۰ نفر

نیمه خاکستری بازار مسکن

۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۴۲
کد خبر: 292338
نیمه خاکستری بازار مسکن

تابلوی زنده بازار مسکن نشان می‌دهد در ۱۶منطقه تهران هنوز قیمت‌ها پایین تر از حد میانگین شهر قرار دارد و نسبت به شش منطقه دیگر از رشد کمتری برخوردار است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نیمه جنوبی شهر تهران از جهش بازارهای موازی، تاثیر کمتری نسبت به شمال پایتخت گرفته است. میانگین قیمت مسکن در مناطق هفت تا ۲۲ متری چهار میلیون و ۶۵۰ هزار تومان است که دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پایین تر از حد متوسط شهر تهران و ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان کمتر از منطقه یک محسوب می شود. همچنین از بین مناطق جنوبی تهران، بازار خرید و فروش تنها در مناطق ۱۱، ۱۴ و ۱۵ تا حدودی گرم است و سایر مناطق کماکان در رکود به سر می برند. به همین دلیل از ظرفیت رشد قیمت کمتری نسبت به میانگین شهر تهران برخوردار هستند.

آمار تیرماه ۱۳۹۷ نشان می‌دهد مناطق یک تا شش رکوردار بالاترین رشد قیمت مسکن بوده‌اند. در منطقه پنج قیمتها ۷۱.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد. در منطقه یک نیز رشد قیمت مسکن ۵۵.۲ درصد به ثبت رسیده و این در حالی است که منطقه ۱۸ با ۳۶.۵ درصد شاهد کمترین رشد قیمت بوده است. متوسط قیمت شهر تهران در تیرماه شش میلیون و ۹۷۰ هزار تومان بوده که نسبت به خردادماه امسال ۷.۱ درصد و نسبت به تیرماه سال قبل ۵۴ درصد رشد نشان می دهد. شرایط موجود حاکی از آن است که با وجود پرش قیمت‌ها هم اکنون موقعیت خرید برای متقاضیان مصرفی در ۱۶ منطقه دارای قیمت پایین تر از حد میانگین، مناسب تر از شش منطقه دیگر است؛ چرا که تحرکات اخیر، افزایش حجم تقاضای سفته بازانه ملک در مناطق یک تا پنج را به اثبات می رساند.

در صورتی که به دنبال مسکن ارزان قیمت می گردید اطلاع از قیمت مناطق جنوبی شهر تهران می تواند به شما کمک کند. در تیرماه ۱۳۹۷ پایین ترین میانگین قیمت مسکن در پایتخت به منطقه ۱۸ با متوسط قیمت هر متر مربع سه میلیون و ۹۸ هزار تومان تعلق داشته است. در منطقه ۲۰ متوسط قیمت سه میلیون و ۲۲۸ هزار تومان بوده است. هر متر خانه در منطقه ۱۷ بالغ بر سه میلیون و ۳۵۳ هزار تومان خرید و فروش شده است. در منطقه ۱۶ متوسط قیمت سه میلیون و ۴۸۸ هزار تومان است. میانگین قیمت منطقه ۱۵ بالغ بر سه میلیون و ۶۸۳ هزار تومان ثبت شده و قراردادهای منعقد شده در منطقه ۱۹ متوسط قیمت هر متر مربع خانه را ۳ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان نشان می دهد.

نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک می گوید: خروجی رشد بازارهای مسکن، طلا و ارز پس از جهش مقطعی قیمت، به رکود بخش مسکن منجر می‌شود.

حسام عقبایی با اشاره به اختلاف حدود ۱۰۰ درصدی رشد قیمت مسکن نسبت به سکه و ارز گفت: به اعتقاد من این اختلاف با همین تناسب تا پنج شش ماه آینده پیش می‌رود. رشد بازارهای موازی وقتی زیاد می‌شود قیمت مسکن هم بالا می‌رود. البته رشد اخیر قیمت مسکن از بازارهای رقیب کمتر است اما به طور مثال اگر سکه به رشد ۲۰۰ درصد برسد باید توقع داشته باشیم که رشد مسکن هم حدود ۸۰ درصد شود ولی خروجی آن رکود مسکن خواهد بود.

وی افزود: پیش‌بینی من این است که معاملات مسکن شهر تهران در مرداد ماه یا نزدیک به تیرماه یا کمتر خواهد بود. تا نیمه مردادماه معاملات نسبت به تیرماه فرق چندانی نکرده و اگر پایین نیامده باشد، بیشتر هم نشده است.

در تیرماه سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۱۳.۵ هزار واحد مسکونی در شهر تهران خرید و فروش شده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل، به ترتیب ۹.۲ و۷ درصد کاهش یافته است. متوسط قیمت در تهران ۶.۹۷ میلیون تومان گزارش شده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل ۷.۱ و ۵۴.۲ درصد افزاش یافته است. تنها در ماه مورد گزارش، قیمت مسکن شهر تهران ۴۶۰ هزار تومان رشد را نسبت به ماه قبل به ثبت رسانده است. بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه در منطقه ۵ انجام شده که ۱۳.۲ درصد از خرید و فروش‌ها را به خود اختصاص داده است. بعد از آن مناطق ۴ و ۲ به ترتیب با ۹ و ۷.۹ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در مجموع ۷۱ درصد از کل معاملات در تیرماه مربوط به ۱۰ منطقه‌ ۵، ۴، ۲، ۱۰، ۱۴، ۱، ۱۵، ۸، ۷ و ۱۱ بوده و در ۱۲ منطقه‌ باقی‌مانده ۲۹ درصد از کل قراردادها منعقد شده است.