۰ نفر

گزارش میدانی اقتصاد آنلاین از بازار مسکن

پیش‌بینی مشاوران املاک تهران از بازار/ خانه بخریم یا ارزان می‌شود؟

۱۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۲۷
کد خبر: 291365
پیش‌بینی مشاوران املاک تهران از بازار/ خانه بخریم یا ارزان می‌شود؟

قیمت مسکن از ابتدای سال جاری افزایش چشمگیری داشته و در تیر ماه متوسط قیمت در تهران 6.9 میلیون تومان اعلام شده است و آمار بانک مرکزی افزایش 54 درصدی قیمت نسبت به تیرماه سال گذشته تایید می کند، در چنین شرایطی در حالی که خریداران نگران افزایش بیشتر قیمت هستند، سوال این است که آیا این روند افزایشی متوقف خواهد شد یا حالا زمان خرید است؟

اقتصاد آنلاین-صبا نوبری؛ متوسط قیمت خرید و فروش خانه در تهران در تیرماه نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۷.۱ و ۵۴.۲ درصد افزایش یافته اما آمارها از کاهش ۹.۲ و ۷.۰ درصدی تعداد معاملات مسکن نسبت به ماه قبل و تیرماه سال قبل خبر می‌دهند.

در چنین شرایطی مشاوران املاک تهران، انتظار ادامه افزایش قیمت‌ مسکن را داشته و آرامش و ثباتی را برای این بازار متصور نیستند.

احتمال کاهش قیمت‌ها چیزی نزدیک به صفر است

یک مشاور املاک با بیان اینکه قیمت مسکن دچار حباب معکوس شده است، ادامه داد: با توجه به روند افزایشی قیمت‌ مصالح ونوسانات اخیر بازار ارز، قیمت مسکن باید بسیار بیشتر از چیزی باشد که در حال حاضر است، اما امتناع مردم از پرداخت هزینه‌های گزاف برای املاک مورد نظرشان، فروشندگان را مجبور به کاهش قیمت‌ها کرده است.

وی ادامه داد: آینده بازار مسکن تا حد بسیار زیادی به تصمیات و بحران‌های سیاسی پیش روی کشور بستگی دارد، اما اینکه فکر کنیم قیمت‌ها کاهش خواهد یافت، تقریبا غیر ممکن بوده و تجربه چندین ساله ما نشان می‌دهد تا کنون قیمت‌ها روند کاهشی را تجربه نکرده است.

  فورا خرید کنید

مشاور املاکی در منطقه گیشا ضمن تاکید بر اینکه با وجود کاهش ارزش پول رسمی کشور و افزایش نرخ دلار، دلیلی برای کاهش قیمت مسکن وجود ندارد، ادامه داد: به افرادی که قصد خرید داشته و مبلغی را برای این کار کنار گذاشته اند توصیه می‌کنم هر چه سریع تر خرید کرده و با ماندن در بازار اجاره ارزش پول خود را کمتر نکنند.

زمین و مصالح گران شده، اما آپارتمان هنوز ارزان است!

یک مشاور املاک در منطقه جنت آباد نیز در خصوص پیش بینی‌اش از قیمت‌های بازار مسکن گفت: با وجود افزایش قیمت دلار و مصالح وهمچنین بالارفتن قیمت زمین تا حدود متری 31میلیون تومان، قیمت آپارتمان باید متری 20تا21میلیون تومان باشد که در حال حاضر 17تا18میلیون است و انتظار می‌رود آپارتمان گران تر شود.

جزای گرانی نخریدن است!

مشاور املاک دیگری در منطقه مجیدیه با وجود اینکه اعتقاد داشت قیمت‌ها با شروع تحریم‌های آمریکا که بر روی فلزات و آهن‌آلات است گران‌تر خواهد شد، گفت: تجربه ثابت کرده‌است که معمولا بالارفتن قیمت‌ها مقطعی است و دوباره بازار آرام خواهد شد.

او ادامه داد: شاید این روند یک سال و نیم طول بکشد، اما بهتر است مردم خرید و فروش نکنند زیرا جزای گرانی نخریدن است!

آینده بازار مسکن، تیره و تار است

اما یک مشاور املاک در منطقه بهشتی با تکیه بر تجربه 24ساله خود افزود: به نظر من قیمت‌ها بالاتر می‌رود، اما پایین تر نمی‌آید مگر اینکه دولت برنامه ای برای ارزان تر شدن خانه داشته باشد.

مشاور املاکی دیگر  در منطقه یوسف آباد با بیان اینکه مبنای هر چیزی، نرخ دلار است معتقد است: با گران شدن دلار، قطعا خانه هم گران می‌شود اما اگر دلار به ثبات برسد، می‌شود به ارزان شدن ملک امید داشت.

او همچنین گفت: بازار مسکن بی ثبات است و هر مالک قیمت دلخواه خودش را می‌دهد.البته اگر دولت بگوید باید مسکن 10درصد گران شود و واقعا هم 10درصد گران شود خوب است، اما متاسفانه ثباتی در بازار وجود ندارد.

خرید امروز، بهتر از فردا است!

مشاور دیگری در منطقه صادقیه نیز تصریح کرد: خریداران با صاحبان ملک بر سر قیمت چانه نمی‌زنند زیرا می‌دانند قیمت‌ها لحظه به لحظه تغییر می‌کنند و ما هم به آن‌ها پیشنهاد می‎کنیم که خرید امروز قطعا بهتر از فردا خواهد بود.