۰ نفر

حرکت بازار مسکن به سمت خرید آپارتمان‌های میانسال

۱۲ آذر ۱۳۹۶، ۳:۰۸
کد خبر: 235269
حرکت بازار مسکن به سمت خرید آپارتمان‌های میانسال

بازار آپارتمان‌های میانسال در میان متقاضیان مصرفی طی آبان‌ماه گرمتر شده و در نتیجه این وضعیت معاملات آپارتمان‌های نوساز و تازه‌ساز پنج واحد درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

 برابر تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در آبان ماه، سهم آپارتمان‌های نوساز تا پنج سال ساخت از معاملات ماه گذشته نسبت به آبان ۹۵ معادل پنج واحد درصد کاهش یافته و به ۴۷/۲ درصد رسیده است. تنزل سهم نوسازها از معاملات ماهانه مسکن، از اسفند سال گذشته آغاز شد و تقریبا بدون وقفه ادامه پیدا کرد طوری که در تمام ماه‌های سپری شده از امسال، سهم معاملات آپارتمان‌های نوساز و تازه‌ساز از معاملات، نسبت به ماه مشابه سال ۹۵ کاهش یافته است.

مشاوران املاک روند نزولی معاملات آپارتمان نوساز را تحت تاثیر دو عامل می‌دانند؛ نخست کاهش فایل‌های نوساز به دنبال رکود ساخت‌وساز در چند سال اخیر و دوم افزایش قیمت غیرمنتظره قیمت فروش آپارتمان‌های نوساز ناشی از کمبود فایل در بازار. به گزارش دنیای اقتصاد، در واقع به‌رغم اینکه تقاضای خرید آپارتمان نوساز همواره با فاصله معناداری از بقیه گروه‌های سنی آپارتمان قرار دارد و نشان‌دهنده میل زیاد متقاضیان خرید مسکن به سکونت در بناهای کم‌سن است، اما کمبود فایل و به تبع آن افزایش قیمت ناشی از عرضه کمتر از تقاضا، موجب شده بخش قابل توجهی از متقاضیان مصرفی به خرید آپارتمان‌های میانسال ۵ تا ۱۰ سال ساخت که در عین اینکه «به قیمت رسیده» تلقی می‌شوند، قابلیت دریافت وام هم دارند، روی آورند. در نتیجه این روند سهم نوسازها در معاملات طی ماه‌های اخیر همواره نسبت به سال گذشته با کاهش روبه‌رو شده است.

نکته قابل توجه این است که بخش زیادی از شیفت تقاضا از نوسازها به آپارتمان‌های میانسال عمدتا مربوط به متقاضیان مصرفی خرید آپارتمان و خانه اولی‌ها است. بررسی آمارها حاکی از این است که حدود یک‌پنجم معاملات مسکن در ماه گذشته به آپارتمان‌های ۵ تا ۱۰ سال ساخت تعلق دارد و این در حالی است که یک‌سوم از معاملات این گروه سنی، متعلق به آپارتمان‌های میان‌متراژ ۶۰ تا ۸۰ مترمربعی است که مقصود عمده خانه اولی‌ها به شمار می‌رود.