۰ نفر

برنامه‌های سازمان محیط زیست برای کنترل ریزگردها

۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۹:۰۷
کد خبر: 144085
برنامه‌های سازمان محیط زیست برای کنترل ریزگردها

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت کنترل ریزگردها گفت: برنامه‌های اجرایی کنترل ریزگردها و مقابله با آن با اعتبارات استانی و ملی عملیاتی خواهد شد.

 به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، معصومه ابتکار دقایقی پیش در سفر یک روزه خود به اراک و در نشست مطبوعاتی و در جمع خبرنگاران با اشاره به دستاوردهای سفر یکروزه خود به اراک اظهار داشت: صبح امروز جلسه بسیار خوبی در استانداری داشتیم که در آن بخش‌های مختلف در حوزه‌های مربوط به آلودگی هوا، پسماند، موضوعات دیگر و مدیریت محیط زیست در سطح استان گزارشاتی ارائه دادند که بر روی آنها بحث شد و بخش‌های مختلف نظراتشان را ارائه کردند.

وی افزود:  در مورد کاستی‌ها، نواقص و عقب ماندگی‌ها و همه ابعاد کار بحث شد و در مجموع در ارتباط با کاهش آلودگی هوا در اراک پیشرفت‌های خوبی داشتیم به طوری‌که آلایندگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی کاهش پیدا کرده اما آنچه افزایش پیدا کرده آلودگی ناشی از گرد و غبار است.

ابتکار تصریح کرد:  این به این مفهوم است برنامه دولت برای کاهش آلودگی موثر بوده ولی کافی نیست و باید ادامه پیدا کند، بحث مهم تالاب میقان مطرح شد و اقداماتی که برای حفظ این تالاب انجام می‌شود از جمله تامین حقابه و مطالعاتی که در حال انجام است تا منابع آب تالاب مشخص شود و دلایل و عللی که موجودیت تالاب تهدید می‌کند، بررسی شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به موضوع گرد و غبار در کشور اشاره کرد و گفت:  موضوع کانون‌های گرد وغبار استان‌ به عنوان برنامه‌ای تدوین شده در سطح استان مطرح شد و اینکه برنامه اجرایی برای آن مشخص شود، در مورد کمربند سبز و ضرورت توسعه فضای سبز در همه شهرهای استان مرکزی با توجه به اینکه مناطق صنعتی بسیاری وجود دارد.

وی با اشاره به دیدار با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی اضافه کرد: در ملاقات با آیت الله دری نجف‌آبادی ابعاد مختلف اقدامات دولت و اهمیت بحث فرهنگ و تغییر نگاه و رفتار مردم در حوزه محیط زیست صحبت شد و ایشان نقطه نظرات خوب ارائه داشته و بر حمایت بسیار قوی دولت در برنامه‌های مختلف مربوط به محیط زیست را تاکید کرد.

ابتکار افزود: نشستی را با تشکل‌ها، دانشگاهیان، فعالان محیط زیست و شوراهای شهر استان مرکزی داشته که و نمایندگان شوراها مطالب ارزشمندی را از اقداماتشان، انتظاراتشان ومطالباتشان بیان کردند، مطالبات ارزشمند است و سبب می‌شود بخش اجرایی با قوت بیشتری حرکت کرده و نقطه ضعف‌ها را بشناسیم تا گام‌های محکمتری را برای تحقق برنامه‌های دولت یازدهم در زمینه محیط زیست برداریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به موضوع گرد و غبار در کشور اشاره کرد و گفت:   برای کانون‌های ریزگرد که داخلی است هر استان برای شناسایی این کانون‌ها وظیفه دارد، مطالعات در حال تکمیل است برخی مطالعات استانی تکمیل و به مرحله اجرا رسیده که آن برنامه‌های اجرایی با اعتبارات استانی و ملی عملیاتی خواهد شد.

وی تصریح کرد: احیای تالاب‎ها یکی از مهمترین برنامه‎ها در این زمینه است و احیای تالاب میقان و تامین حقابه و حفاظت از این تالاب به عنوان یک میراث طبیعی و هم یک کاون حفظ لطافت هوا اهمیت بسیارزیادی برای استان دارد و در دستور کار ماست.

ابتکار ادامه داشت: در بعد بین‌المللی و خارج از مرزی کشور هم منابع آلاینده و کانون‌های گرد و غبار را در عراق داریم که از طرق دوجانبه و هم از طرق چندجانبه پیگیری‌ها را برای کنترل ریزگردها داشته تا شرایط عراق به شرایطی برسد که بتواند کانون‌های گرد و غبار اصلی خود را کنترل کند.