۰ نفر

ساختمانهای ساخته شده نیاز به نهاد ناظر دارند

۱۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۶:۱۸
کد خبر: 174218
ساختمانهای ساخته شده نیاز به نهاد ناظر دارند

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت:نظارت بر ساختمانها پس از اتمام ساخت و ساز، نیازمند اهرم های حاکمیتی است و سازمان نظام مهندسی چنین اهرمی در اختیار ندارد.

فرج الله رجبی در نشست خبری افزود: هم اکنون دو راهبرد اصلی برای سازمان نظام مهندسی تعریف شده است که راهبرد اول ایجاد تشکیلات تخصصی و شفافیت در سازمان نظام مهندسی است و راهبرد دوم این است که سازمان نظام مهندسی به اصلی ترین نهاد در بخش مهندسی ساختمان تبدیل شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، رجبی درباره حادثه پلاسکو گفت: بیش از نیم قرن از عمر این ساختمان گذشته بود ولی با این وجود این ساختمان در مقابل آتش تاب آوری خوبی داشت.

به گفته وی: در هر صورت باید بپذیریم که وجود متخصص در تمام سطوح (محاسبه، اجرا و...) در ساختمان های کشور از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

وی به اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان اشاره کرد و گفت: بر اساس مفاد موجود در ماده ۲۲، نحوه نگهداری از ساختمان هایی با ارتفاع پلاسکو باید توسط یک شخص حقوقی مورد ارزیابی مداوم قرار گیرد که این موضوع در مورد ساختمان پلاسکو اجرایی نشد.

وی تصریح کرد: مقررات ملی ساختمان هر ۳ سال یکبار باید بازنگری شود اما این اقدام اجرایی نمی شود و نه تنها قانون مقررات ملی ساختمان بازنگری نمی شود، بلکه مباحث مربوط به این قانون هم اجرایی نمی شود.

رجبی اظهارداشت: ساختمان پلاسکو از آن دسته ساختمان هایی بود که در سالهای گذشته بدون مجری ذیصلاح ساخته شده بود و سازمان نظام مهندسی این موضوع را به شدت پیگیری می کرد. اما بحث این است که این ساختمان نزدیک به ۵۴ سال پیش ساخته شده بود.

وی بیان کرد: یکی از پایه های انضباط تشکیلاتی، کنترل خدمات مهندسی با نگاه منافع بهره بردار است که این رویکرد باید در ساخت و ساز کشور پیگیری شود.

وی ادامه داد: مسئولان کشور باید متقاعد شوند که ساخت و ساز اقدامی کاملاً تخصصی است و در این زمینه باید متخصصان و به ویژه سازمان نظام مهندسی حضور داشته باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اظهارداشت: هم اکنون سازمان نظام مهندسی ساختمان ۴۰۰ هزار نفر عضو دارد و ۵۰ هزار عضو آن دارای پروانه اشتغال هستند.

وی اضافه کرد: تعداد فارغ التحصیلان رشته مهندسی ساختمان ظرف چند سال گذشته دو برابر شده است و پیش بینی می شود در ۵ سال آینده تعداد مهندسان ساختمان به یک میلیون نفر برسد.

وی ادامه داد: باید به این سوال پاسخ داده شود که آیا سازمان نظام مهندسی باید در بخش بهره برداری از ساختمان وارد شود یا نه؟ زیرا ورود به ساختمان پس از اینکه ساخت و ساز به اتمام رسید نیازمند اهرم های حاکمیتی است که سازمان نظام مهندسی چنین اهرمی ندارد اما باید مشخص شود که چه سازمانی باید پس از ساخته شدن یک ساختمان در حوزه بهره برداری و نگهداری آن باید وارد عمل شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی کاملاً مستقل از خود سازمان است و این سازمان تاثیر و نفوذی در اعضای این شورا ندارد.