۰ نفر

خطر زلزله در کمین ۱۰میلیون ساختمان

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۰۸
کد خبر: 271496
 خطر زلزله در کمین ۱۰میلیون ساختمان

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: از حدود 22 میلیون واحد مسکونی در سراسر کشور 10 میلیون ساختمان خشتی و گِلی نیازمند مقاوم‌سازی در برابر زلزله است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علی بیت الهی روز دوشنبه در نشست ویژه طرح‌های اسکان موقت پس از زلزله افزود: ایران کشور چهار فصل و ویژه‌ای است که علاوه بر نعمت‌های الهی کشوری لرزه خیز بوده و این مساله تدبیر و برنامه ریزی را برای ما ضروری کرده است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه 320 گسل اصلی در ایران وجود دارد، گفت: از طریق حمایت‌هایی که در دولت یازدهم و دوازدهم از مرکز تحقیقات برای مقابله با زلزله انجام شده است، امیدواریم در آینده ‌ای نزدیک خسارت های ناشی از حوادث طبیعی همچون زلزله با اتخاذ تدابیر متناسب با شرایط اقلیمی کشور به حداقل کاهش یابد.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به زلزله سال گذشته استان کرمانشاه بیان کرد: رخداد 1900 پس‌ لرزه در استان کرمانشاه و زلزله اردیبهشت 97 طالقان و همچنین وجود گسل‌های فراوان در تهران و البرز همگی نشان می‌دهد که باید در برابر زلزله آمادگی‌های لازم را داشته باشیم.

بیت الهی یادآور شد: در روستاهای کرمانشاه در بعضی نقاط آسیب‌های 100 درصدی را شاهد بودیم و همین مطلب موید آن است که باید در کشور اسکان اضطراری و موقت در اولویت‌های مسئولان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه زلزله‌ نبض زندگی طبیعت است، گفت: از حدود 22 میلیون واحد مسکونی در سراسر کشور 10 میلیون ساختمان خشتی و گِلی هستند که باید مقاوم‌سازی شوند ضمن آنکه در برابر حریق و دیگر حوادث طبیعی نیز ساختمان ها باید مقاوم شوند.

بیت‌الهی با مقایسه زلزله بم و زلزله مشابهی که به فاصله چند ماه در ژاپن روی داد، گفت: ایران و ژاپن هر دو لرزه‌ خیز هستند اما ژاپن توانست برای این ویژگی کشور خود چاره‌اندیشی کند؛ زلزله بم و ژاپن در فاصله چند ماه در سال 82 روی داد که در ژاپن یک کشته و در ایران 33 هزار نفر کشته داد و این نشان دهنده تفاوت ‌های کشور ما با ژاپن در مواجه با بحران زلزله است.

نشست ویژه طرح‌های اسکان موقت پس از زلزله روز 24 اردیبهشت ماه سال جاری با حضور استادان دانشگاه و متخصصان کشور در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.