۰ نفر

گرانی آهن چه تاثیری در قیمت مسکن دارد؟

۲۵ مهر ۱۳۹۶، ۲۳:۱۸
کد خبر: 225887
گرانی آهن چه تاثیری در قیمت مسکن دارد؟

رییس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات تاثیرات افزایش حدود ۷۰ درصدی آهن و فولاد بر صنایعی همچون خودروسازی و ساختمان را کمتر از ۲۰ درصد عنوان کرد و گفت: صنعت ساخت و ساز نهایتا ۱۴ درصد از قیمت آهن متاثر شده است.

محمد آزاد اظهار کرد: از اوایل خرداد ماه امسال افزایش تدریجی قیمت آهن و فولاد آغاز شد و بدین ترتیب در مدت سه ماه و تا پایان خردادماه در این بخش شاهد افزایش حدود ۷۰ درصدی قیمت‌ها بودیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، وی با بیان اینکه از شهریورماه قیمت آهن و فولاد تثبیت شد و نوسانی مختصر و کمتر از ۱۰ درصد داشت، گفت: در ریشه‌یابی گرانی این فلزات می‌توان به دو نکته اشاره کرد که اولین آنها افزایش قیمت مواد اولیه در داخل کشور و دیگری افزایش قیمت جهانی محسوب می‌شود. البته افزایش قیمت مواد اولیه داخلی نیز متاثر از قیمت جهانی است.

رییس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات در ادامه در پاسخ به این سوال که تغییرات قیمتی ایجاد شده در صنعت ساخت و ساز و مسکن چه تاثیری بر جای می‌گذارد، توضیح داد: اکنون در حوزه ساخت و ساز ساختمانی، خریدها به طور متداول انجام شده و حتی می‌توان گفت که در شش ماهه اول سال جاری شاهد افزایش ۱۰ درصدی ساخت و ساز بوده‌ایم.

آزاد در ادامه در ارتباط با صنایعی مانند لوازم خانگی نیز توضیح داد: صنایع نیز به این محصولات وابسته بوده و نمی‌توانند خرید آهن و فلزات را متوقف کنند. اما به هرحال با توجه به مجوزهای موجود ممکن است در بخش‌های مختلف شاهد افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت براساس مجوز وزارت صنعت و شورای رقابت باشیم. گاه نیز ممکن است فعالان این عرصه‌ها سود کمتری برای خود در نظر بگیرند اما به هرحال خرید آنها متوقف نشده و ادامه دارد.

وی همچنین عنوان کرد: این که گفته می‌شود گرانی آهن و فولاد روی تولید سایر حوزه‌ها و قیمت آنها تاثیر ندارد به دلیل این است که در این صنایع میزان استفاده از فلزات مختلف مانند آهن و فولاد در حد ۱۰ تا ۲۰ درصد بوده و طبیعی است تاثیرگذاری افزایش قیمت فلزات نیز در همین حد باشد.

صنعت ساخت و ساز نهایتا ۱۴ درصد از قیمت آهن متاثر شده است

رییس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات ادامه داد: به عنوان مثال در صنعت ساختمان سازی تاثیر قیمت فلزات در حد ۲۰ تا ۲۲ درصد خواهد بود و برهمین اساس اگر افزایش ۷۰ درصدی قیمت‌های این بخش را با میزان ۲۰ تا ۲۲ درصد در نظر بگیریم، در نهایت حدود ۱۳ تا ۱۴ درصد حاصل خواهد شد.

آزاد همچنین اظهار کرد: اکنون با وجود افزایش ۷۰ درصدی قیمت همچنان خریدهایی که از اصناف ما صورت می‌گیرد در جریان است و حتی اگر مقداری از این خریدها کاسته شده باشد همکاران ما آن دست از تولید خود را صرف صادرات می‌کنند. براین اساس مابه‌التفاوت جبران خواهد شد، چرا که اکنون قیمت شمش آهن از ۳۴۰ دلار به حدود ۵۲۵ دلار رسیده است و با توجه به این شرایط شاید بتوان گفت که در شش ماهه اول سال جاری حجم صادرات ما نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی ۴۰ درصدی را شاهد بوده است.

وی درباره‌ عمده بازارهای هدف آهن و فولاد ایرانی از کشورهای شیخ نشین حاشیه خلیج فارس، مصر، تایلند، مالزی و اندونزی نام برد.