۰ نفر

عضو کمیسیون عمران مجلس:

دستگاه‎های مسوول تصادف اتوبوس اخیر به مجلس احضار می‌شوند

۲۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۹:۲۰
کد خبر: 301839
 دستگاه‎های مسوول تصادف اتوبوس اخیر به مجلس احضار می‌شوند

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این که تصادف اتوبوس تهران به کرمان با کامیون سوخت و حادثه مشابه آن در یک ماه گذشته در سنندج بسیار نگران کننده است، گفت: دستگاه‌های مسوول این سانحه‌ها به مجلس احضار می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، شادمهر کاظم زاده افزود: متاسفانه این فاجعه برای نخستین بار نبود و سانحه یک ماه پیش سنندج نیز مشابه آن بود با کمیسیون عمران هماهنگ کردیم این هفته از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و عوامل نظارتی مثل پلیس راه که بیشتر در جزییات هستند به کمیسیون احضار بشوند و توضحیاتی بدهند که چه چیزی باعث تصادف شده است.

کاظم زاده اظهار داشت: آنچه که وظیفه مجلس و کمیسیون عمران و کمیته حمل و نقل است احضار سازمان های زیربط و مرتبط با موضوع حمل و نقل است و در کمیسیون عمران این موضوع پیگیری می شود که چرا این سانحه پیش آمده است.

وی خاطر نشان کرد: به هر حال در کشوری مثل ایران نباید سالانه 15 هزار نفر تلفات جانی جاده ای داشته باشیم این موضوع در دنیا حل شده است البته استحضار دارید از سال 80 بحث مرگ و میر و تلفات جانی ناشی از تصادفات از 28 هزار تن یک روند نزولی داشت و امروز به حدود 16 هزار تن رسیده است که این عدد باز هم عدد بزرگی است.

نماینده دهلران و دره شهر تاکید کرد: به هر دلیل در یکی و دو سال اخیر دولت نتوانسته است این عدد را پایین تر بیاورد باید چاره ای اندیشیده شود و دستگاه های اجرایی اقدام اساسی بکنند که چه عاملی در یکی و دو سال اخیر نتوانسته این عدد را پایین بیاورد و رو به بهبودی حرکت کند.

کاظم زاده تصریح کرد: آیا تعداد ماشین آلات بیشتر شده، رعایت مقررات راهنمایی رانندگی باعث شده، آموزش کافی رانندگان یا مسایل مرتبط با این موضوع در یکی دو سال اخیر باعث شده است که تاثیری در کاهش تلفات نداشته است.

وی ادامه داد: به رغم این که تلاش شده ولی باید به فکر چاره ای دیگر بود یا حمل و نقل و سوخت را جدا کرد یا تمهیدات جدیدی را سازمان های اجرایی و دولتی و مجری برای این موضوع پیش بینی کنند در یکی دو ماه اخیر دو مورد آن هم فاجعه بار بسیار زیاد و نگران کننده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس در تمام موارد مشابه و در همه اینها قطعا ورود پیدا می کند دستگاه های مجری و مسوول را احضار می کند در حمل و نقل و هوایی هم سانحه زیاد شده است که این زیبنده ایران نیست هر موضوعی که مرتبط با حمل و نقل به سانحه منجر بشود مجلس کمیته ای را تشکیل و دستگاه های مسوول را احضار می کند.

کاظم زاده افزود: اگر قصوری بوده باشد دستگاه های مجری برخورد می کنند برای تکرار این حوادث باید چاره اندیشی کرد اکنون سانحه حمل و نقل از سال 80 یک روند نزولی و امیدوار کننده ای داشته ولی در دو سال گذشته تعداد تلفات بسیار زیاد شده است و تغییر محسوسی نداشته است به رغم اینکه برنامه های سازمان راهداری و وزارت راه شهرسازی موضوع ایمنی راه ها در دستور کار دارند ولی تغییر آنچنانی نداشته باید بازبینی اساسی در ایمنی جاده ها و غیره داشته باشیم.

وی با بیان این که باید تدابیر جدیدی اندیشیده بشود و موضوع به این شیوه جواب نمی دهد، اظهار داشت: در 10 سال اخیر سانحه حمل و نقل کاهش داشتیم ولی در دو سال اخیر تغییری نداشتیم بلکه بیشتر هم شده است این عدد زیادی است بر همین اساس همین هفته قطعا دستگاه های مسوول به کمیسیون دعوت می شوند و در خصوص چگونگی این حادثه گزارش می دهند و موارد نظارتی که از طریق مجلس لازم است، اعمال خواهد شد.