۰ نفر

سهمیه بندی تاکتیکی برای کنترل مصرف سوخت

۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۱۶
کد خبر: 303973
سهمیه بندی تاکتیکی برای کنترل مصرف سوخت

عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفت: هزینه زیادی برای ایجاد سامانه کارت سوخت شده است و با استفاده از آن اطلاعات جامعی به صورت به روز در حوزه مصرف سوخت ارائه می شد، اما متاسفانه این سامانه به یکباره کنار گذاشته شد در حالی که شرایط تغییر نیافته و قیمت سوخت در ایران کمتر از کشورهای همسایه است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، با اشاره به انتشار خبری مبنی بر احتمال سهمیه بندی بنزین، گفت: سهمیه بندی بنزین تاکتیکی برای ورود به شرایطی است که پیش بینی شده وارد این شرایط می شویم و یا اینکه به صورت دفعی و آنی رخ داده و پیش بینی خاصی برای آن نداشته و یا یک سیستم کنترلی برای موضوعی است که امکان دارد برای کشور بحران ایجاد کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کارت سوخت اطلاعات خوبی از میزان مصرف بنزین جمع آوری کند، افزود: موضوع بنزین نمی تواند برای کشور بحران ایجاد کند، اما سهمیه بندی و استفاده از کارت سوخت از جمله اقدامات پسندیده ای بوده که باید ادامه یابد.

سوخت به کشورهای همسایه هچون عراق و افغانستان قاچاق می شود

وی با اشاره به اینکه ایران مرزهای متعددی داشته و قیمت سوخت در ایران با کشورهای همسایه متفاوت است، ادامه داد: با توجه به اینکه ایران هاب انرژی بوده و قیمت سوخت در ایران کمتر است، وسوسه در برخی افراد ایجاد می شود که سوخت و فرآورده های نفتی را به کشورهای همسایه هچون عراق و افغانستان قاچاق کنند.

نماینده مردم آبادان مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: نباید به سرمایه ملی چوب حراج زد و برای خروج بنزین باید اصول صادرات و قانونی انجام شود، لذا نباید رفتارهای فرار از قانون نهادینه شود و در صورتی که توان کنترلی در کشور وجود دارد، نباید اجازه قاچاق کالا داده شود.

چرا کارت سوخت یکباره حذف شد؟

وی با بیان اینکه مخالف حذف کارت سوخت بوده ام، افزود: برای ایجاد سامانه کارت سوخت هزینه شده است و با استفاده از کارت سوخت اطلاعات جامعی به صورت به روز در حوزه مصرف سوخت ارائه می شد، اما متاسفانه این سامانه به یکباره کنار گذاشته شد در حالی که شرایط تغییر نیافته و قیمت سوخت در ایران کمتر از کشورهای همسایه است.

سهمیه بندی بندی بنزین به مجوز مجلس نیاز دارد

شرفی با اشاره به اینکه با این اطلاعات به روز باید تصمیمات خوبی برای آینده اخذ شود، افزود: وزیر نفت رفتارهای عقلایی را مدنظر قرار داده و از ابزارهای کنترلی در حوزه مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق استفاده کرده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: سهمیه بندی بندی بنزین به مجوز مجلس نیاز دارد، اما اقدامی ضروری و لازم است.ب