۰ نفر

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان در گفت‌وگو با اقتصاد‌آنلاین:

ساخت و سازهای مسکن مهر به صورت فعلی رها نشود/ سیاست‌گذاری نادرست دلیل ناکارآمدی مسکن مهر

۱۴ آبان ۱۳۹۶، ۹:۵۱
کد خبر: 229454
ساخت و سازهای مسکن مهر به صورت فعلی رها نشود/ سیاست‌گذاری نادرست دلیل ناکارآمدی مسکن مهر

دبیر کانون سراسری انبوه سازان گفت: پروژه مسکن مهر می‌توانست فرصتی تاریخی برای تحرک بخش مسکن و دستیابی به خدمات فنی و مهندسی مطابق با استانداردهای روز دنیا باشد اما متاسفانه از این فرصت استفاده نشد.

فرشید پور حاجت در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره میزان موفقیت پروژه های انبوه سازی در کشور گفت:پروژه‌های انبوه سازی معمولا فرصت خوبی برای ایجاد تحرک در بخش‌های مختلف اقتصادی است و وجود این پروژه‌ها در کشور ما می‌توانست به یک فرصت تاریخی برای ایجاد الگو و روش تولید مسکن تبدیل شود که متاسفانه از این فرصت به خوبی استفاده نشد.

وی درباره تاثیر ساخت این پروژه ها بر بخش‌های دیگر خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها فرصتی برای صنعتی‌سازی در بخش مسکن بود که می‌توانست با استفاده از فن‌آوری نوین وتکنولوژی روز مانند استفاده از انرژی پاک به فرصتی برای تحرک در بخش صنعت کشور تبدیل شود. اما با عدم برنامه ریزی و سیاست‌گذاری نادرست به نتیجه ای که امروز می‌بینیم تبدیل شده است.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان درباره شرایط کیفی ساختمان‌های ساخته شده  در این پروژه‌ها تصریح کرد: در ساخت این پروژه‌ها کمیت جای کیفیت را گرفت و متاسفانه تنها چیزی که مد نظر بوده و اتفاق افتاده، ساخت یک ساختمان با قیمت ارزان بوده است به همین دلیل مواردی مانند امکانات رفاهی، زیربنایی و روبنایی مورد توجه قرار نگرفته است.

پورحاجت با اشاره به فرصت‌های از دست رفته در این پروژه، افزود: پروژه‌ای مانند مسکن مهر می‌توانست به فرصتی برای تقویت تولید تبدیل و از آن برای هدفگذاری‌های آینده در تولید مسکن استفاده شود اما نه تنها نتوانستیم به ارتقاء استانداردهای کیفیت تولید مسکن در کشور دست یابیم بلکه از کشورهای همسایه نیز عقب ماندیم به نحوی که اکنون در این زمینه یک بیستم کشور ترکیه نیز نیستیم.

وی دلیل ناکارآمدی و عدم موفقیت پروژه‌های مسکن مهر را سیاست گذاری اولیه عنوان و خاطر نشان کرد: در شرایطی که تمایل به زندگی در شهر و شهرنشینی سبب افزایش جمعیت شهرهای بزرگ از جمله تهران شده است برای اسکان جمعیت سریز شهرها، مکان‌یابی در بیابان صحیح نبود.

به گفته او جمعیت شهری به دلیل استفاده از امکانات شهری در شهرها تجمع کرده و ساخت ساختمان‌هایی هر اندازه خوب و استاندارد در پروژهای مسکن مهر بدون در نظر گرفتن خدمات رفاهی برای پاسخگویی به نیازهای مختلف مردم نمی تواند به محلی برای اسکان جمعیت سریز شهرها تبدیل شود.

 پورحاجت ادامه داد: اگر بخواهیم قضاوت درستی در این باره داشته باشیم می‌توانیم بگوییم تجربه پروژه مسکن مهر به ما ثابت کرد که مردم دوست دارند در شهرها زندگی کنند و چنان چه دستگاه‌های متولی نیز بخواهند برای اسکان جمعیت سرریز شهرها برنامه ریزی کنند باید همزمان با طراحی پروژه‌های انبوه‌سازی برای سایر نیازهای مردم نیز برنامه داشته باشند.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان درباره راهکار پیش روی متولیان مسکن مهر برای خروج از شرایط فعلی گفت: ساخت و سازهای مسکن مهر نباید به این حالت رها شود، بلکه باید برای ایجاد شرایط مناسب برای زندگی در این پروژه‌ها برنامه ریزی شود تا هم جمعیتی که برای اسکان در آنها برنامه ریزی شده به این ساختمان ها منتقل شوند و هم سرمایه ای که در این پروژه ها استفاده شده است به هدر نرود.