۰ نفر

آینده قیمت مسکن

۱۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۷
کد خبر: 283243
آینده قیمت مسکن

در ٩ ماه گذشته در تهران به نسبتی که ارز و مسکن گران شده قدرت خرید مردم افزایش نیافته لذا کاهش ۶٠ درصدی تقاضا برای ارز و ۴٠ درصدی تقاضا برای مسکن ، محتمل است. بنابراین پیش بینی می‌شود طی چند ماه آینده معاملات مسکن در تهران قفل شود.

یک  متخصص ریسک در کانادا گفته بود در کانادا ابتدا جیب ایتالیایی ها را خالی کردیم و حالا نوبت ایرانیان است. قیمت مسکن در یک فاصله زمانی در تورنتو ٢ برابر شد و  طی ٩ ماه اخیر در خیلی از نقاط ۴٠ درصد کاهش یافته است.

در دبی مسکن ۵ میلیونی شد ٢٠ میلیون و دوباره شد ۵ میلیون و هزاران ایرانی به خاک سیاه نشستند جیب ایرانیان در دبی را هم خالی کردند.

تجربه تورنتو کانادا و دبی برای ایرانیان باید قابل تامل باشد تحلیل ایرانیان مقیم کانادا در دوره ای که قیمت مسکن داشت دو برابر می شد با تحلیل امروز مردم در باب افزایش قیمت مسکن در تهران مشابهت دارد.

عایدی فعالین اقتصادی ٢۵ درصد سال ٩۶ است لذا قدرت خرید مردم بیشتر نشده اند تا مسکن افزایش یابد. علت افزایش قیمت مسکن ورود سپرده بانکی به بخش مسکن است.

در ٩ ماه گذشته در تهران به نسبتی که ارز و مسکن گران شده قدرت خرید مردم افزایش نیافته لذا کاهش ۶٠ درصدی تقاضا برای ارز و ۴٠ درصدی تقاضا برای مسکن ، محتمل است.  ریسک در حال انتقال از فروشندگان مسکن به خریداران مسکن است ، خریداران مسکن دارند حباب می خرند.

پیش بینی نگارنده قفل شدن بخش مسکن در تهران است طی چند ماه آینده معاملات مسکن در تهران قفل میشود روند ذیل نشان می دهد به نسبتی که قیمت مسکن در تهران افزایش یافته بازار واکنش نشان داده و معاملات رو به کاهش است:

رشد معاملات مسکن در تهران  در آذر 96نسبت به آذر  95 :79 درصد

رشد  معاملات مسکن در تهران  در دی 96 به دی 95 : 68 درصد

رشد معاملات مسکن در تهران  در بهمن 96 به بهمن 95: 20 درصد

رشد در معاملات مسکن در تهران  اسفند 96 به اسفند 95: صفر

تعداد معاملات مسکن  در فروردین 97 نسبت به فروردین 96:  کاهش 46 درصدی

تعداد معاملات در اردیبهشت 97نسبت به اردیبهشت96:  17درصد افزایش

تعداد معاملات مسکن در خرداد 97نسبت به خرداد 96 :  کاهش 3 درصدی

ارزیابی:

تعداد معاملات مسکن در تهران در خرداد 97 از اوج رکود مسکن در خرداد 96 کمتر بوده است.

با وجود کاهش معاملات مسکن در تهران به کمتر از اوج رکود در سال 96 ، معذالک قیمت مسکن در تهران همچنان رو به افزایش است.

روند حاکم بر تهران روند رو به کاهش معاملات و روند رو به افزایش قیمت است. قیمت مسکن در شهرستانها با شتابی بیشتر از تهران، در حال افزایش است.

قیمت مسکن  در تهران به روند رو به افزایش خود ادامه می دهد تا قیمت مسکن به سطحی برسد  که از انتظارات تورمی سپرده گذار عبور می کند و سپس سپرده گذار از بازار مسکن تهران خارج میشود.

با خروج سپرده گذار از بازار مسکن ، قیمت مسکن را در تهران ، قدرت خرید مردم تعیین می کند و قدرت خرید، معادل افزایش قیمت مسکن افزایش نیافته لذا معاملات مسکن به شدت کاهش می یابد چون خریداری برای مسکن نخواهد بود.

از سوی دیگر ، دارندگان مسکن حاضر به فروش مسکن به قیمت متناسب با قدرت خرید مردم نیستند لذا عرضه کننده ای وجود ندارد ترکیب دو عامل فوق باعث قفل شدن مسکن میشود نه خریداری وجود دارد و نه فروشنده ای، بازار تهران با افزایش قیمت مسکن بدون افزایش قدرت خرید مردم ، به سوی قفل شدن پیش می رود

مطالب فوق شامل مسکن ارزان قیمت نمیشود ، مسکن ارزان قیمت ، قفل نمیشود.

*تحلیلگر اقتصادی