۰ نفر

دبیرکانون انبوه سازان مسکن در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین:

حال تولیدکنندگان مسکن خوش نیست/ سایه سنگین دلار بر ساخت‌وساز ملک

۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۳۲
کد خبر: 303326
حال تولیدکنندگان مسکن خوش نیست/ سایه سنگین دلار بر ساخت‌وساز ملک

دبیر کانون انبوه سازان مسکن با با پیش‌بینی افزایش قیمت خانه در نیمه دوم سال، کمبود تولید را بزرگترین مشکل این بازار عنوان کرد افزود: تا زمانی که بازار طلا و ارز جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاری داشته باشند، کسی به سراغ خانه نمی‌آید.

اقتصادآنلاین - صبا نوبری؛ فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه سازان با بیان اینکه محاسبه تعداد معاملات برای بیان رکود یا رونق بازار مسکن، اشتباه است، به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: زمانی می‌توان گفت بازار مسکن دچار رکود شده که تولید به میزان قابل توجهی کاهش یافته باشد و باید گفت در حال‌ حاضر چرخ تولید مسکن کشور به نحو مطلوبی به گردش در نمی‌آید و در واقع حال بازار مسکن خوش نیست.

وی دلیل کندتر شدن روند خرید و فروش املاک را پرریسکی این بازار برای نقدشوندگی عنوان کرد و افزود: مردم ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را به سمت بازار‌های طلا و ارز ببرند اما فکر نمی‌کنم این وضعیت تداوم داشته باشد و شرایط حتما تغییر خواهد کرد.

پور حاجت خاطرنشان کرد: وقتی موضوع دلار و سکه به میان می‌آید تمامی کمیسیون‌های مجلس وقت خود را صرف آن‌ها خواهند کرد و این در حالیست که این دو بازار ارش افزوده اقتصادی برای کشور ندارد و این درحالیست که صنایع مادر ما با بحرانی مواجه هستند که طی 40سال اخیر بی سابقه بوده‌است.

وی ادامه داد: فرض می‌کنیم که یک وزیرهم استیضاح و به دنبال آن برکنار شد، آیا واقعا این اتفاق گرهی از مشکلات باز می‌کند؟ من اینطور فکر نمی‌کنم و معتقدم که این کار بدون حل مشکل  تنها صورت مسئله را پاک می‌کند.

وی با اشاره به این موضوع که کوتاه‌ترین راه برای برگشت بازار مسکن به وضعیت مطلوب پرداخت تسهیلات به مردم است، اضافه کرد: اما پرداخت تسهیلات بدون افزایش عرضه و تولید بیشترامکان‌پذیر نیست؛ علاوه برآن افزایش قدرت خرید مردم از طریق پرداخت تسهیلات باعث ایجاد تورم می‌شود اما اگر نقدینگی کشور به سمت تولید روانه شود هرگز تورمی به وجود نخواهد آمد.

پورحاجت ضمن اشاره به این موضوع که بنگاه‌های تولیدی مسکن در شرایط سختی به سر می‌برند، گفت: نقدینگی بخش تولید ما ازابتدای سال حدود یک‌چهارم شده‌ است و به عبارتی می‌توان گفت سرمایه در گردش این بخش قفل شده است.

دبیر کانون انبوه سازان در ادامه افزود: با توجه به این مسائل بخش تولید هیچ رغبتی به تولید مسکن ندارد و این امر وضعیت خظرناکی را در آینده برای اقتصاد و اشتغال کشور به دنبال خواهد داشت.

پورحاجت در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا خانه گران‌تر خواهد شد؟ اظهار کرد: شک نکنید خانه گران‌تر می‌شود زیرا یک کالای تولیدی است و حتی تولیدکنندگان فعلی که با شرایط بسیار سختی مشغول فعالیت هستند به زودی دست از کار خواهند کشید و کمبود مصالح و هزینه‌های گزاف آن به این اتفاق بیشتر دامن خواهد زد.