۰ نفر

بازار خانه‌های پرفروش تهران

۱۱ آذر ۱۳۹۶، ۲۳:۰۰
کد خبر: 235222
بازار خانه‌های پرفروش تهران

معاملات واحدهای ۶۰ تا ۷۰ متر که عنوان پرفروش ترین خانه‌های تهران را به خود اختصاص داده‌اند بیشتر در مناطق مرکزی و جنوبی تهران انجام شده است.

واحدهای مسکونی ۶۰ تا ۷۰ متر مربع با سهم ۱۴.۸ درصد از کل معاملات شهر تهران در آبان ماه امسال بیشترین فروش را داشتند. تراکم این نوع واحدها بیشتر در مناطق مرکزی و جنوبی شهر است و در نقاط شمال تهران کمتر یافت می شود. قیمت آنها نیز بر اساس شرایطی همچون منطقه، موقعیت، سن بنا و امکانات، متغیر است. به طور مثال یک واحد ۶۵ متری ۲۰ سال ساخت در دولاب ۱۲۰ میلیون تومان فروخته شده در صورتی که واحدی نوساز با همین متراژ در آجودانیه ۸۶۳ میلیون تومان به فروش رسیده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، در آبان ماه سال جاری ۱۳۵۷ مورد معامله واحدهای ۶۰ تا ۷۰ متر در تهران انجام شده که سهم منطقه یک از این تعداد تنها ۱۰ مورد بوده است.

پس از آپارتمانهای مذکور، واحدهای ۵۰ تا ۶۰ و ۷۰ تا ۸۰ متر مربع به ترتیب با سهم‌های ۱۳.۵ و ۱۳ درصدی در رتبه‌های بعدی از نظر سطح زیربنای واحدهای مسکونی قرار دارند. در مجموع در آبان ماه واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع، ۵۰.۷ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند.

08

در آبان ماه همچنین توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معاملات بر حسب ارزش حاکی از آن است که آپارتمانهای ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان با ۱۰.۶ درصد، بیشترین سهم از معاملات را به خود اختصاص دادند. واحدهای ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون و ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان نیز هرکدام با اختصاص ۱۰.۴ و ۹.۷ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع در این ماه حدود ۴۹.۸ درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از ۳۵۰ میلیون تومان اختصاص داشته است.

از سوی دیگر توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت هر متر مربع در آبان ماه حاکی از آن است که واحدهای ۳ تا ۳.۵ میلیون تومان به ازای هر متر مربع با ۱۰.۶ درصد بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص دادند و دامنه‌های قیمتی ۳.۵ تا ۴ و ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان در هر متر مربع به ترتیب با سهم ۱۰ و ۹.۶ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

از نظر عمر بنا نیز واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۴۷.۲ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند.

یک کارشناس بازار مسکن گفت: محتمل‌ترین سناریو برای آینده‌ بازار مسکن این است که رشد قیمت مسکن در هر فصل تقریبا به اندازه تورم در آن فصل خواهد بود.

بهروز ملکی اظهار کرد: اگر سیاست‌های دولت در حوزه پولی مخصوصا نرخ‌های سود بانکی تغییر کند، حتما بازار مسکن دچار تحولاتی خواهد شد. اما محتمل‌ترین سناریو برای بازار مسکن این است که رشد قیمت مسکن در هر فصل تقریبا به اندازه تورم در آن فصل خواهد بود. کما این‌که رشد قیمت مسکن در پاییز حدود ۱۰ درصد بوده و تورم هم حدود ۱۰ درصد بوده است. انتظار ما بر این نیست که در ادامه سال قیمت مسکن ۱۰ درصد دیگر افزایش پیدا کند