۰ نفر

وام مسکن جوابگوی انباشت تقاضا نیست

۹ شهریور ۱۳۹۵، ۰:۱۷
کد خبر: 142889
وام مسکن جوابگوی انباشت تقاضا نیست

یک کارشناس مسکن گفت: تعداد ناچیز مراجعات به بانک مسکن برای دریافت وام نشان می‌دهد تسهیلاتی که تا یک سال آینده پرداخت می‌شود با تقاضای بالقوه بازار مسکن همخوانی نخواهد داشت.

سید رضا قهاری اظهار کرد: با احتساب تعداد مراجعه‌کنندگان که روزانه حدود ۲۷۰ نفر است به رقمی معادل ۱۰۰ هزار وام‌گیرنده در سال می‌رسیم که هیچ تناسبی با تقاضای سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در کل کشور ندارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: طبقه متوسط به پشتوانه مشوق‌های دولتی همچون وام مسکن وارد بازار خرید می‌شود و در صورتی که مشکل اشتغال و درآمد نداشته باشد حاضر است حتی بهره‌های سنگین بدهد. اما می‌بینیم تعداد مراجعه کنندگان برای دریافت وام، با وجود کاهش نرخ تسهیلات به ۱۱ درصد، خیلی قابل توجه نیست و احتمالا با نرخ ۹.۵ درصد هم تحول چندانی در حجم تقاضا ایجاد نمی‌شود.

این کارشناس مسکن، تمهیدات لازم برای افزایش مدت بازپرداخت وام مسکن را ضروری دانست و گفت: در کشورهایی مثل انگلیس، برخی شهروندان مادام‌العمر قسط مسکن می‌دهند اما رقم اقساط آن‌قدر پایین است که فشاری به افراد وارد نمی‌شود. ولی بانک‌های کشور ما با اتخاذ سیاست‌های کوتاه مدت اصرار دارند وام زود برگردد. بنابراین بانک مرکزی باید به ایجاد ساز و کارهای بلندمدت در پرداخت تسهیلات فکر کند و دولت و مجلس نیز بانک‌ها را برای ارایه ابزارهای نوین کمک کنند.

به گفته قهاری، متقاضی مسکن در ایران هیچ وقت سیر نزولی نداشته است. شاید در مقاطعی به دلیل رکود مسکن، تقاضا محسوس نباشد اما قطعا انباشت می‌شود؛ زیرا سالیانه یک میلیون ازدواج در ایران صورت می‌گیرد و این یعنی جمعیت جوانی که نیاز به مسکن مستقل دارد. بخصوص که مسکن در ایران کالای سرمایه‌ای است و مردم خیلی عادت ندارند در خانه‌های استیجاری زندگی کنند و سعی می‌کنند مسکن را به تملک خود درآورند. همه اینها باعث می‌شود متقاضی خرید مسکن در ایران هیچ‌گاه روند کاهشی به خود نگیرد.

وی رکود مسکن را ناشی از دو عامل دانست و گفت: متقاضی به چند دلیل عقب‌نشینی می‌کند؛ اول این‌که قدرت خریدش کم می‌شود و دیگر این‌که مشوق‌ها و بسته‌هایی که بانک‌ها به تبعیت از سیاست‌های دولت قرار می‌دهند کاهش یابد که این مساله تابع شرایط پولی کشور است و به نظر می‌رسد افزایش نسبی معاملات مسکن تهران که از ابتدای سال جاری رقم خورده از تسهیلات مسکن قدرت نگرفته است.

این کارشناس مسکن اظهار کرد: اگر در شروع سال جدید مقداری نامحسوس شاهد رشد معاملات در بازار مسکن تهران هستیم به خاطر این است که فشار تقاضا تا حدی می‌تواند صبر کند ولی بعد از آن خود به خود حرکت می‌کند. مضافا این‌که فصل خرید و فروش در نیمه اول سال است و قطعا در نیمه دوم سال با کاهش تقاضا مواجه می‌شویم.

قهاری با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ خاطرنشان کرد: مسائل سیاسی به طور مستقیم در مسائل اقتصادی اثر می‌گذارد و معمولا وقتی به انتخابات نزدیک می‌شویم خیلی از کارهای اقتصادی در کشور دچار رکود می‌شود. لذا در نیمه دوم امسال نمی‌توان انتظار افزایش معاملات و تولید مسکن را داشت.