۰ نفر

نشانه‌های اولیه تغییر الگوی ساخت در تهران

۱۱ آبان ۱۳۹۵، ۷:۳۵
کد خبر: 155387
نشانه‌های اولیه تغییر الگوی ساخت در تهران

مرکز آمار ایران در گزارشی تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور در بهار سال جاری را اعلام کرد.

آنگونه که مرکز آمار ایران از تحولات ساختمانی در فصل بهار سال جاری گزارش داده است، در بهار تعداد پروانه‌های صادره در شهر تهران نسبت به فصل قبل از آن و همچنین نسبت به فصل بهار سال 94 کاهش داشته ، اما در عین حال، زیربنای تعیین شده در این پروانه‌ها نسبت به فصل قبل از آن 43 درصد و نسبت به فصل مشابه سال 94 نیز 5.6 درصد افزایش یافته است. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که الگوی ساخت در شهر تهران در بهار سال جاری به اندازه قابل توجهی تغییر یافته و سازندگان به ساخت واحدهای مسکونی بزرگ‌تر ترغیب شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، در بهار سال جاری هزار و 793 پروانه ساختمانی توسط شهرداری تهران صادر شده که نسبت به فصل گذشته حدود 0.9 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 19.7 درصد کاهش داشته است. این تعداد پروانه حدود 5.6 درصد از کل پروانه‌های ساختمانی کشور  بوده است. بر این اساس، از کل پروانه‌های صادر شده 9 پروانه (0.5 درصد) مربوط به افزایش بنا و هزار و 784 پروانه (99.5 درصد) مربوط به احداث ساختمان بوده است که پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان نسبت به فصل گذشته حدود یک درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 20 درصد کاهش داشته است.

همچنین مجموع مساحت زیر بنای تعیین شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران در بهار سال جاری حدود 3783.8 هزار متر مربع بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود 43.9 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 5.6 درصد افزایش داشته است. این تعداد حدود 24.2 درصد از مجموع کل زیر بنای تعیین شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور را تشکیل می‌دهد. همچنین متوسط مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان حدود 2 هزار و 121 مترمربع و در پروانه‌های احداث ساختمان مسکونی حدود هزار و 532 متر مربع برآورد شده است.

بر اساس این گزارش، تعداد واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در بهار سال 95 بالغ بر 15 هزار و 712 واحد بوده که نسبت به فصل گذشته حدود 16 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 21.7 درصد کاهش داشته است. این تعداد واحد مسکونی 19.2 درصد از واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های احداث ساختمان صادر شده از سوی شهرداری‌های کشور را تشکیل می‌دهد. بر این اساس متوسط تعداد واحدمسکونی در پروانه‌های احداث ساختمان 8.8 واحد و در پروانه‌های احداث ساختمان مسکونی نیز 8.8 واحد بوده است.

همچنین مجموع مساحت زمین پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان حدود 2669.7 هزار متر مربع بوده که نسبت به فصل گذشته حدود 36.6 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 257.4 درصد افزایش داشته است. متوسط مساحت زمین در پروانه‌های احداث ساختمان هزار و 496 متر و در پروانه‌های احداث ساختمان مسکونی حدود هزار و 76 متر مربع بوده است.

 کاهش پروانه‌های صادر شده در کشور

در این گزارش تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در بهار سال جاری توسط شهرداری‌های کشور 31 هزار و 808 مورد بوده که نسبت به فصل گذشته حدود 17.4 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 10.9درصد کاهش داشته است. از کل پروانه‌های صادرشده 2 هزار و 564 پروانه (1/8 درصد) مربوط به افزایش بنا و 29 هزار و 244 پروانه (91.9 درصد‌‌) مربوط به احداث ساختمان بوده است که پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان نسبت به فصل گذشته حدود 16.6درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 10.8 درصد کاهش داشته است.

مجموع مساحت زیربنای پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان حدود 15632.3 هزار مترمربع بوده که نسبت به فصل گذشته 5.5 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 7.7 درصد کاهش داشته است. متوسط مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان 535 مترمربع و در پروانه‌های احداث ساختمان مسکونی 464 متر مربع بوده است.

بر این اساس تعداد واحد مسکونی پیش بینی شده در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان در بهار سال جاری بالغ بر 81 هزار و 976 واحد بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود 11.7 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 12.1 درصد کاهش داشته است. با توجه به تعداد پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان، متوسط تعداد واحد مسکونی در پروانه‌های احداث ساختمان 2.8 واحد و در پروانه‌های احداث ساختمان مسکونی 2.9 واحد بوده است. همچنین مجموع مساحت زمین پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان حدود 11393.6 هزار مترمربع بوده که نسبت به فصل گذشته حدود 5.5 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 4.6 درصد کاهش داشته است. متوسط مساحت زمین در پروانه‌های احداث ساختمان 390 مترمربع و در پروانه‌های احداث ساختمان مسکونی 319 مترمربع بوده است.

 

پروانه ساختمانی

پروانه ساختمانی

پروانه ساختمانی

پروانه ساختمانی