۰ نفر

یک مقام مسئول:

بافت فرسوده تهران در هر ۱۰هزار متر میزبان ۳۷۰هزار نفر است

۱۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۸:۰۵
کد خبر: 297726
بافت فرسوده تهران در هر ۱۰هزار متر میزبان ۳۷۰هزار نفر است

یک مقام مسئول گفت: در حالی که متوسط تراکم جمعیت در سایر بافت های شهر تهران ۱۰۷ نفر در هکتار است، در بافت های فرسوده این رقم ۳۷۰ نفر در هکتار افزایش می یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، نعمت اله ترکی در جلسه تدوین سند توسعه تهران در برنامه ششم اظهار کرد:  ما باید تکلیف تهران را در سند برنامه مشخص کنیم. تصمیماتی قبلا گرفته شده و امروز این نابسامانی ها در شهر تهران و نبود مدیریت یکپارچه ناشی از همین تصمیم گیری ها است.

وی مدیریت یکپارچه شهری در پایتخت را مورد توجه قرار داد و گفت: در پیشران های توسعه تهران هم ما برنامه داریم و هم شهرداری . ما باید در نظام یکپارچه شهری در تهران ورود کنیم و اگر قرار است برنامه ای نوشته شود یک برنامه برای همه باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه باید رویکردهای برنامه ای ما جدی و محکم باشد، افزود: شورای شهر تهران باید در جریان برنامه های ما قرار بگیرد این در حالی است که شورای شهر  باید شورای تهران باشد نه شورای شهرداری!

در هر ۱۰ هزار متر بافت فرسوده تهران ۳۷۰ نفر زندگی می کنند

شهرام عدالتی با بیان اینکه باید حریم تهران مشخص شود، بیان کرد: آیا تهران حریم می خواهد یا خیر؟ محدوده تهران دقیقا کجاست؟ طرح حریم شهر تهران مصوب شد اما به دلیل مغایرت قانونی ابلاغ نشد و این مهم باید به طور مشخص در سند توسعه ذکر شود. امروز تهران تنها شهری است که رئیس کمیسیون ماده ۵ خودش است. تراکم فروشی و تغییر کاربری غیر مجاز در تهران باید به طور جد رسیدگی شود.

وی در ادامه با اشاره به نقش حاکمیتی پایتخت در کشور افزود: تهران به دلیل نبود یکپارچگی و عدم تفکیک دولت محلی و مدیریت شهری و حکومت و حاکمیت، شهری رها شده است. ما در مدیریت شهری تهران عملا چه در عرصه جغرافیایی چه در عرصه سیستمی دچار مشکل هستیم. سند توسعه و سند آمایش دو فرصت تاریخی هستند که باید از آن ها به درستی بهره برد.

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اضافه کرد: به قول استاندار تهران وزارتخانه ها مهمان ما هستند و طبیعی است که مهمان باید از میزبان تبعیت کند. این آشفتگی را سند توسعه باید پاسخ دهد. در حالی که متوسط تراکم جمعیت در سایر بافت های شهر تهران ۱۰۷ نفر در هکتار است، در بافت های فرسوده این رقم ۳۷۰ نفر در هکتار افزایش می یابد.

همچنین در این جلسه برخی از مشکلات تهران برشمرده است که می توان به «اضافه شدن مقدار ۱۳ هزار هکتار به ساخت و ساز شهری، تبدیل ۴ هزار از اراضی کشاورزی به منطقه مسکونی، در منطقه ۲۲ مقرر شده بود تا بلند مرتبه سازی نشود (زیست محیطی و جهت جریان باد غالب) در حالی که در این منطقه ۴ درصد مردم به حمل و نقل عمومی دسترسی دارند، در سال جاری درآمد شهرداری تهران از بودجه عمومی (مالیات ملی) ۴۵۰۰ میلیارد تومان بوده اما کل دریافتی وزارت راه و شهرسازی ۱۵۰۰ میلیارد تومان یعنی سه برابر! که از این میزان در تامین حمل و نقل عمومی دیده نمی شود.» اشاره کرد.