‌گیرد. امسال هم تقریبا چنین موضوعی برای استقلال رخ داد. ارزیابی‌تان از بحث حمایت از مربیان چیست؟

مدیران ما باید همیشه و در همه حال از مربی تیم‌شان حمایت کنند. این را بدانید، شکست جزیی از فوتبال است و هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند من در فوتبال متحمل شکست نمی‌شوم اما مدیران فوتبال باید تحمل خودشان را برای پذیرفتن شکست بالا ببرند. مثال خوبی در این زمینه وجود دارد. الکس فرگوسن زمانی که سرمربی منچستریونایتد شد سال نخست نتایج خوبی نمی‌گرفت اما از او حمایت شد و در نهایت به مربی بزرگ فوتبال دنیا تبدیل شد. سال گذشته هم همین اتفاق برای برانکو رخ داد و امسال هم شاهد این هستیم برای علیرضا منصوریان رخ داده است. من امیدوارم فرهنگ حمایت از مربیان در فوتبال ایران بیشتر جا بیفتد.

طی هفته‌های اخیر شاهد اختلاف‌نظرهای زیادی میان آقای کی‌روش و برانکو ایوانکوویچ بودیم و کار به جایی رسید که سرمربی تیم ملی عنوان کرد دیگر ملی‌پوشان پرسپولیس رابه تیم ملی دعوت نمی‌کند. نظر شما درباره این اختلاف نظر‌ها چیست؟

من به عنوان یک فرد نظر شخصی‌ام را درباره این موضوع مطرح می‌کنم. به نظر من نباید بیش از این به اختلاف این دو مربی دامن بزنیم و حتی درباره آن صحبت کنیم. کی‌روش و برانکو دشمن قسم‌خورده یکدیگر نیستند و مطمئنا با گذشت زمان، این اختلاف‌نظرها حل خواهد شد. این دو مربی بین‌المللی هستند که به منافع تیمی خودشان فکر می‌کنند و مطمئنا در این فواصل هم ممکن است اختلاف نظرهایی ایجاد شود بنابراین بهتر است بیشتر از این درباره این مساله صحبت نکنیم.