۰ نفر

پیشنهادی برای تامین مالی پایدار شهرداری تهران

۱۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۷:۴۶
کد خبر: 223855
پیشنهادی برای تامین مالی پایدار شهرداری تهران

یکی از مسائل اساسی شهرداری‌ها در ایران عدم پایدار بودن منابع درآمدی می‌باشد. به گفته مرتضی الویری عضو شورای شهر تهران حدود 80 درصد از درآمدهای شهر تهران دارای منابع ناپایدار می‌باشد.

این منابع که شامل فروش تراکم، عوارض ساخت و ساز و تخصیص بودجه دولتی می‌باشد زمینه توسعه ناپایدار و نامناسب شهری را فراهم اورده است. تداوم این وضعیت تامین مالی در شهرداری‌های کشور به‌عنوان یکی از موانع جدی توسعه پایداری شهری می‌باشد و خروج از این سیکل مالی معیوب نیازمند توجه به منابع درآمدی پایدار می‌باشد.

یکی از منابع درآمدی پایدار و مناسب در کلان شهرهای کشور اخذ مالیات یا عوارض از خانه‌های خالی می‌باشد. به گفته وزیر محترم راه و شهرسازی در شهر تهران حدود 500 هزار خانه خالی وجود دارد. این وضعیت در سایر کلان شهرهای کشور نیز قابل مشاهده می‌باشد و تمرکز بر این ظرفیت اقتصادی می‌تواند علاوه بر پایدارسازی منابع درآمدی شهرداری‌ها، منافع و مزایای اقتصادی و رفاهی دیگری نیز در پی داشته باشد.

در اقتصاد ایران مسکن و ساختمان یک کالای مصرفی می‌باشد که از لحاظ سرمایه ای نیز مورد توجه می‌باشد. به عبارت دیگر برخی از افراد مسکن را برای رفع نیاز ضروری تامین مسکن و سرپناه خریداری نمی‌کنند بلکه با هدف کسب سود از افزایش قیمت آن را نگهداری می‌دارند. این وضعیت هزینه و معایب زیادی برای اقتصاد ایران دارد. به‌عنوان نمونه افزایش جهشی قیمت مسکن در دوره‌های زمانی چندساله و کاهش قدرت خرید مصرف کننده واقعی مسکن از اثرات سرمایه ای بودن این کالا می‌باشد. هجوم صاحبان سرمایه به بازار مسکن و افزایش قیمت آن سبب وقوع تورم شدید در دوره‌های زمانی چندساله در اقتصاد ایران می‌شود. همچنین نگهداری مسکن و ساختمان خالی از سکنه توسط کارگزاران اقتصادی مختلف از یک سو سبب بلا استفاده شدن دارایی‌ها و منابع سرمایه ای در چرخه تولید ملی می‌شود و از سوی دیگر موجب تخصیص  بخش زیادی از منابع و سرمایه‌های ملی به این بازار کم ریسک و دارای بازده بالا می‌شود. این امور در نهایت فعالیت بخش‌های صنعتی و مولد اقتصادی را کاهش داده است.

 اخذ مالیات و عوارض از ساختمان‌های خالی در کشور می‌تواند در میان مدت زمینه از بین رفتن وجه سرمایه ای این کالا را فراهم می‌اورد و سرمایه‌های ملی را به سمت فعالیت‌های مولد اشتغالزا صنعتی هدایت نماید. از سوی دیگر افزایش عرضه مسکن‌های خالی به بازار رهن و اجاره و فروش به منظور اجتناب از مالیات می‌تواند زمینه کاهش  رشد اجاره بها و قیمت مسکن را فراهم آورد. از آنجا که در سبد مصرفی خانواده‌های شهری هزینه‌های مسکن و اسکان سهم بزرگی دارد، کاهش نسبی این هزینه‌ها می‌تواند نقش تاثیرگذاری در افزایش رفاه داشته باشد.

به طور حتم اخذ مالیات و عوارض از ساختمان‌های خالی با مقاومت سیاسی و اقتصادی صاحبان خصوصی و عمومی‌این ساختمان‌ها روبرو خواهد شد. اما در برهه زمانی فعلی که دولت ، مجلس و شورای شهر دارای رویکرد سیاسی مشترک و دارای انگیزه کافی برای اصلاح امور اقتصادی کشور و شهرداری‌ها می‌باشند، فرصت مناسبی است برای اجرای جدی این طرح و مقاومت در برابر صاحبان ساختمان‌های خالی. همچنین اجرای این طرح نیازمند پایگاه اطلاعاتی دقیق و بروز از املاک و ساختمان‌ها در مناطق شهری می‌باشد. اطلاعات و آمار این پایگاه به صورت پراکنده در سازمان‌های مختلف کشور وجود دارد و تنها بایستی این اطلاعات جمع آوری و پردازش شوند و در هر شهر تحت نظارت شهرداری و یا اداره مالیاتی مدیریت و به روز شود. از آنجا که زمین و ساختمان یکی از ابزارهای نگهداری ثروت و دارایی در اقتصاد ایران می‌باشد، اطلاعات این پایگاه می‌تواند برای سایر موارد همچون تشخیص مالیاتی و یا سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مفید باشد.