۰ نفر

سرعت گرفتن تغییر فاز بازار مسکن

۳۰ مهر ۱۳۹۶، ۰:۵۵
کد خبر: 226678
سرعت گرفتن تغییر فاز بازار مسکن

افزایش معاملات مسکن در نیمه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته سبب شده پس از دو سال ثبات نسبی نرخ رهن و اجاره آپارتمان در مناطق مختلف تهران، امسال اجاره‌بهای آپارتمان‌های مسکونی با رشد بالاتری همراه شود.

 افزایش دمای بازار معاملات مسکن سبب شده بسیاری از مالکان آپارتمان‌های مسکونی که طی سه سال گذشته واحدهای خود را در بازار اجاره عرضه کرده بودند، اکنون فرصت را برای حضور در بازار فروش آپارتمان مناسب ارزیابی کنند. به این ترتیب، دلسردی این گروه از موجران نسبت به بازار مسکن که موجب شده بود در چند سال گذشته به کلی از فروش واحدهای خود منصرف شوند و بازار اجاره را برای کسب سود موقتی تا زمان بازگشت رونق به معاملات انتخاب کنند، اکنون جای خود را به دلگرمی نسبت به آینده بازار مسکن داده است.

آن‌گونه که واسطه‌های ملکی می‌گویند، تغییر رویه موجران و تصمیم آنها به فروش موجب شد در بازار مسکن تابستان امسال شمار فایل‌های فروش با مستاجر در مقایسه با سال گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد و البته این وضعیت سبب شد خریداران مسکن که به قصد سرمایه‌گذاری وارد بازار شده‌اند، راحت‌تر بتوانند صاحب خانه شوند. به گزارش دنیای اقتصاد، به عبارت دیگر، حضور مستاجر در واحدهای فروشی تا چند ماه بعد که موعد قرارداد آنها فرابرسد، دست‌کم در تابستان امسال از نگاه اغلب متقاضیان خرید یک امتیاز منفی قلمداد نشد بلکه به تامین نقدینگی آنها برای خرید کمک کرد.

سرعت گرفتن تغییر فاز بازار مسکن از پیش‌رونق به رونق که رشد معاملات مسکن در ۶ ماهه گذشته نسبت به مدت مشابه پارسال موید آن است، طرفین معاملات و تقاضای خرید و فروش بالقوه را متقاعد کرده که اکنون زمان مناسب حضور در بازار فرا رسیده است. در نتیجه این وضعیت آمارهای واحدهای استیجاری در بازار مسکن به‌ویژه در دو سه ماه اخیر کاهشی بوده و این واحدها در بازار فروش عرضه شده‌اند، در نتیجه کاهش آپارتمان‌های اجاری، نرخ رهن و اجاره آپارتمان‌های مسکونی نیز امسال پس از دو سال ثبات نسبی با قدری افزایش روبه‌رو شده است. این افزایش به‌طور میانگین ۱۰تا۱۵ درصدی در بازار اجاره برای مستاجران کاملا محسوس بوده است و شاید همین وضعیت سبب شده در طول یک‌ماه اخیر با مراجعه به مشاوران املاک خود را به‌عنوان متقاضی خرید معرفی کنند و در لیست انتظار بنگاه‌های املاک برای جست‌وجوی فایل متناسب با بودجه خود قرار بگیرند. به این ترتیب انتظار می‌رود در آینده نه‌چندان دور، شاهد کاهش تقاضا در بازار املاک استیجاری و در مقابل افزایش تقاضای خرید باشیم که با توجه به حضور فروشنده‌ها در بازار، این وضعیت به رونق بازار کمک خواهد کرد.