۰ نفر

تخلف آشکار در مسکن مهر پردیس

۲ خرداد ۱۳۹۷، ۶:۳۰
کد خبر: 273507
تخلف آشکار در مسکن مهر پردیس

انجمن انبوه‌سازان مسکن درخواست افزایش قیمت واحدهای طرح مسکن مهر پردیس را داده است. این خبری بود که دیروز واکنش‌های تندی از سوی مسئولان متولی مسکن مهر در شرکت عمران شهر جدید پردیس به همراه داشت.

 آنها می‌گویند این درخواست از سوی انجمن انبوه‌سازان تهران مطرح شده اما انجمن انبوه‌سازان مسکن آن را به کل رد می‌کند و می‌گوید ما اجرای دستورالعمل ارزی سال 92 را خواسته‌ایم و درخواست افزایش قیمت نداده‌ایم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، به گفته ایرج رهبر، نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران، شرکت عمران شهر جدید پردیس باید 75‌میلیون‌تومانی را که برای تسهیلات مسکن از مردم دریافت می‌کند، به سازنده اختصاص دهد اما فقط 56 میلیون تومان را به سازندگان می‌پردازد و مابقی را صرف هزینه‌های زیرساختی از جمله تونل و جاده و آب و برق می‌کند؛ درحالی‌که این اقدام خلاف قانون است. در پی این واکنش‌ها این روزنامه بر آن شد تا واکنشی را از مدیرعامل یا یکی از اعضای هیئت‌مدیره مسکن مهر پردیس دریافت کند، اما آنها حاضر به گفت‌وگو برای پاسخ‌گویی نبوده و به انتشار جوابیه‌ای اکتفا کردند. با این اوصاف به نظر می‌رسد موضوع، همان موضوع تخلف و سهم‌خواهی همیشگی است که بین دو مجموعه شکل گرفته و باز هم قربانیان آن مردم خواهند بود. این روزنامه به دنبال پیگیری این مسئله با قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر هم به گفت‌وگویی کوتاه پرداخت‌ اما این مقام مسئول از چنین درخواستی برای افزایش قیمت مسکن مهر، اظهار بی‌اطلاعی کرد و وعده پیگیری داد.

 خبر ندارم

احمد اصغری‌مهرآبادی، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر در واکنش به انتشار این خبر در رسانه‌ها، گفت: اطلاعی در این زمینه ندارم و آن را حتما پیگیری می‌کنم.

اصغری‌مهر‌آبادی با بیان اینکه در صورت وجود چنین درخواستی، قطعا با آن مخالفت خواهیم کرد، افزود: ما مخالف هرگونه افزایش قیمت هستیم. چنین مسئله‌ای در هیچ جای کشور تاکنون مطرح نشده است و بنا نداریم چنین اقدامی داشته باشیم. با‌این‌حال تا این لحظه چنین چیزی به ما منتقل نشده است.

 تخلف مسکن مهر پردیس

در این زمینه گفت‌وگویی با ایرج رهبر، نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران داشتیم. او در این گفت‌وگو اعلام کرد درخواست افزایش قیمت نداده‌ایم و شرکت عمران شهر جدید پردیس قصد دارد چنین وانمود کند که ما چنین درخواستی داده‌ایم؛ درحالی که این صحت ندارد.

از او پرسیدم مشکل آنها با مسکن مهر پردیس چیست؟ رهبر پاسخ داد: ماجرا از این قرار است متقاضیان مسکن مهر پردیس حدود 33 تا 35 میلیون آورده به همراه وام 40‌میلیون‌تومانی را برای ساخت هر واحد پرداخت کرده‌اند که جمعا  حدود 75 میلیون تومان می‌شود. این در حالی است که برای هر واحد مسکونی طرح مهر شرکت عمران پردیس به سازندگان 56 میلیون تومان می‌دهند. یعنی از متقاضیان 75 میلیون تومان می‌گیرند و حدود 16 درصد آن را به انبوه‌سازان نمی‌دهند.

از رهبر پرسیدم این مابه‌التفاوت به کجا می‌رود و او پاسخ داد: شرکت عمران پردیس، مابقی پول را صرف هزینه‌های زیرساختی می‌کند که بعدا قرار است به مردم فروخته شود. در واقع با پول مردم زمین را آباد می‌کنند و بعدا به خود مردم می‌فروشند که این اقدام از نظر قانونی هم درست نیست. او با اشاره دستورالعمل شماره 3 دی ماه 92 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشوری گفت: مطابق این دستورالعمل، باید در قراردادهای ساخت مسکن مهر، تعدیل نرخ ارز در نظر گرفته شود و تفاوت قیمت طبق دستورالعمل محاسبه و مابه‌التفاوت به سازنده پرداخت شود. با‌این‌حال شاهدیم که شرکت عمران پردیس از مردم 75میلیون تومان گرفته‌ است. این موضوع ارتباطی به مردم ندارد و درخواست ما صرفا از شرکت عمران پردیس است که به قانون عمل کند. نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به اینکه این شرکت قانون را اجرا نمی‌کند، گفت: دولت به شرکت عمران پردیس اجازه داده است تا این تفاوت قیمت را با اوراق یا تهاتر زمین تسویه کند اما بعد از گذشت دو، سه سال هنوز در حال مذاکره برای محاسبه هستند و این دستورالعمل اعمال نشده است. در واقع مدیریت ضعیف این مجموعه نتوانسته پس از دی ماه 92 تاکنون دستورالعمل را در این بخش عملیاتی کند و عقب‌افتادگی کارها به خاطر تعللی است که در امر مدیریتی انجام شده است و اگر به موقع کارها را پیش برده ‌بودند، دو سال پیش کارها به اتمام می‌رسید.او درباره ضرر و زیان پیمانکاران توضیح داد: ما با ضرر کار می‌کنیم. طبق آنچه دفاترمان به دارایی ارائه می‌دهند، قیمت کارشناسی که خود سامان نظام مهندسی و سازمان برنامه و بودجه هر ساله برای کل ساختمان‌ها آنالیز می‌کنند، مشخص شده که سازندگان کمتر از یک‌سوم آن قیمت را دریافت می‌کنند اما ما راضی شدیم با همان 75 تومانی که از مردم می‌گیرند، کار را انجام دهیم و هزینه‌های جانبی نظام مهندسی، ترهین و ... را هم که حدود پنج تا شش میلیون می‌شود، در دل همان 75 تومان محاسبه کنیم اما آنها می‌گویند این پول را صرف آماده‌سازی برای تونل و... کرده‌اند. درحالی‌که بعدها با اجاره یا فروش این بخش‌ها به قیمت روز، هزینه‌ها را دوباره از مردم دریافت می‌کنند. این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی هم تأکید کرده پول مردم برای آماده‌سازی صرف نشود. به همین دلیل قبلا این کار را علنی انجام می‌دادند و اکنون مخفیانه‌تر عمل می‌کنند.