۰ نفر

استعفای موذن در پی بی‌توجهی به اشتغال کاردانان فنی

۳۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۶:۳۲
کد خبر: 177575
استعفای موذن در پی بی‌توجهی به اشتغال کاردانان فنی

رییس سازمان نظام‌ کاردانی ساختمان با ابراز نگرانی از معکوس شدن هرم نیروی انسانی‌ در صنعت ساختمان، پس از ۱۵سال تکیه بر کرسی ریاست این سازمان، استعفا داد.

مهدی موذن درنامه ای که به منوچهر شیبانی فرستاده از بی‌توجهی دفترتوسعه مهندسی وزارت راه وشهرسازی به وضعیت نامناسب اشتغال کاردانان فنی، عدم اجبارکارفرمایان برای به کارگیری مجری ذی‌صلاح وهمچنین معکوس شدن هرم نیروی انسانی در صنعت ساختمان انتقاد کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، در این نامه آمده است:

جناب آقای دکتر شیبانی

مدیرکل محترم دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی

احتراما و با اهداء سلام:

بدون مقدمه و با کسب اجازه دلایل استعفای خود را پس از ۱۵ سال ریاست سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران اعلام می‌نمایم.

حدود ۳ سال از مدیریت جنابعالی در آن دفتر سپری گردیده و در ابتدای امر با شناخت کاملی که از مشکلات کاردان های فنی ساختمان داشتید، اعلام نمودید در سه ماهه اول مدیریت خود همه تلاش خود را معطوف به گره گشایی از مشکلات کاردان ها و رفع موانع حضور کاردان ها در صحنه ساخت و ساز خواهید نمود، اما متاسفانه نه تنها وعده های جنابعالی تحقق پیدا نکرد بلکه حتی نتوانستید مفاد غیراصولی تبصره ۲ ماده آیین نامه اجرایی را که بر اساس آن (در جایی که مهندسین حضور دارند، کاردان های فنی حق فعالیت ندارند) را تغییر دهید و لذا اجازه دادید تا شهرداری ها کماکان از ارجاع کار به اعضاء این سازمان اعم از کاردان های فنی و معماران تجربی که با زحمات زیادی موفق به اخذ پروانه اشتغال شده اند، نتوانند در اجرای ساختمان نقش تاثیرگذار خود را ایفا نمایند و نتیجه آن وضعیت کنونی ساخت و ساز می‌باشد که همه مسئولین امر و کارشناسان از عمر کوتاه ساختمان و مقاوم نبودن اکثر آنها در برابر زلزله اظهار نگرانی می‌نمایند.

جناب آقای دکتر شیبانی، عدم توجه جنابعالی به درخواست های مکرر اینجانب و عدم توجه به این سازمان و اعضاء آن موجب گردیده تا اکثر کاردان های فنی تنها راه نجات خود را در ادامه تحصیل دیده و عمدتا یا مهندس شده اند و یا به زودی مهندس می‌شوند و این موضوع موجب گردیده تا هرم نیروی انسانی در صنعت ساختمان معکوس گردد و در آینده نزدیک همه ما شاهد خواهیم بود که صنعت ساختمان در این زمینه دچار بحران خواهد شد و به هم ریختن توازن نیروی انسانی، یعنی همه کارهای ساختمان را مهندسین انجام بدهند که همه می دانند امری محال است.

جناب آقای دکتر مگر فراموش کرده اید که جنابعالی و همه مدیران و کارشناسان معتقدند جهت امکان اجرای مراحل صحیح ساخت و ساز باید به ازای یک نفر مهندس ۳ نفر کاردان فنی در کشور باشد، اما هم اکنون به جهت سیاست های اشتباه آن دفتر در حوزه ساختمان شاهد وضعیتی به شرح زیر هستیم:

۱- جمعیت مهندسین ساختمان کشور ۴۰۰ هزار نفر و کاردان های فنی ۵۵ هزار نفر می باشد. (به ازای ۱ نفر کاردان فنی ۷ نفر مهندس داریم.)

۲- در استان تهران ۱۲۲ هزار نفر مهندس و ۶ هزار نفر کاردان فنی داریم (به ازای ۱ نفر کاردان فنی ۲۰ نفر مهندس داریم.)

۳- در سال ۹۵ در استان تهران به ازای ۱۲۰ نفر مهندس که در آزمون پروانه اشتغال شرکت کرده اند فقط ۱ نفر کاردان فنی شرکت نموده است. (در کل کشور هم وضعیت همین گونه است).

۴- در سال ۹۵ در کشور هزاران نفر مهندس پروانه گرفته اند و فقط ۸۳ نفر کاردان فنی در این سال در کشور پروانه اشتغال گرفته اند (در تهران ۷ نفر کاردان فنی پروانه اشتغال گرفته اند).

جناب آقای دکتر شیبانی شاید تا بحال به آمارهای فوق توجه نکرده اید اما حداکثر آنها توسط وزارتخانه متبوع جنابعالی اعلام گردیده و آنچه که اینجانب پیوسته به صور مختلف از جنابعالی درخواست نموده ام اتخاذ راهکار جهت برون رفت صنعت ساختمان از این مشکل و پیشگیری از اضمحلال تدریجی سازمان های نظام کاردانی بوده است. (همانگونه که سازمان استان های زنجان و سیستان و بلوچستان انحلال یافته و استان البرز به جهت شرایط موجود، حاضر به تشکیل سازمان نمی باشد) لیکن متاسفانه جنابعالی بجای تامل و اندیشه و ارائه راهکار، پیوسته به اینجانب نهیب زده و نهایتا هم اظهار نموده اید تا موذن کنار نرود برای کاردان های فنی کاری انجام نمی دهیم (نامه مورخ ۹۵/۰۹/۲۵ رئیس اسبق سازمان استان آذربایجان غربی به عنوان مقام عالی وزارت و نامه شماره ۲۰۹۷/س/۹۵ مورخ ۹۵/۱۰/۱۱ اینجانب به عنوان معاونت محترم امور مسکن و ساختمان).

لذا ضمن اظهار تاسف از شرایط موجود در آن دفتر و اینگونه اظهارات جنابعالی، اینجانب استعفای خود را اعلام نموده و درخواست می نمایم جهت پیشگیری از مشکلات حاد آتی صنعت ساختمان، تمهیدات لازم مبذول فرمائید تا ضمن تثبیت جایگاه کاردان های فنی از اضمحلال تدریجی سازمان استان تهران که با خون جگر و زحمات ۱۵ ساله از صفر مطلق به جایگاه قابل توجه کنونی رسیده و همواره مورد تحسین مدیران ارشد صنعت ساختمان قرار گرفته، پیشگیری گردد.