۰ نفر

ستاریان در گفت‌و گو با اقتصاد آنلاین:

برای عبور از رکود به یک‌سال زمان نیاز است/ بخش خصوصی حوزه مسکن اجازه جذب منابع خارجی ندارد

۲۸ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۳۰
کد خبر: 213044
برای عبور از رکود به یک‌سال زمان نیاز است/ بخش خصوصی حوزه مسکن اجازه جذب منابع خارجی ندارد

یک کارشناس مسکن با بیان اینکه برای عبور از رکود احتمالا به یک سال زمان نیاز خواهیم داشت، گفت: دولت اجازه برقراری ارتباط مستقیم بخش مسکن با منابع خارجی را نمی‌دهد و بخش خصوصی اجازه ندارد منابع خارجی را به صورت مستقیم جذب کند این در حالی است که بخش خصوصی سازنده بیش از ۹۱ درصد ساختمان‌های کشور است.

بیت الله ستاریان در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین با اشاره به اینکه پیش بینی ما برای خروج مسکن از رکود اواخر تابستان بود، اظهار‌کرد: با توجه به منابع حاصل از فروش نفت و همچنین مشخص شدن نتیجه انتخابات و ثبات سیاسی حاصل از آن در فضای کشور  زمان عبور از رکود را اواخر تابستان پیش بینی کرده بودیم  و با توجه به تحرکاتی که در بازار مسکن مشاهده می شود، به نظر می‌رسد این اتفاق به آرامی در حال انجام شدن است.

این کارشناس مسکن تغییر در نگرش به بخش ساختمان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: افزایش نسبی قیمت ها باعث شده است که  شرایط اندکی بهتر شود و اگر اراده ای در متوقف کردن این روند نباشد امید به شروع شدن فرایند مثبت مسکن وجود خواهد داشت.

وی افزود: نباید انتظار داشت که این روند رو به رشد به سرعت ایجاد شود چرا که برای رسیدن به رونق مد نظر احتمالا به حدود یک سال زمان نیاز خواهیم داشت.

ستاریان در ادامه درباره طرح مسکن اجتماعی گفت: طرح مسکن اجتماعی تاثیری در بخش مسکن نخواهد داشت، این گونه طرح ها در مقابل بازار مسکن آنقدر ناچیز است که نمی تواند بر بازار مسکن تاثیر گذار باشد؛ مسکن اجتماعی، مسکن های شهرداری، مسکن های ویژه و غیره، طرح هایی هستند که در کشور های توسعه یافته پس از حل کردن کامل مشکلات مسکن اجرا می‌شوند به این معنی که سهم مسکن در سبد هزینه خانوار در این کشورها  بین 8  تا 15 درصد است و مشکلات حاشیه نشینی حل شده است آنگاه با اجرای این قبیل طرح‌ها برای یک دهک کوچک از جامعه که همچنان با مشکلات تامین مسکن روبه‌رو هستند آن ها را صاحب مسکن می کنند.

این کارشناس مشکل مسکن را عمیق دانست و با بیان اینکه در حال حاضر دهک های میانی نیز با مشکل مسکن روبه رو هستند، خاطرنشان کرد: طرح های تشویقی مسکن در دنیا سه دسته هستند؛ بخش منابع مالی که ابزارهای مالی مانند تسهیلات، بازارهای رهنی، صندوق های مسکن، سرمایه گذاری خارجی و غیره را شامل می شود،  دسته دیگر مربوط به زیر ساخت ها و توسعه تکنولوژی است که از جمله آن می توان به تولید مصالح مدرن اشاره کرد، دسته سوم نیز مربوط به مسائل نرم افزاری، قوانین و ضوابط است.

ستاریان با بیان اینکه بخش مسکن توسط دولت تحریم شده است، افزود: دولت اجازه برقراری ارتباط مستقیم بخش مسکن با منابع خارجی را نمی دهد و بخش خصوصی اجازه ندارد مستقیما منابع خارجی جذب کند  این در حالی است که بخش خصوصی سازنده بیش از 91 درصد ساختمان های کشور است.

وی در پایان اعطای تسهیلات خرید مسکن توسط دولت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: همانگونه که اشاره کردم ابزار های مالی برای خروج از رکود مسکن بسیار موثر است که یکی از این ابزار های مالی تسهیلات است که دولت در حال حاضر آن را انجام داده است.