۰ نفر

مسکن در واکنش به نرخ ارز، گران می‌شود؟

۶ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۳۷
کد خبر: 274424
مسکن در واکنش به نرخ ارز، گران می‌شود؟

با توجه به افزایش نرخ ارز پیش بینی می‌شود قیمت مسکن نیز افزایش بیابد. با در نظر گرفتن این که سال گذشته تنها در 5 درصد کشور (بدون احتساب شهر تهران) شاهد افزایش قیمت مسکن بوده‌ایم. افزایش قیمت مسکن پس از تغییر نرخ ارز کاملا طبیعی و منطقی است.

قیمت دلار در این لحظه ۶۵ درصد نسبت به خرداد سال قبل افزایش داشته است. صد و سه دلار در لحظه کنونی معادل ٩۴ دلار سال قبل، در بازار جهانی قدرت خرید دارد لذا دلار نیز در این ساعت ١٠ درصد قدرت خرید خود را از دست داده است.

مجموعا ارز نسبت به سال قبل با لحاظ کاهش ده درصدی ارزش دلار در بازار جهانی ٧۵ درصد در ایران گران شده است؛ سال گذشته در این نقطه، مسکن در ایران ۴٠ درصد حباب داشت یعنی مسکن دچار گران نمایی شده بود  و مسکن باید به دلار کاهش قیمت می‌یافت.

اما اکنون به قیمت های ثابت سال قبل و به دلار ۶۵ درصد و به فرانک سوئیس ٧۵ درصد ، مسکن ارزان شده است. مسکن حباب داشت ولی نه ٧۵ درصد، بر بنیاد داده های فوق، مسکن در کشور افزایش قیمت می‌یابد.

در کشور منهای تهران فقط در ۵ درصد کشور سال گذشته، مسکن افزایش یافت لذا افزایش قیمت مسکن در کشور کاملا طبیعی و منطقی است.

در حالیکه مسکن در تهران سال قبل ٢٩ درصد افزایش یافت اما در مناطقی مثل اصفهان، مسکن افزایش نیافت لذا افزایش قیمت مسکن در مناطقی مثل اصفهان توجیه اقتصادی دارد.

در ایران در مناطقی ٣ میلیون کمبود مسکن است، در ایران ٢٧/٧ میلیون واحد مسکونی وجود دارد و فقط در ١١ درصد مناطق،  کمبود مسکن وجود دارد.

کمبود نوعا به سبب ضوابط شهرداری در خصوص تامین پارکینگ است؛ کمبود نوعا در خصوص آپارتمان کوچک متراژ است. کمبود در مناطقی است که شغل هست.

مسکن فقط در مناطقی افزایش نمی یابد که شغل هست، در مناطقی از تهران که ٢٠ تا ٣٠ دقیقه با مترو تا کانون اشتغال فاصله زمانی باشد هم، مسکن افزایش می‌یابد.

در یک سری از مناطق ٢/۵ میلیون مازاد مسکن  وجود دارد در این مناطق قیمت مسکن کاهش می‌یابد. فقط در مناطقی که کمبود مسکن بود، سال قبل مسکن حدودا ٣٠ درصد افزایش یافت در این مناطق ظرفیت ١٠ تا ٢٠ درصد افزایش دیگر در مسکن وجود دارد. این دسته از واحد های مسکونی فقط ١١ درصد از واحد های مسکونی کشور را شامل میشود این نکته فراموش نشود.

*اقتصاددان