۰ نفر

آشنایی با اسلام آباد

۲۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۱۲
کد خبر: 293777
آشنایی با اسلام آباد

در تهران ما دو محله به نام اسلام آباد داریم یکی اسلام آباد منطقه 2 در پایین سعادت آباد و دیگری اسلام آباد در جنوب شرقی تهران. هر دو این محله‌ها را اقشار کم درآمد جامعه با مشکلات فراوان تشکیل می‌دهند که رسیدگی به وضعیت محل زندگی آنها و به طور کلی وضعیت رفاهی آنها از وظایف مسئولین امور است که باید در اسرع وقت فکری برای آنها بکنند.

در این نوشتار به معرفی اسلام آبادی که در جنوب شرقی تهران قرار دارد، می‌پردازیم.

اسلام آباد یازدهمین محله منطقه 15 شهرداری تهران است که بخشی از آن در ضلع جنوبی ناحیه 5 و بخش دیگری از آن در ضلع شمالی محدوده ناحیه شش واقع شده است. اسلام آباد به دلایلی مانند داشتن خانه‌های قدیمی و کلنگی یا نوساز و حتی مسکن مهر مناسب اقشار کم بضاعت جامعه یا کسانیکه با مبلغ محدودی که دارند می‌خواهند جایی از تهران ملکی خریده و سرمایه گذاری کنند، است. به همین علت خرید خانه در اسلام آباد الویت بسیاری از افراد با درآمد کم یا متوسط رو به پایین است.

اسلام آباد کجاست؟

بسیاری از کسانیکه در سایت دیوار به دنبال ملک یا مغازه‌ای در اسلام آباد هستند ابتدا می‌خواهند بدانند دقیقا اسلام آباد در کجای کلان شهر تهران قرار دارد و این محله چه امکاناتی دارد. این محله قبل از انقلاب اسلامی به نام شاه آباد شرقی معروف بود که بعد از انقلاب به شهرک والفجر و اسلام آباد تغییر نام داده شد. اسلام آباد در جنوب شرقی پایتخت قرار دارد و از شمال به افسریه، از جنوب به شهرک مسعودیه، از غرب به خیابان شهید محسن قدیانی و از شرق به مسگر آباد و خیابان ابومسلم خراسانی منتهی می‌شود.

این محله قدیمی به جاده مشهد،  بزرگراه‌های بعثت، خاوران، آزادگان و بسیج دسترسی دارد. اسلام آباد و شهرک والفجر حدودا 208/5 هکتار وسعت دارد و در حال حاضر بالغ بر 45018 نفر جمعیت ساکن آن هستند. در این محله تراکم جمعیت بالاست و کوچه‌های تنگ و بن بست آن خانه‌های کوچک زیادی را در خود جای داده‌اند.

امکانات اسلام آباد

در واقع میزان داشتن فضای سبز در این محله در حد متوسط است و خانواده‌هایی که کودک دارند و قصد رهن و اجاره آپارتمان در اسلام آباد یا خرید زمین یا خانه‌ای در این محله دارند، می‌توانند به راحتی به این فضاها دسترسی پیدا کرده تا ساعتی فرزندانشان در این پارک‌ها بازی کند. پارک‌هایی مانند پارک والفجر، بوستان گل نرگس و سروناز از جمله فضاهای سبز اسلام آباد هستند.

اسلام آباد دارای خیابان‌های و بلوار اصلی و همچنین خیابان‌های فرعی و کوچه‌هایی است که با اعداد یک تا ... نامگذاری شده‌اند و یا کوچه‌هایش با نام مدنی یک تا شش و یا اسامی مختلفی مانند عطری، صوفی، شهید موسویان، رحیمی و شیرازی نامگذاری شده‌اند. از امکانات این محله می‌توان به بیمارستان بعثت (506) ارتش اشاره کرد که در نزدیکی این محله و در ابتدای بزرگراه افسریه قرار دارد و درمانگاه عمومی طب الحسن که در این محله و یا مراکز خرید مواد غذایی، پوشاک و کیف و کفش مثل مرکز خرید خورشید و همچنین مراکز آموزشی و مدارس در پایه‌های مختلف تحصیلی اشاره کرد. ضمن اینکه برای رفت و آمد اهالی این محله، ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی و همچنین ایستگاه متروی محلاتی اشاره کرد تا بدین وسیله اهالی به سایر نقاط شهر دسترسی پیدا کنند.

منبع : ویرلن