۰ نفر

وام مسکن ثابت ماند اما قیمت مسکن نه!

۲۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۵۱
کد خبر: 293158
وام مسکن ثابت ماند اما قیمت مسکن نه!

علیرغم رشد قیمت‌ها در بازار مسکن قیمت اوراق تسهیلات مسکن چندان تفاوتی نداشته است. طبیعتا افرادی که می خواهند مسکنی خریداری کنند با این مقدار وام مسکن سخت تر از ماه های گذشته قادر به پیدا کردن خانه ای متناسب با وام و پول نقد خود هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، با افزایش نرخ دلار تعداد زیادی از بازارها ازجمله بازار مسکن تحت تاثیر قرار گرفتند. در طی روزهای گذشته دیده شد که قیمت مسکن هم جهت با افزایش نرخ دلار افزایش یافت اما کارشناسان معتقد بودند افزایش نرخ دلار برای افزایش قیمت مسکن صرفا یک بهانه است کارشناسانی معتقد بودند اینکه برخی مدعی هستند که به علت بالا رفتن قیمت مصالح قیمت ساختمان‌ها افزایش یافته درست نیست.

آن‌ها می‌گویند ادعای گران شدن قیمت مصالح ساختمانی در پی افزایش نرخ دلار بهانه‌ای بیش نیست چرا که تاثیر افزایش نرخ ارز بر مسکن سریع نیست و حداقل یک سال زمان می‌برد. تعدادی معتقد هستند گران شدن قیمت مسکن صرفا جنبه روانی دارد و افراد با هدف سرمایه‌گذاری به این بخش ورود ییدا کردند.

تعدادی معتقدند در شرایط موجود بازار از رکود خارج شده است و  در بعضی مناطق شاهد رشد قیمت خانه‌های کلنگی هستیم‌ اما با توجه به اینکه مردم قدرت خرید زیادی ندارند، این افزایش قیمت‌ها موجب کند شدن تحرکات بازار می‌شود بنابراین باید حباب موجود از بین برود تا بازار فعال باقی بماند.

اما قیمت تسهیلات مسکن در این مدت تحرک چندانی نداشته و در حدود ۶۵ تا ۶۷ هزار تومان باقی مانده است. با توجه به اینکه قیمت بیش‌تر اوراق حدود ۶۷ هزار تومان است، این قیمت را مبنا قرار داده و قیمت وام مسکن را برای اقشار مختلف محاسبه می‌کنیم. زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، آن‌ها باید ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان صرف خرید این ۲۰۰ برگ کنند. این مبلغ با احتساب ۲۰ میلیون تومان وام جعاله که بابتش باید ۴۰ برگ بهادار ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار تومانی خریداری کرد، در مجموع برای دریافت وام ۱۲۰ میلیون تومانی مسکن حدود ۱۶ میلیون و ۸۰ هزار تومان‌ صرف کنند.

همچنین زوج‌های غیر تهرانی که در شهرهایی با جمعیت بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند، می‌توانند تا سقف ۸۰ میلیون تومان وام بگیرند که برای گرفتن این مبلغ باید ۱۶۰ ورق بهادار خریداری کنند که با این حساب باید ۱۰ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان بابت خرید این اوراق بپردازند که با احتساب ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان برای خرید اوراق وام جعاله، در مجموع برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی باید ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.

علاوه بر این زوج‌های ساکن در سایر شهرهای با جمعیت زیر ۲۰۰ هزار نفر می‌توانند برای گرفتن ۶۰ میلیون تومان وام مسکن ۱۲۰ برگ بهادار خریداری کنند که باید ۸ میلیون و ۴۰ هزار تومان بابت خرید اوراق بپردازند که برای دریافت ۲۰ میلیون تومان دیگر بابت وام جعاله باید ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان بپردازند. این زوج‌ها در مجموع برای دریافت وام ۸۰ میلیون تومانی باید ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.

مجردهای تهرانی نیز می‌توانند تا سقف ۶۰ میلیون تومان و غیر زوج‌هایی که در مراکز استان‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند تا سقف ۵۰ میلیون تومان و در نهایت غیر زوج‌های ساکن در سایر مناطق تا سقف ۴۰ میلیون تومان وام دریافت کنند که به ترتیب هر کدام باید ۱۲۰، ۱۰۰ و ۸۰ برگ بهادار اوراق تسهیلات مسکن را از فرابورس ایران خریداری کنند.

با این حساب مجردهای تهرانی باید برای خرید این اوراق ۸ میلیون و ۴۰ هزار تومان، افراد ساکن در مراکز استان بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت مبلغ ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و افراد گروه سوم مبلغ ۵ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان پرداخت کنند. البته در صورت تمایل برای دریافت وام ۲۰ میلیون تومانی جعاله باید مبلغ ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان دیگر هم بپردازند.

اوراق تسهیلات مسکن توسط بانک مسکن منتشر می‌شود. این اوراق قابلیت معامله در فرابورس ایران را دارد و ارزش اسمی هر برگ پنج میلیون ریال است. مدت اعتبار اوراق تسه حداکثر تا دو دوره شش ماهه قابل تمدید است. این اوراق با توجه به اینکه چقدر تا زمان اعتبارش باقی مانده دارای قیمت متفاوتی است. در صورتی که مدت اعتبار این اوراق به اتمام رسیده و دارنده اوراق از تسهیلات آن استفاده نکند، نماد معاملاتی آن متوقف خواهد شد و وجوه پرداختی دیگر به دارنده اوراق بازپرداخت نخواهد شد.