۰ نفر

عضو هیات رییسه مجلس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد:

طرح "سوال از رییس‌جمهور" به کجا رسید؟/ آخرین وضعیت استیضاح شریعتمداری

۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۳۰
کد خبر: 298829
طرح "سوال از رییس‌جمهور" به کجا رسید؟/ آخرین وضعیت استیضاح شریعتمداری

عضو هیات رییسه مجلس عنوان کرد که در آیین نامه داخلی مجلس، موضوعات "مرجع تشخیص برای استنکاف رییس جمهور از اجرای قانون" و همچنین "چگونگی ارسال پرونده سوال به قوه قضاییه در صورت قانع نشدن نمایندگان" ابهام دارد.

اقتصادآنلاین - المیرا اکرمی؛ علیرضا رحیمی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین در مورد تعیین تکلیف سوال از رییس جمهور گفت: آیین نامه داخلی مجلس مرجعی را برای تعیین استنکاف رییس جمهور از اجرای قانون مشخص نکرده و بنابراین باید این ابهام در آیین نامه برطرف و این مرجع تعیین شود.

وی با بیان اینکه در محورهای پنج‌گانه سوال از رییس‌جمهور، استنکاف یا نقض قانون به صراحت توسط نمایندگان سوال کننده آورده نشده است، اظهار داشت: در آیین نامه داخلی مجلس مشخص نشده که مرجع تشخیص استنکاف رییس جمهور از اجرای قانون کیست و این آیین نامه در مورد مرجع صالح رسیدگی به این موضوع سکوت کرده که باید با ارائه یک طرح، در این رابطه تعیین تکلیف شود.  

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات در مجلس عنوان کرد: همچنین در آیین نامه داخلی مجلس در مورد این موضوع که چگونه پس از قانع شدن نمایندگان باید پرونده سوال از رییس جمهور به قوه قضائیه ارسال شود، هم ابهام وجود دارد.

رحیمی در مورد طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت هم گفت: در مورد وزیر صمت دو طرح استیضاح به هیات رییسه مجلس ارائه شده است که یکی از آنها 70 امضا و 14 محور و دیگری 12 امضا دارد.

وی در ادامه افزود: به دلیل اینکه دو طرح برای استیضاح محمد شریعتمداری تقدیم هیات‌ رییسه مجلس شده، طبق آیین‌نامه داخلی مجلس باید هر دو طرح استیضاح برای رسیدگی به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع شود که هیات ‌‌رییسه مجلس این کار را انجام داده است.

عضو هیات‌ رییسه مجلس در پایان عنوان کرد: پس از بررسی دو طرح استیضاح در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در مورد این موضوع تعیین تکلیف می شود و در نهایت یک طرح استیضاح، تقدیم هیات‌ رییسه خواهد شد.