۰ نفر

رکود صدور پروانه های ساختمانی در فروردین ماه سال جاری

۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۱:۰۰
کد خبر: 267022
رکود صدور پروانه های ساختمانی در فروردین ماه سال جاری

نخستین نشست کمیسیون شهرسازی و معماری کلانشهرهای کشور در دور جدید فعالیت شهرداری‌ها در محل دبیرخانه مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور برگزار و رکود صدور پرونده های ساختمانی مطرح شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل  دبیرخانه مجمع،  در این نشست که به ریاست کمال مرادی رئیس دبیرخانه کلان‌شهرها برگزار ‌شد، معاونان شهرسازی و معماری کلانشهرها به ارائه نقطه نظرات خود درباره مهمترین مسائل حوزه فعالیت خود پرداخته و در عین حال رئیس و دبیر جدید کمیسیون را انتخاب کردند.

همچنین در  این جلسه متن پیشنهادی کمیته حقوقی و قوانین شهرداری‌های کلانشهرهای کشور جهت اصلاح ماده ۱۰۰ قانون شهرداری و تبصره‌های آن به شرکت‌کنندگان ارائه شد.

تناقض در بخشنامه ها و دستورالعمل های صادره از سوی وزارتخانه های کشور و راه و شهرسازی در فرایند کنترل نقشه و صدور پروانه های ساختمانی از موضوعاتی بود که اکثریت معاونان شهرسازی و معماری کلانشهری آنرا موجب کاهش و بعضا توقف پروانه ساختمانی در فروردین ماه عنوان کردند و از دبیرخانه کلانشهرها خواستند با مذاکرات و نامه نگاری ها نسبت به ایجاد وحدت رویه در دستورالعمل های دولتی در این زمینه اهتمام داشته باشند. 

به اعتقاد معاونان شهرسازی و معماری دستورالعمل اصلاح ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی صادره از سوی  وزیر راه و شهرسازی گرچه بروکراسی و زمان طولانی صدور پروانه و اعمال کنترل و نظارت مهندسی را کاهش داده است، اما نیازمند اعمال تغییرات و اصلاحاتی است. با این وجود بخشنامه وزارت کشور درباره اجرای این دستورالعمل موجب متوقف شدن فرایند کنترل نقشه و عدم امکان صدور پروانه ساختمانی را فراهم آورده است و از آنجا فصل کاری ساخت و ساز ، نیمه اول سال می باشد، پایان دادن به این تناقض بخشنامه ای و رسیدن به یک وحدت رویه ، رکود ایجاد شده در صدور پروانه های ساختمانی را پایان می دهد.