۰ نفر

رئیس اتاق تعاون ایران تشریح کرد:

امکان اصلاح حباب مسکن با آرامش در بازار ارز/ دلار ۴۲۰۰ تومانی رانت گسترده‌ای ایجاد کرد

۱۷ مرداد ۱۳۹۷، ۷:۵۵
کد خبر: 291326
امکان اصلاح حباب مسکن با آرامش در بازار ارز/ دلار ۴۲۰۰ تومانی رانت گسترده‌ای ایجاد کرد

رئیس اتاق تعاون ایران سیاست‌های ارزی جدید دولت را مثبت برشمرد و در عین حال اظهار امیدواری کرد که حباب با قیمت مسکن که تابعی از نرخ ارز بود نیز با آرامش این بازار اصلاح شود.

بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران  با اشاره به بسته جدید ارزی دولت،‌اظهار داشت: قطعا سیاست‌های جدید دولت و ضوابط ارزی که در روزهای اخیر اتخاذ شده، بهتر از ضوابطی است که در ماه‌های گذشته از سوی دولت تعیین شده بود. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، وی یادآور شد:‌ ما در مناسبت‌های مختلف و جلساتی که مسئولین دولتی در آن شرکت می‌کردند بارها درباره سیاست‌های قبلی دولت تذکر دادیم و گوشزد کردیم که این سیاست‌ها قوی نیست و به نتیجه نمی‌رسد و خوشحالیم که دولت با ابلاغ سیاست‌های جدید این مسیر را اصلاح کرد.

رئیس اتاق تعاون ایران با ابراز رضایت از اینکه بحث ارز و مصارف ارزی در مسیر درستی قرار گرفته است، گفت: سیاست جدید باعث آرامش در بازار ارز خواهد شد و مهم‌تر از آن فعالان اقتصادی که مصرف کننده ارز هستند راحت‌تر می‌توانند فعالیت‌های خود را انجام دهند.

عبداللهی با انتقاد از ضوابط قبلی که دولت در فروردین ماه برای ارز تعیین کرده بود، گفت:‌ در آن زمان تمام مصارف کشور را به ارز 4200 تومانی ارجاع دادند که سیاست درستی نبود و ضرورتی نداشت که به تمام مصارف ارز 4200 تومانی داده شود و همین موضوع باعث سوءاستفاده‌های بسیاری از این نرخ ارز شد و عده‌ای با استفاده از رانت فرصت فساد و اخلال پیدا کردند.

وی با بیان اینکه قطعا با کسانی که در این مدت از رانت استفاده کردند باید برخورد قاطع و قانونی صورت گیرد، گفت: در شرایطی که دولت با کمبود منابع ارزی در آینده مواجه خواهد شد، مصرف هر یک دلار ما باید بر اساس اصول و درست باشد.

رئیس اتاق تعاون ایران یادآور شد:‌ در سیاست جدید ارزی صرفا کالاهای اساسی مدنظر قرار می‌گیرند و ما بارها این موضوع را در محافل مختلف و در شورای پول و اعتبار پیشنهاد داده بودیم که ارز 4200 تومانی فقط باید به مصرف کالاهای اساسی که جزء نیازهای اساسی مردم است، اختصاص یابد و سایر مصارف و نیازمندی‌ها می‌توانند از طریق بازار ثانویه تامین شوند.

عبداللهی معتقد است: مسیر پیش رو مسیر درستی است و به نتیجه خواهد رسید.

وی با اشاره به کاهش نرخ ارز و طلا در نخستین روز پس از اعلام سیاست‌های جدید ارزی، گفت: قطعا در روزهای آینده با ثبات بیشتری در بازار ارز و طلا مواجه خواهیم بود.

رئیس اتاق تعاون ایران با اشاره به راهکارهای پیشنهادی این اتاق برای خروج بازار مسکن از رکود و بحران نیز گفت: بازار مسکن از سال‌های قبل همیشه دچار یک رونق آنی و رکود چند ساله بوده است و با توجه به افزایش چند ماهه اخیر قیمت مسکن بر اثر التهابات ارزی طبیعی است که این افزایش‌ها نمی‌تواند پایدار بماند.

عبداللهی یادآور شد: با توجه به اینکه افزایش قیمت مسکن تابعی از نرخ ارز بوده است پیش‌بینی می‌شود که این بازار نیز آرامش پیدا کند اما اگر این روند ادامه پیدا کند دوباره وارد دوران رکود در بازار مسکن خواهیم بود. وی اظهار امیدواری کرد که پیش از ورود به دوران رکود با سیاست‌های ارزی اخیر افزایش حباب گونه بازار مسکن اصلاح شود.