۰ نفر

تشریح سیاست‌های‌ مسکن در دولت یازدهم

۹ فروردین ۱۳۹۶، ۱۴:۰۲
کد خبر: 184750
تشریح سیاست‌های‌ مسکن در دولت یازدهم

سیاست‌های بخش مسکن مسکن دولت یازدهم با بازنگری در طرح جامع مسکن، برنامه‌ریزی توسعه مالی در این بخش و اجرای برنامه مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی با تصویب در هیات دولت، تشریح شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، مسکن و تامین آن از جمله سیاست‌های کلان مجموعه وزارت راه و شهرسازی است که در این رابطه نیز این وزارتخانه به عنوان بدنه دولت هم راستا با آن، گام‌هایی موثر را برداشته است. سیاست کلان وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن، بازنگری و به روز رسانی طرح جامع مسکن به عنوان نقشه راه بخش مسکن تا افق سال ۱۴۰۴، برنامه‌ریزی برای توسعه مالی بخش مسکن و در نهایت تدوین برنامه مشترک (مسکن اجتماعی) بین وزارت راه و شهرسازی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

در بخش بازنگری و به‌روز رسانی طرح جامع مسکن به عنوان نقشه راه بخش مسکن تا افق سال ۱۴۰۴ برنامه‌های پیشنهادی در قالب محورهای هفت‌گانه طرح جامع، عمدتا به دو بخش برنامه‌های نهادسازی و برنامه‌های عملیاتی تقسیم شده تا نقشه راه بخش مسکن تدوین شود. در این بخش، برنامه مسکن خانوارهای کم‌درآمد، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های نابسامان شهری، برنامه اصلاحات در سیاست‌گذاری برای زمین با تاکید بر نظام برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای، تقویت کارآمدی صنعت ساختمان، بهبود و توسعه نظام مالی تامین مسکن، مسکن روستایی و بازار استیجاری است.

در بخش برنامه ریزی برای توسعه مالی بخش مسکن نیز ۱۴ راهکار اندیشه و طراحی شد که بخشی از آنها به اجرا درآمد و یا در مراحل نهایی شدن برای اجرا قرار دارد. ارایه پیشنهاد کسب موافقت اولیه برای توسعه‌ای شدن بانک مسکن، افزایش سقف وام خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم تا ۶۰۰ میلیون ریال و ساخت مسکن تا سقف یک‌هزار میلیون ریال، راه‌اندازی شرکت تامین سرمایه مسکن، راه‌اندازی صندوق پس‌انداز یکم با هدف تامین مالی خرید و ساخت مسکن در ۳ سقف ۸۰۰، ۶۰۰و ۴۰۰ میلیون ریال بخشی از سیاست‌هایی است که بخشی از آنها به اجرا درآمده است.

راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان، راه‌اندازی حساب‌های امانی جهت تقویت بازار پیش فروش مسکن، راه‌اندازی طرح تضمین معاملات فروش اقساطی مسکن، تدوین دستورالعمل نحوه انتشار اوراق رهنی در بازار رهن ثانویه، انتشار اولین مرحله از اوراق رهنی مسکن به میزان ۳ هزار میلیارد ریال، صندوق پس‌انداز مسکن منطقه‌ای به منظور کمک به باز زنده‌سازی  بافت ناکارآمد تهران، توسعه شهرهای جدید و اجرای برنامه‌های حوزه مسکن سواحل مکران، تدوین آیین‌نامه ماده ۱۴ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، استفاده از شرکت‌های لیزینگ در بخش مسکن، تدوین بسته بهینه مالیاتی بخش مسکن و در نهایت راه‌اندازی صندوق‌های املاک و مستغلات از سایر فعالیت‌هایی است که در برنامه‌ریزی توسعه مالی بخش مسکن در مورد آن اندیشه شده و بخش عمده‌ای از آنها نیز به اجرا درآمده است.

در بخش تدوین برنامه مشترک اجرای طرح مسکن اجتماعی بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تصویب طرح مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی اجرای این برنامه در دستور کار قرار گرفت.

دولت طرح مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی را که توسط سازمان برنامه و بودجه و با همکاری دستگاه‌های ذیربط ضمن مطالعه و آسیب شناسی سیاستهای اعمال شده در کشور در زمینه تأمین مسکن گروههای کم درآمد که غالباً بر تأمین مسکن دولتی و استفاده نکردن از ظرفیتهای سازمانهای مردم نهاد و تکیه صرف بر ساخت مسکن ملکی بوده است و با استفاده از تجارب موفق جهانی اقدام به تهیه برنامه ای برای حرکت جدید در این حوزه نموده است را به تصویب رسانید. همچنین در همین رابطه، وزیر راه و شهرسازی نیز ابعاد مختلف مسکن اجتماعی مصوب در هیات وزیران را تشریح و تاکید کرد: خانوارهای کم درآمد، اولویت طرح مسکن اجتماعی هستند.

متن کامل این گزارش در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی موجود است.