۰ نفر

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین:

وجود رانت در اختصاص ارز دولتی به واردات دارو/ ارز واردات در اختیار بیمه‌ها قرار بگیرد

۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۵۸
کد خبر: 302142
وجود رانت در اختصاص ارز دولتی به واردات دارو/ ارز واردات در اختیار بیمه‌ها قرار بگیرد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اختصاص 3.5 میلیارد دلار ارز به واردات دارو گفت: برای جلوگیری از سوء استفاده و رانت، باید تخصیص ارز مورد نیاز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی در اختیار بیمه ها قرار بگیرد.

اقتصادآنلاین - المیرا اکرمی؛ بشیر خالقی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین با اشاره به پیگیری ها و جلسات اخیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص مساله دارو و تجیزات پزشکی اظهار کرد: در مورد دارو پیگری های زیادی را داشته ایم و پیش از تعطیلی دو هفته ای مجلس جلسه ای با حضور رییس مجلس، وزیر بهداشت و سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد که این جلسات همزمان با آغاز به کار مجلس پس از تعطیلات، ادامه می یابد. 

وی با بیان اینکه 95 درصد داروها تولید داخل است، گفت: البته بخشی از مواد اولیه برخی داروها وارداتی است و چند نوع دارو هم که گران قیمت است و با تکنولوژی بالا تهیه می شود، وارداتی است که در سال های اخیر استفاده از این داروها توسط بیماران صعب العلاج افزایش یافته است.

خالقی با اشاره به سوء استفاده برخی و احتمال وجود رانت در تخصیص ارز دولتی به واردات دارو عنوان کرد: در ماه های اخیر و به دنبال افزایش و نوسان نرخ ارز شاهد سوء استفاده برخی از واردات دارو هستیم که البته 3.5 میلیارد دلار ارز به واردات دارو اختصاص یافته است اما به نظر می رسد برای جلوگیری از سوء استفاده و رانت، باید تخصیص ارز مورد نیاز برای دارو و تجهیزات پزشکی در اختیار بیمه ها قرار بگیرد.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس با اشاره به تخلف برخی شرکت ها در زمینه واردات دارو و تجهیزات پزشکی گفت: در مورد دارو برخی شرکت ها تخلف می کنند و در شرایطی که دارو و تجهیزات پزشکی را با ارز دولتی وارد می کنند، با قیمت بسیار بالا به فروش می رسانند و این در حالی است که شاهد برخورد با قوت و با قدرت با متخلفان و آنهایی که با جان و سلامت مردم را به بازی گرفته اند، نیستیم.

خالقی با اشاره به احتمال احتکار دارو اظهار کرد: از آنجا که دارو با سلامت مردم ارتباط دارد، دستگاه های مسئول نباید در این زمینه اهمال کاری کنند و باید با جدیت تمام موضوع را پیگیری کنند و اگر تخلفی هم صورت گرفته، برخورد جدی و قاطع انجام دهند.