۰ نفر

مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

ضرورت ارتباط مستقیم سازندگان و خریداران مسکن/ فروش خانه‌های خالی اقساطی شود

۲۷ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۰۱
کد خبر: 171023
ضرورت ارتباط مستقیم سازندگان و خریداران مسکن/ فروش خانه‌های خالی اقساطی شود

رکود مسکن در این روزها به حدی بالاست که با نمودارهای آماری دستکاری شده هم نمی توان نشان داد این بخش می تواند از رکود خارج شود. یک کارشناس مسکن پیشنهاد می کند باید یک نهاد تضمینی با کارمزد پایین میان خریداران و سازندگان قرار گیرد تا تحرک در این بازار افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، رئیس جمهور در گفت‌وگوهای رسانه ای خود اعلام کرده که در بخش مسکن رکود عمیقی وجود دارد. آمارهای ماهیانه بانک مرکزی هم این موضوع را تایید می کند و به همین منظور می بایست راهکارهای جدید در بخش مسکن ارائه شود تا تحرک در این بازار ایجاد شود.

مقداد همتی مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با اقتصاد آنلاین می گوید: رشد اقتصادی در کشور منفی است و در بخش مسکن رکود به حدی عمیق است که نمی توان آن را انکار کرد. تقاضای مصرفی هم با توجه به اینکه قیمت ها ثابت است و کمتر از حد فعلی نمی شود این الزام را به وجود می آورد که برای افرادی که تمکن مالی برای وام های خرید دارند برنامه ریزی شود. هرچند در حال حاضر هم وام هایی با شرایط مختلف تسهیلاتی از سوی بانک مسکن ارائه می شود.

همتی با اشاره به اینکه نگاه کالای سرمایه ای که در بخش مسکن وجود دارد دیدگاه درستی نیست، ادامه داد: در مجموع نگاهی که در حال حاضر در بخش مسکن وجود دارد و رفتار مشتریان در این بخش باعث شده نتوان به درستی مشخص کرد که چه زمانی مسکن به طور کامل از رکود خارج می شود. بر آن اعتقاد هستم که باید سرمایه گذاری در  حوزه مسکن در بخش ساخت و ساز توسعه یابد و خرید مسکن آماده به عنوان یک قلک سرمایه گذاری عملکرد درستی از سوی متقاضی سرمایه گذاری نیست.

این کارشناس مسکن با طرح دو پیشنهاد برای خروج مسکن از رکود و ایجاد شرایط مطلوب در این بازار اعلام کرد: بر اساس سرشماری سال جاری دو میلیون واحد خالی در کشور داریم و این رقم در مقایسه با سالهای گذشته بازهم افزایش یافته است. در این شرایط بانکها با عاملیت بانک مسکن باید شرایطی را برای فروش نقد و اقساط باید ایجاد کنند. البته در این روش بانک ها باید یک مکانیسم اعتمادی را هم ایجاد کنند تا به عنوان یک نهاد تضمینی میان مالک و خریدار قرار گیرند.

همتی تصریح کرد: در حال حاضر یک چنین روشی در بانک مسکن با کارمزد 6 درصد دنبال می شود که در آن هیچ کدام از طرفین معامله علاقه ای به ورود بانک در معامله ندارند چرا که سود دریافتی از سوی بانک برای کارمزد بسیار بالاست.

وی گفت: دومین پیشنهادی که برای خروج مسکن از رکود می توان مطرح کرد براساس صحبت وزیر راه و شهر سازی موضوع کمبود مسکن و ساخت مسکن است. بر اساس آمارهای ارائه شده سالانه 500 هزار مسکن در کشور کمبود داریم و برای ساخت این تعداد مسکن در کشور باید طرحی ایجاد شود که سرمایه گذاران در بخش مسکن با رغبت بیشتری وارد سرمایه گذاری شودند.

این کارشناس مسکن سپس این طور ادامه داد: در بخش ساخت مسکن اگر بانک ها شرایط ارائه تسهیلات را برای سازنده به گونه ای فراهم کنند که سود تسهیلات دریافتی آنها کمتر از 10 درصد باشد و از طرفی هم "شرایط تبدیل وام" ایجاد شود می توان به افزایش ساخت و ساز در کشور امیدوار بود.

همتی در خصوص شرایط تبدیل وام این طور گفت: اگر بانک ها زمانی که سازنده تمایل پیدا می کند در ساخت مسکن فعالیت کند وام را در اختیار سازنده قرار دهند و بعد از ساخت مسکن این وام با تضمین بانکی به خریدار منتقل شود درقالب یک وام هم خریداران هم سازندگان از یک وام استفاده می کنند.

وی با تاکید بر اینکه شرایط فروش تضمینی و پیش فروش از الزامات بازار خرید و فروش تسهیلاتی مسکن است، خاطرنشان کرد: هر بانکی که در شرایط ارائه تسهیلات ساخت مسکن و خرید و فروش مسکن قرار می گیرد می بایست به نحوی عمل کند که هر دو طرف خریدار و فروشنده و حتی بتوانند از شرایط پیش فروش اطمینان داشته باشند و در برنامه ریزی های زمانی که بانک انجام می دهد بتوانند طرف معامله با بانک شوند.