۰ نفر

معاون بنیاد مسکن کشور خبر داد؛

واگذاری همه واحدهای مسکن مهر شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در سال ۹۶

۲۳ اسفند ۱۳۹۵، ۲۲:۳۳
کد خبر: 182422
واگذاری همه واحدهای مسکن مهر شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در سال ۹۶

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: همه واحدهای مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت در 6 ماهه نخست سال 96 عملیات ساخت آنها تکمیل و واگذار می شود.

جواد حق شناس، دوشنبه در نشست کارشناسی با مدیر کل و معاونان بنیاد مسکن استان فارس در شیراز، با بیان اینکه 93 درصد از این واحدها تا کنون واگذار شده است، اظهار داشت: از مجموع 347 هزار واحد مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت که جزو تعهدات بنیاد مسکن بوده است، احداث 312 هزار واحد به اتمام رسیده و واگذار شده است و مابقی تا نیمه نخست سال 96 تعیین تکلیف می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی، با بیان اینکه برخی مشکلات تعاونی های مسکن و مشکلات طرح های خود مالکی موجب طولانی شدن واگذاری واحد های مسکن مهر شده است، گفت: 14 هزار واحد مسکن مهر در این شهرها باقی مانده که سال 96 تحویل متقاضایان می شود.

این مقام مسئول افزود: برخی از این واحد ها در مجتمع هایی واقع شده است که مشکلات تاسیسات روبنایی مانند مسجد و درمانگاه دارد و احداث این تاسیسات بر عهده بنیاد مسکن نیست اما این نهاد در این زمینه همکاری می کند تا متولیان امر نیز برای انجام این کار اقدام کنند.

حق شناس به موضوع برنامه های حمایتی تامین مسکن از سوی این بنیاد در سال 96 اشاره کرد و اظهار داشت: برای سال آینده 100 هزار واحد در قالب خود مالکی و به صورت خرید، ساخت، اجاره و پرداخت کمک یارانه هزینه اجاره و رهن در اختیار نیازمندان به مسکن قرار خواهیم داد.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن به اجرای طرح های مسکن حمایتی و اجتماعی به صورت خرید و ساخت، اشاره کرد و گفت: تسهیلات در این بخش نیز با نرخ چهار درصد به متقاضایان اعطا می شود.

حق شناس افزود: همچنین متقاضیان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، نهادهای اجتماعی، کمیته امداد امام (ره)، بهزیستی یا هر دستگاه دیگری می‌توانند با بنیاد مسکن در زمینه خرید یا ساخت مسکن برای محرومان توافق کنند.

این مقام مسئول بیان داشت: در قالب این توافق به سازندگان و خریداران، تسهیلاتی با نرخ سود هفت درصد پرداخت می‌شود.

حق شناس ادامه داد: متقاضیان در کلانشهرها می‌توانند از یک میلیارد ریال وام با بهره هفت درصد برای خرید یا ساخت یک واحد مسکونی استفاده کنند و آن را به مدت 10 سال به محرومان اجاره دهند، مبلغ اقساط این تسهیلات نیز تقریبا معادل اجاره ای که آنها دریافت می‌کنند، محاسبه می شود.

وی، همچنین به احداث واحد های مسکونی با مشارکت دولت اشاره کرد و گفت: اگر دولت زمین در اختیار بگذارد، متقاضیان یا سازمان‌های حمایتی می‌توانند تا 60 درصد این زمین‌ها را احداث کرده و بفروشند و 40 درصد باقی‌مانده را در قالب توافق با بنیاد مسکن به دهک‌های پایین جامعه اجاره دهند.

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس نیز در این نشست بر لزوم تامین سرپناه و واحدهای مسکونی مورد نیاز افراد بی بضاعت در جامعه تاکید کرد و بیان داشت: بنیاد مسکن به طور معمول در مناطق شهری متوسط اقدام به احداث مسکن برای اقشار کم درآمد کرده و الگوی کوچک سازی با معماری زیبا را در همه طرح ها رعایت می کند.

عطا الله زمانی، رعایت موازین فنی و مهندسی در طرح های مسکن شهری را نیز بسیار ضروری دانست و گفت: از جمله موازینی که در احداث این واحدها حتما لحاظ می شود، رعایت موازین مقاوم سازی است و اینکه باید در شرایط بروز حوادث طبیعی از مقاومت کافی برخوردار باشند.