۰ نفر

یک کارشناس مسکن در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

با هدف سرمایه‌گذاری خانه نخرید/ اقساط میلیونی وام مسکن گره گشای مشکل نیست

۲۸ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۲۴
کد خبر: 220029
با هدف سرمایه‌گذاری خانه نخرید/ اقساط میلیونی وام مسکن گره گشای مشکل نیست

عضو هیات مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی، شرایط فعلی اعطای تسهیلات را برای خرید مسکن ناکارآمد دانست و گفت: درآمد پایین امکان استفاده از وام‌ مسکن را به همه اقشار جامعه نمی‌دهد.

محمدعلی پورشیرازی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با اشاره به شرایط فعلی رکود در بازار مسکن گفت: در هر جایی از دنیا وقتی در محصولی رکود وجود دارد قیمت آن محصول پایین می آید، اما در کشور ما در بخش مسکن طی بیست سال اخیر قیمت چه در خرید و فروش و چه در رهن و اجاره به شدت بالا رفته است.

وی دلیل این امر را بالا رفتن قیمت تمام شده مسکن عنوان و تشریح کرد: زمانی که در بازار مصالح و آهن ثبات قیمتی وجود ندارد و در محصولی مانند آهن قیمت هر روز بالا می رود به تبع آن قیمت مسکن نیز دستخوش افزایش می شود و این امر باعث برهم خوردن شرایط کاهش قیمت به دلیل کاهش تقاضا و رکود خواهد شد.

پور شیرازی با انتقاد از برنامه های حمایتی دولت در اعطای تسهیلات گفت: در حالی که درآمد بخش زیادی از جامعه کمتر از 2 و نیم میلیون تومان در ماه است، دادن تسهیلات با اقساط میلیونی کمکی به وضع موجود نخواهد کرد و این کار تنها افراد توانمند را جذب خواهد کرد که هدفِ اجرای این سیاست نبوده اند.

این کارشناس مسکن، سرمایه گذاری در بخش مسکن با قیمت های فعلی را نادرست دانست و اظهار کرد: چنان چه بخواهیم در هر نقطه ای از شهر یک واحد آپارتمان بخریم حداقل باید 300 میلیون سرمایه را راکد کنیم که اگر هدف از خرید، استفاده باشد نسبتا منطقی است، اما اگر با هدف گرفتن اجاره و سرمایه گذاری باشد رویه ای غیر منطقی است و در هیچ جای دنیا روش مناسبی برای ایجاد گردش مالی تلقی نمی شود.

به گفته او ورود نقدینگی به بخش مسکن با هدف سرمایه گذاری سبب کند شدن گردش پول در کشور شده که زنگ خطر بزرگی برای اقتصاد کشور است.