۰ نفر

قرائت گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره زلزله کرمانشاه

مکان‌یابی مسکن مهر در مناطق زلزله زده مناسب نیست/ وضعیت امداد و نجات مطلوب نبود

۱۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۴۸
کد خبر: 289561
مکان‌یابی مسکن مهر در مناطق زلزله زده مناسب نیست/ وضعیت امداد و نجات مطلوب نبود

گزارش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص زلزله سال گذشته کرمانشاه در جلسه علنی مجلس قرائت شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین، گزارش کمیسیون عمران در خصوص بررسی زلزله مورخ 21 آبان 96 در استان کرمانشاه توسط صدیف بدری، سخنگوی این کمیسیون قرائت شد.  

بدری با اشاره به نتایج بررسی‌های کمیسیون عمران گفت: آشفتگی در توزیع کمک‌های اولیه بین آسیب‌دیدگان موجب هجوم مردم برای دریافت مایحتاج اولیه نظیر آب، چادر و ... به محموله‌های ارسالی شده بود و این نقیصه حتی پس از سه روز بعد از وقوع زلزله همچنان ادامه داشت.

وی در ادامه افزود: البته باید به این مورد اشاره کرد که توزیع مواد غذایی و آب به صورت بهتری نسبت به اقلامی مانند چادر، پتو و پوشاک ارسالی صورت می‌پذیرفت. ضمنا تفاوت در نوع سرپناه‌های موقت ارائه شده به مردم اعم از چادر یا کانکس نیز نوعی احساس تبعیض را در مردم منطقه ایجاد کرده بود که علت اصلی وقوع چنین آشفتگی عدم آمادگی مسئولین و اطلاع‌رسانی ناکافی به مردم در زمان بحران است.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس با بیان اینکه علی‌رغم بزرگی بیش از هفت زلزله کرمانشاه خوشبختانه تلفات این زلزله در مقایسه با زلزله‌های مشابه به مراتب کمتر بوده، گفت: این موضوع نشانه بهبود قابل توجه کیفیت ساختمان‌ها طی سالیان اخیر است، اما غافلگیری در یک زلزله بزرگ در یک کلانشهر در هزاره سوم و با وجود آگاهی‌ها و علوم و فنون مرتب با زلزله پذیرفته نیست و می‌تواند آنچنان تبعاتی داشته باشد که روند توسعه و پیشرفت را دچار وقفه جدی کند.

بدری اظهار داشت: متاسفانه وضعیت امداد و نجات در زلزله سال گذشته استان کرمانشاه به دلیل حجم وسیع خسارات و تعداد زیاد تلفات مطلوب نبود.

وی در ادامه افزود: گرچه ثبت و اعلام زلزله‌های منطقه و زلزله اصلی و تعیین مشخصات آن به خوبی و در زمان مناسب توسط ایستگاه لرزه نگاری تحت مدیریت موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران انجام گرفته و شبکه متحرک در ثبت دقیق‌تر پس لرزه ها کمک کرده اما تعداد کم یا ناکافی لرزه نگار برای ثبت دقیق تر و به هنگام تر فعالیت لرزه ای منطقه مشهود است.

بدری در خصوص ساخت گاه، سازه ها و زیرساخت منطقه گفت: در داخل شهر سرپل ذهاب توزیع خرابی ها در شهر یکنواخت نبوده و با وجود مشابهت نوع ساخت و ساز ها دو روند خرابی کاملا متمایز در شهر دیده می شود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در ادامه افزود: به نظر می رسد در بسیاری از مناطق زمان تناوب طبیعی زمین با زمان تناوب ساختمان هایی مانند مسکن مهر نزدیک بوده و به این دلیل شتاب نسبتا زیادی به این ساختمان ها وارد شده، لذا در انتخاب محل مناسب و طراحی این پروژه ها دقت کافی به عمل نیامده است.

بدری با بیان اینکه در منطقه کرمانشاه حدود 97 واحد صنعتی و معدنی و بیش از 7 هزار واحد صنفی آسیب جدی دیده است، گفت: در خصوص شریان های حیاتی مانند آب، برق، گاز، مسیرهای ارتباطی در روزهای ابتدایی پس از زلزله، گل آلود شدن منابع طبیعی آب بخشی از مناطق زلزله زده را غیر قابل استفاده کرده بود.

بدری با اشاره به برخی از پیشنهادات در خصوص جلوگیری از خسارت های بزرگ در بلایای طبیعی مانند زلزله گفت: در تدوین مقررات ملی ساختمان با توجه به وضعیت گسل ها و مناطق مستعد زمین لغزش، فرونشست و سنگ ریزش نسبت به تعیین محدوده های پرخطر و اعمال محدودیت ساخت و ساز و به کارگیری تمهیدات ویژه در طراحی و اجرا اقدام شود. همچنین در فرآیند بازسازی زلزله و بازنگری طرح های جامع و هادی، مکان یابی براساس نتایج مطالعات ژئوتکنیکی انجام شده و از درجا سازی بدون توجیح فنی خودداری شود.