۰ نفر

معافیت‌های استخدامی خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان در قالب طرح به مجلس می‌آید

۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۰
کد خبر: 302355
معافیت‌های استخدامی خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان در قالب طرح به مجلس می‌آید

نمایندگان مجلس با شمولیت بند «و» ماده ۴۴ قانون استخدامی به جانبازان، آزادگان و همسران شهدا و جانبازان و آزادگان در قالب طرح استفساریه برنامه پنجم توسعه مخالفت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین، در جلسه علنی امروز مجلس، نمایندگان برای دومین مرتبه تعیین تکلیف طرح استفساریه تبصره ۲ ماده واحده قانون اصلاح بند (و) ماده ۴۴ قانون برنامه پن جساله پنجم توسعه را به کمیسیون اجتماعی ارجاع دادند.

گفتنی است نمایندگان مجلس با ۱۵۳ رای موافق، ۲۱ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر استفساریه مذکور را با موضوع معافیت‌های قانونی جانبازان، آزادگان و خانواده هایشان و خانواده شهدا برای تبدیل به طرح شدن به کمیسیون اجتماعی ارجاع دادند. قبل از این رای گیری، مجلس با ۱۱۰ رأی موافق، ۶۵ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر با این طرح مخالفت کرد.

بر اساس این گزارش نظر شورای نگهبان درباره طرح مذکور به این شرح است: با توجه به انقضای مهلت اجرای قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و پیش بینی احکام مشابه آن در ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و بند (ج) ماده ۸۷ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، تصویب استفساریه مذکور ضرورتی ندارد، لذا موضوع استفساریه و پاسخ حذف می شود.

به موجب بند «و» ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه دستگاه‌های اجرایی موظفند حداقل ۲۵ درصد نیاز استخدامی خود را از میان فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر و فرزندان زادگانی که حداقل ۵ سال سابقه اسارت دارند بدون الزام به رعایت شرط سنی، تحصیلی و آزمونی تامین و از ابتدا آنان را به صورت رسمی قطعی استخدام کنند. ۵ درصد سهمیه استخدامی به سایر جانبازان، آزادگان، رزمندگان و همسر و فرزندان آنان اختصاص می‌یابد. در مواردی  که نیاز به تخصص دارد شرایط عملی لازم‌الرعایه است.