۰ نفر

دومین کارت زرد مجلس به وزیر ارشاد

۱۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۵۱
کد خبر: 306562
دومین کارت زرد مجلس به وزیر ارشاد

نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ بازی‌های رایانه‌ای قانع نشدند و عباس صالحی دومین کارت زرد خود را از مجلس گرفت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین، در جلسه امروز مجلس سوال نصرالله پژمان فر نماینده مشهد از عباس صالحی وزیر ارشاد، درباره‌ نظارت این وزارتخانه بر عملکرد ضعیف و شائبه دار بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای و علت عدم نظارت بر سامانه‌های ویدئوی درخواستی (VOD) از سوی این وزارتخانه در دستور کار قرار گرفت.

دومین کارت زرد مجلس به وزیر ارشاد در یک روز

نمایندگان از توضیحات وزیر ارشاد برای این 2 سوال قانع نشدند.

وزیر ارشاد در جلسه امروز به سوال درباره نظارت این وزارتخانه بر عملکرد ضعیف و شائبه دار بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای پاسخ داد که  پس از مطرح شدن توضیحات از سوی وزیر ارشاد، نمایندگان با ۸۰ رای موافق، ۸۳ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر پاسخ‌های وزیر را قانع کننده ندانستند و به این ترتیب عباس صالحی از مجلس دومین کارت زرد خود را گرفت.

پس از ارائه توضیحات وزیر ارشاد در پاسخ به سوال درباره علت عدم نظارت بر سامانه‌های ویدئوی درخواستی (VOD) از سوی این وزارتخانه است نمایندگان با ۹۴ رای موافق و ۷۴ رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر قانع نشده اند و به این ترتیب عباس صالحی در یک روز دو کارت زرد از مجلس گرفت.

عباس صالحی در پاسخ به نصرالله پژمان فر: میزان تخلفات سامانه‌های ویدیویی آنلاین بسیار محدود است/نظارت پایه بر سامانه های ویدیویی آنلاین اعمال می شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد که میزان تخلفات سامانه‌های ویدیویی آنلاین، نسبت به حجم کل این ویدیوها بسیار محدود است.

در جلسه علنی امروز مجلس عباس صاحی در پاسخ به سوال دوم نصرالله پژمان فر نماینده مشهد درباره‌ علت عدم نظارت بر سامانه‌های ویدیویی گفت: یکی از مسیرهایی که در حوزه فن آوری قابلیت استفاده دارد سامانه‌های آنلاین است که مخاطب از طریق موبایل، تبلیت یا کامپیوتر امکان دسترسی دارند و طبیعتا مسیر نظارت ما بر این سامانه‌ها هم متفاوت از روش‌های دیگر است.

صالحی با بیان اینکه  مرکز سامانه‌های ویدیویی از سال ۹۴ آغاز به کار کرده است، اظهار داشت: ۱۹ مرکز مجوز دریافت کردند که در مراحل تمدید ۱۰ مرکز مجوز تمدید پیدا کردند و مجوز ۹ مرکز دیگر بر اساس بررسی کارکرد و میزان پایبندی به قوانین نمایش تمدید نشده است.

وی با تاکید بر اینکه نظارت‌های پایه بر این مراکز و سامانه‌ها اعمال می‌شود، گفت: ما در بخش فیلم و سریال های ایرانی همه فیلم‌ها و سریال‌ها را پیش از بارگذاری بازبینی می‌کنیم. این فیلم ها باید پروانه نمایش داشته باشند تا امکان عرضه در فضای سامانه ویدیویی را داشته باشند. اما در فیلم و سریال های خارجی بیشتر آنها از نمایش خانگی مجوز دارند ولی در مورد فیلم‌های روز به دلیل رقابت با سامانه‌های دیگر نظارت پسینی اتفاق می‌افتد.

این عضو کابینه با تاکید بر اینکه در صورت تخلف، در زمان کوتاهی با آن برخورد می شود، اظهار داشت: اما از ۶۰ هزار مورد بارگذاری شده میزان تخلفات درصد بسیار محدودی نسبت به حجم کل داشته است.

صالحی در ادامه افزود: ما باید حوزه سامانه‌های ویدیویی را به عنوان یک فن آوری ارتباطی جدی بگیریم و اقتضائات آن را هم در نظر داشته باشیم.

وزیر ارشاد با بیان اینکه آیین نامه و دستورالعمل‌های روشنی برای نظارت بر سامانه‌های ویدیویی تنظیم شده است، گفت:‌ گزارش ما فقط بر مبنای گزارش های بیرونی نیست بلکه گزارش‌های پیوسته داخلی هم داریم و برای بالا بردن سهم نظارت پسینی رصد و مانیتورینگ قوی دراین زمینه داریم.

وی در ادامه افزود: در حجم بالای تولید قطعا تخلفاتی هم اتفاق می‌افتد و مهم این است که فرایند نظارت، پیش بینی شود. ضمن این که درصد تخلفات نسبت به حجم تولید بسیار محدود است.

وزیر ارشاد با بیان اینکه تضعیف سامانه‌های ویدیویی آنلاین داخلی به نفع سامانه‌های غیر مجاز خارجی است، عنوان کرد: بی تردید سامانه‌های دارای مجوز به صنعت فرهنگی و فرهنگ ما کمک می‌کنند و ما تلاش داریم با نظارت دقیق‌تر این سیستم را ارتقاء دهیم.

وزیر ارشاد در پاسخ به سوال نماینده مشهد مطرح کرد: گردش مالی ۹۲۰ میلیارد تومانی بازی ای رایانه ای در سال گذشته/ ارجاع ۷ هزار مورد لینک متخلف به کمیته مصادیق مجرمان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد که بر اساس پژوهش‌های دقیق در سال ۹۶ گردش مالی بازی‌های ایرانی رایانه‌ای حدود ۹۲۰ میلیارد تومان بوده است.

در جلسه علنی امروز مجلس عباس صالحی در پاسخ به سوال نصرالله پژمان‌فر نماینده مشهد در خصوص نحوه نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر عملکرد ضعیف و شائبه‌دار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و مدیرعامل آن مطرح شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال با بیان اینکه روند بازی‌های داخلی ایرانی در سال‌های اخیر حرکت رو به رشد از لحاظ سهم بازار در کیفیت و کمیت داشته است، گفت: در حوزه نظارت بازی‌های رایانه‌ای ۱۵ ناشر مجوز دارند که این مجوز بر اساس استعلامات صورت گرفته در فضای بازی‌های خارجی رایانه‌ای داده شده است.

صالحی در ادامه افزود: قبل از انتشار آن بازی باید پروانه انتشار صادر شده و بر اساس رده‌بندی سنی امکان انتشار بازی فراهم می‌شود. همچنین نظارت‌های کافی درباره بازی‌های رایانه‌ای موبایلی هم صورت می‌گیرد و حتی تا هفت روز بعد از ارائه آن بازی به بازار هم نظارت وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه بازی‌های ایرانی بررسی‌های محتوایی قبل از انتشار آن و با تاکید بر رده‌بندی سنی انجام می‌شود، اظهار داشت: در حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ بازی موبایلی ایرانی، ۲۴۵ بازی ممنوع  و مابقی مجاز هستند و این نشان می‌دهد فضای نظارت بر بازی‌های داخلی و خارجی وجود دارد.

این عضو کابینه با اشاره به نظارت‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: این نظارت‌ها به گونه‌ای است که نظام رده‌بندی سنی لحاظ شده تا خانواده‌ها بتوانند نظارت کافی داشته باشند. همچنین  30 هزار و ۴۰۰ بازی موضوعی و بیش از ۱۹ هزار بازی موبایلی وجود دارد.

صالحی با بیان اینکه بخش دیگری از نظارت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بر فضای توزیع مناطق است، اظهار داشت: در سال گذشته ۳۵ هزار فروشگاه و ۴۵۰۰ گیم‌نت مورد بازرسی قرار گرفته و از این میزان حدود ۴۴۰ واحد متخلف به مراکز انتظامی معرفی شده‌اند.

وی با بیان اینکه با نظارت بر فضاهای مجازی ۷۰۰۰ مورد لینک متخلف به کمیته مصادیق مجرمان ارجاع شده است، عنوان کرد: اصل دغدغه آن است که جریان بازی‌سازی ایرانی را ترویج کرده و به دنبال آن فضای ایرانی و فرهنگی و اسلامی را گسترش دهیم و خوشبختانه با همین نگاه مسیر رو به جلوی حمایتی را طی کردیم.

وزیر ارشاد در ادامه افزود: به طور مثال در سال ۹۰ در جشنواره سالانه بازی‌های رایانه‌ای داخلی ۹۴ بازی داخلی وجود داشت که این تعداد در سال گذشته به ۱۹۰ بازی رایانه‌ای داخلی رسید و این نشان دهنده حرکت رو به جلوی تولیدات داخلی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای ایرانی است.

صالحی با اشاره به سهم بازار بازی‌های داخلی در گردش مالی کشور گفت: در سال ۹۴، ۱۱ درصد بازار داخلی در اختیار بازی‌های ایرانی اشغال بود که گردش مالی آن ۴۶۰ میلیارد تومان بود. همچنین در سال ۹۶ بازی‌های داخلی سهم ۱۴ درصدی از بازار داشت، یعنی سه درصد در طول دو سال افزایش داشتیم که گردش مالی را به حدود ۹۲۰ میلیارد تومان رساند.

وی همه اینها را نشان از تغییر روند رو به رشد بازی‌های داخلی ایرانی از لحاظ کیفیت و کمیت دانست.

این عضو کابینه با تاکید بر اینکه باید با نظارت‌های بیشتر اعم از فیزیکی و مجازی جلوی تخلفات احتمالی را گرفت، گفت: ما تلاش کردیم از بازی‌های ایرانی حمایت کنیم و در همین رابطه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ۳۰۰ مورد از بازی‌های رایانه‌ای به صورت مستقیم حمایت کرده، حمایت هرمی ۷۶ مورد و حضور در بازی‌های جهانی ۴۰ مورد بوده است.

صالحی در ادامه افزود: همچنین انیستیتوی ملی بازی‌سازی بیش از ۱۰۰۰ دانش‌پژوه تربیت کرده که مراکز رشد بازی‌سازی‌ها با ۱۰ تیم ۲۳ بازی را تولید کرده است.

وزیر ارشاد صالحی در پایان اظهار داشت: مسیری را طی می‌کنیم که از اقتصاد بازی ایرانی در فضای جهانی هم بهره برده تا بتوانیم علاوه بر صادرات بازی‌های ایرانی گفت‌وگوهای مشترکی بین بازی‌سازان ایرانی و خارجی داشته باشیم که این مسیر در حال طی شدن است.