۰ نفر

رکود جدید در کمین بازار مسکن

۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۵۲
کد خبر: 267729
 رکود جدید در کمین بازار مسکن

بازار مسکن این روزها از فروشنده خالی شده است و خریداران شاکی از بهم خوردن قرارهای فروش. فروشندگان در انتظار افزایش بیشتر قیمت‌ها هستند و می‌گویند حاضر نیستند ریسک کنند این در حالی است که قیمت مسکن از فروردین سال گذشته تا فروردین امسال طبق گفته کارشناسان و بر اساس آمار 20 تا 30 درصد افزایش یافته و بالا رفتن دوباره قیمت خطر بازگشت رکود به بازار مسکن و به تبع آن بازارهای وابسته را بیشتر می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، برهم خوردن معاملات مسکن این روزها برای بنگاهداران عادی است. در یکی از بنگاه‌ها خریدار منتظر فروشنده است تا معامله را نهایی کنند با اینکه خریدار مبلغی هم روز قبل به‌عنوان بیعانه برای خرید ملک مورد نظر پرداخت کرده و معامله تقریباً قطعی شده اما فروشنده از فروش امتناع می‌کند و می‌گوید چون خانه ای برای جایگزنی ملکش پیدا نکرده است نمی‌تواند ریسک کند، او می‌گوید چون ارزش پول کم شده بنابراین دلیلی ندارد ملک خود را تبدیل به پول کند... در بنگاهی دیگر فروشنده قیمت ملک را از متری 8 و نیم به‌متری 10 و نیم میلیون افزایش داده و با اینکه قبلاً در مورد قیمت توافق شده بود اما این افزایش قیمت از طرف فروشنده موجب بر هم خوردن معامله می‌شود... به گفته مشاوران املاک از اسفند ماه واحدهای‌های عرضه شده برای فروش بخصوص واحدهای نوساز کم پیدا شده یا مالکان از فروش خودداری می‌کنند یا قیمت آنقدر زیاد شده که زور متقاضی به خرید نمی‌رسد.

نگاهی به لیست قیمت‌ها نشان می‌دهد خانه‌هایی که سال قبل متری 5 تا 6 میلیون تومان فایل شده بود امروز به صورت متوسط افزایش قیمت 20 درصدی را تجربه کرده و با قیمت‌های بالاتری برای فروش پیشنهاد شده است. این در حالی است که بسیاری از خانه اولی‌ها که موعد پرداخت وامشان رسیده و وارد بازار شده‌اند با این قیمت‌ها عملاً نمی‌توانند ملک بخرند. با این حال در بنگاه‌های معاملاتی مدام به آنها تأکید می‌شود حتماً تلاش کنند  خانه‌ای مناسب پیدا کنند چون قطعاً بعد از ماه رمضان افزایش دوباره‌ای در بازار مسکن خواهیم داشت.

افزایش قیمت دلار، زمزمه‌های خروج امریکا از برجام، بازگشت برخی تحریم‌ها و بی‌ثباتی در بازارهای موازی از دلایلی است که در بنگاه‌ها برای افزایش قیمت مسکن بسیار به گوش می‌رسد. در یکی از بنگاه‌ها مشاور املاک به خریدار می‌گوید تیرماه قرار است دولت بر مسکن، مالیات وضع کند پس قیمت‌ها چند برابر می‌شود... بازار شایعات داغ نیز خود عامل دیگری از آشفتگی در بازار مسکن است.

رشد قیمتی از شهریور

بیت‌الله ستاری کارشناس بازار مسکن  در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت مسکن در حال حاضر حباب دارد یا واقعی است، می‌گوید پیش‌بینی این بود که قیمت مسکن بعد از چند سال رکود اواخر سال 95 افزایش یابد اما افزایش قیمت به تأخیر افتاد و از شهریور 96 قیمت‌ها بالا رفت و در زمستان با افزایش قیمت دلار جهش قیمتی در بازار مسکن رخ داد.

به‌ گفته ستاری الزاماً رشد قیمت مسکن ادامه دارد و شهریور ماه افزایش دوباره قیمت‌ها محرز است مگر اینکه برای آن تدبیری اندیشیده شود و اگر برای آن فکری نشود بازار مسکن دوباره وارد رکود می‌شود. تدبیر جلوگیری از افزایش قیمت مسکن برنامه‌ای مانند افزایش تولید است یعنی باید اینقدر تولید داشته باشیم که با تقاضا سربه‌سر شود.

این کارشناس بازار مسکن می‌افزاید: عوامل سیاسی و وضعیت اقتصادی بر قیمت‌ها در بازار مسکن تأثیر دارد و در صورت تنش‌های سیاسی انتظار برای ثبات قیمت مسکن بیهوده است.

آینده نامطمئن

فردین یزدانی مجری تدوین طرح جامع مسکن نیز کند شدن معاملات در اسفند و فروردین را به‌دلیل افزایش قیمت‌ها عنوان می‌کند و می‌گوید قیمت‌ها در آینده  قابل پیش‌بینی نیست چون بازار مسکن وابسته به تصمیم گیری‌های سیاسی است و وضعیت کلان اقتصادی پرنوسان نیز آن را تشدید می‌کند.

یزدانی می‌گوید حبابی بزرگتر در انتظار بازار مسکن است و آینده بازار مسکن با توجه به افزایش روزانه قیمت نامطمئن است، از طرف دیگر هم عوامل سیاسی باعث شده انتظارات ذهنی در بین فروشندگان شکل گرفته و آنها از معاملات از ترس از دست رفتن ملک با قیمت غیرواقعی واهمه دارند.

یزدانی نیز مانند بسیاری از فعالان اقتصادی معتقد است اگر شرایط در بازار مسکن تغییر نکند افزایش قیمت‌ها در ماه‌های آینده شدیدتر خواهد بود.