۰ نفر

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌و‌گو با اقتصاد‌آنلاین:

90درصد پروژه‌های عمرانی نیمه‌کاره هستند/ کلنگ‌زنی پروژه‌ها با انگیزه‌های سیاسی و منافع منطقه‌ای!

۲۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۵۴
کد خبر: 301359
90درصد پروژه‌های عمرانی نیمه‌کاره هستند/ کلنگ‌زنی پروژه‌ها با انگیزه‌های سیاسی و منافع منطقه‌ای!

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه حدود 90 درصد پروژه های عمرانی در کشور نیمه کاره هستند و به همان شکل رها شده اند، گفت: زمان تکمیل برخی از این پروژه ها اصلا مشخص نیست و تعدادی از آنها به زودی توجیه اقتصادی خود را از دست می دهد و مستهلک می شوند.

اقتصاد آنلاین - المیرا اکرمی ؛ مجید کیان پور در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین اظهار کرد: متاسفانه زمان بیش از حدی که برای ساخت پروژه های عمرانی صرف شده، قیمت تمام شده این پروژه ها را افزایش داده و آنها را به مرز استهلاک نزدیک کرده است.

وی در ادامه افزود: آزادراه تهران - کرج رکوردار طولانی شدن پروژه های عمرانی است که هنوز هم زمان تکمیل آن مشخص نیست.

کیان پور با بیان اینکه تعلل در تکمیل پروژه های عمرانی، توجیه اقتصادی آنها را از بین برده و هدر رفت منابع بیت المال را رقم زده است، گفت: وضعیت پروژه های عمرانی بسیار نابسامان است و دولت باید از مدل های جدید برای تامین مالی این پروژه ها استفاده کند تا تعداد پروژه های نیمه تمام و انباشته شده افزایش نیابد.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس با بیان اینکه عدم تزریق منابع کافی، موجب طولانی شده روند تکمیل پروژه های عمرانی شده است، گفت: با توجه به محدودیت منابع بودجه 97 باید راهکارهای متنوع برای تامین مالی پروژه های عمرانی در نظر گرفته شود که استفاده از ظرفیت های جدیدی مانند فاینانس های داخلی و خارجی می تواند یکی از این راهکارها باشد.

کیان پور با اشاره به اینکه در بودجه 97 پیش بینی شده از منابع صندوق توسعه ملی برای تکمیل پروژه های عمرانی استفاده شود، عنوان کرد: در شرایطی که اعتبار در نظر گرفته شده محدود است، واگذاری پروژه های نیمه تمام به بخش خصوصی و استفاده از سرمایه و ظرفیت های این بخش می تواند به تکمیل آنها کمک کند. البته باید دولت با استفاده از مشوق های مختلف، بخش خصوصی را به سمت این پروژه ها هدایت کند.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه کلنگ بسیاری از پروژه های نیمه تمام با انگیزه های سیاسی و منافع منطقه ای به زمین زده شده است، گفت: متاسفانه در کلنگ زنی و آغاز احداث پروژه هایی که نیمه تمام رها شده است، منافع ملی لحاظ نشده و بیشتر با انگیزه های سیاسی و در نظر گرفتن منافع منطقه ای کلنگ آنها به زمین زده شده است.