۰ نفر

بساط ارز دولتی برچیده شود

۱۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۰۱
کد خبر: 305496
بساط ارز دولتی برچیده شود

سال‌هاست که کارشناسان و فعالان اقتصادی از ضرورت‌های برچیده شدن بساط ارز دولتی و واقعی شدن و تک نرخی شدن ارز سخن می گویند. آنچه که تاکنون از ارز دولتی دیده ایم، فساد و رانت بوده و این ارز دولتی موجب هیچ اتفاق خوبی برای مردم نشده است و حالا به جایی رسیده ایم که مردم کالاهای مورد نیاز خود را بسیار گران خریداری می کنند. در واقع تا اینجای کار ارز دولتی نتیجه ای به جز سرمایه بادآورده برای یک عده، توزیع ناعادلانه ثروت و چابیدن جیب مردم، هیچ نتیجه دیگری نداشته است.

بنابراین باید یک بار برای همیشه بساط ارز دولتی برچیده شود و تمام بازارها و نرخ‌ها از بین برود و ارز تک نرخی و واقعی شود، زیرا تا زمانی که این موضوع محقق نشود، هیچ اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد. بنابراین باید بپذیریم که ارز آزاد و تک نرخی تنها راه منطقی و کارآمد است، زیرا به نظر می رسد که دولت دیگر نمی تواند بازار را کنترل کند.

اما در مورد اینکه در صورت تک نرخی و واقعی شدن ارز، مردم چه خواهند شد باید در چنین شرایطی یارانه به مصرف داده شود، زیرا مردم واقعا در فشار و سختی هستند و همین حالا هم سفره‌های مردم به شدت کوچک و محدود شده است. در واقع اگر به سمت تک نرخی و واقعی کردن نرخ ارز برویم، دولت باید کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم را مشخص کند و به این کالاها سوبسید و یارانه بدهد تا فشار مضاعف اقتصادی بر مصرف کنندگان کاهش بیابد.   

اما اگر رویه فعلی ادامه پیدا کند و همچنان اصرار بر ارز دولتی و ایجاد انواع و اقسام بازارها وجود داشته باشد، نمی توانیم آینده خوبی را برای ارز انتظار داشته باشیم. این در حالی است که فعلا ارز آهنگ و رویه افزایشی دارد و این نشان می دهد که دولت نمی تواند کنترل‌های لازم را بر بازار ارز داشته باشد و بنابراین فکری اساسی کرد.

*عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس