۰ نفر

وزیر ارشاد در پاسخ به سوال نمایندگان مجلس؛

وزارت اقتصاد منابع مربوط به کتابخانه‌های عمومی را واریز کرده است/ جابجایی مدیران در وزارت ارشاد بنا به صلاحیت افراد است

۱۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۴۵
کد خبر: 297913
وزارت اقتصاد منابع مربوط به کتابخانه‌های عمومی را واریز کرده است/ جابجایی مدیران در وزارت ارشاد بنا به صلاحیت افراد است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد نحوه هزینه کرد منابع نهاد کتابخانه های عمومی از سال ۹۴ عنوان کرد که وزارت اقتصاد منابع مربوط به کتابخانه ها را به صورت مستقیم به شهرهای مربوطه واریز کرده است

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین، در نشست علنی امروز  مجلس شورای اسلامی سیدعباس صالحی در پاسخ به سوال عبدالحمید خدری، نماینده بوشهر در خصوص نحوه هزینه کرد منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از سال 1395 تاکنون، گفت: قانون اداره نهاد کتابخانه های عمومی در سال 1382 به تصویب رسید و طبق ماده 5 این قانون منابع مالی نهاد کتابخانه های عمومی از طریق کمک های دولتی، درآمدهای حاصل از ماده 6 یعنی همان نیم درصد شهرداری ها، هدایا و کمک های مردمی و درآمدهای اختصاصی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه های عمومی حدود 3400 کتابخانه در کل کشور با 26 میلیون مراجعه کننده دارد، گفت: در سال 96 حدود 400 میلیارد تومان هزینه کتابخانه ها در کل کشور شده که حدود 310 میلیارد تومان مربوط به حقوق و دستمزد پرسنل کتابخانه ها و مابقی معطوف به هزینه نگهداری و خرید کتاب و نشریات است.

صالحی در ادامه افزود: مجلس در سال 96 برای نهاد کتابخانه های عمومی 147 میلیارد و نیم بودجه در نظر گرفت که سازمان برنامه و بودجه 111 میلیارد تومان به این مجموعه اختصاص داد؛ یعنی حدود یک چهارم منابع مالی مورد نیاز نهاد کتابخانه های عمومی تخصیص یافته است.

وی عنوان کرد: هرچند برای حوزه پرسنلی از منابع کمک های دولتی هزینه ها تامین شده اما مابقی توسط سه ردیف ثابت دیگر تامین می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه طبق ماده 6 قانون اداره نهاد کتابخانه های عمومی نیم درصد منابع را شهرداری ها باید به انجمن کتابخانه ها تخصیص دهند، گفت: شهرداری ها با این اقدام به طور مستقیم منابع را واریز و این منابع در همان شهر و منطقه هزینه می شود.

صالحی یادآور شد: به موجب ماده 64 قانون تنظیم مقررات مالی در صورت امتناع هریک از شهرداری ها از پرداخت نیم درصد، وزارت اقتصاد و دارایی مکلف است موارد را از سرجمع اعتبارات شهرداری ها کسر و نسبت به پرداخت این وجه به کتابخانه های عمومی همان شهر اقدام کند.

این عضو کابینه در ادامه افزود: به موجب این ماده این ماده مسیر پرداخت بدهی در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است و وزارت اقتصاد براساس آمارها جمع و کسر کرده و آنچه توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی به وزارت اقتصاد ارسال می‌شود را از سال 94 به هر استان به همان میزان ارسال کرده است.

صالحی با بیان اینکه مدارک واریز منابع از این حساب ها به شهرهای مختلف در سال های 94، 95 و 96 وجود دار، گفت: این مدارک نشان می دهد هر میزان که شهرداری هر منطقه به عنوان نیم درصد باید پرداخت می کرده را به استان مربوطه عودت دادند، هیات امنای نهاد کتابخانه های عمومی نیز که برحسب قانون در ارتباط با منابع مالی و عملکردی تصمیم گیرنده اصلی بوده و موظف به تعادل سازی این منابع هستند، طبق ماده 16 ما را موظف کردند مناطق محروم و شهرهای کمتر برخوردار در اولویت قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه هیات امنا تصمیم گرفت که کمک های دولتی را در شهرهای کمتر برخوردار و محروم بیشتر هزینه کند، اظهار داشت: 120 میلیارد کمک دولت در سال 96 براساس عدالت و توجه به مناطق محروم و کمتر برخوردار توزیع شده است و البته شهرهای پردرآمد نیز بی بهره نمانده اند.

وزیر ارشاد با بیان اینکه از سال 94 به بعد بازگشت منابع به هر استان و شهر به طور مستقیم اتفاق افتاده و منابع در استان های تهران یا سایر استان های غیرمرتبط با منابع واریز نشده است، گفت: در سال 94 بر مبنای ارجاع مستقیم خزانه‌داری به هر استان و شهر منابع واریز شده و به استناد مدارک وزارت اقتصاد به لحاظ انضباط مالی قرار شد از سال 95 به بعد حساب مرکزی ایجاد شود و برای 32 استان این حساب باز باشد؛ بر همین مبنا سهم شهرداری‌ها به هر استان واریز شده است.

صالحی در ادامه افزود: به موجب گزارشی که در مورد میزان واریزی سهم نهاد کتابخانه‌ها در هر استان از شهرداری‌ها دریافت کردم، مشخص است که کمک‌های دولتی شهرهای کمتر برخوردار بیشتر شده و از حساب شهرداری‌ها مبلغی جابه‌جا نشده است.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه از منابع شهرداری‌ها طی این 3 سال گذشته به تمامی استان‌ها و شهرهای مربوطه از خزانه واریز شده است، گفت: غیر از آن کمک‌هایی هم از طریق منابع دولتی به نهاد کتابخانه‌های عمومی شهرها و مناطق محروم شده است و بنابراین تنها تفاوت در میزان برخورداری از کمک‌های بخش دولتی است.

عباس صالحی در پاسخ به سوال دوم نماینده بوشهر: جابجایی مدیران در وزارت ارشاد بنا به صلاحیت افراد است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال دوم نماینده بوشهر تاکید کرد که جابه‌جایی مدیران در وزارتخانه متبوعش بنا به صلاحیت افراد و فارغ از بحث‌های گروهی و قشری است.

 سید عباس صالحی در نشست علنی امروز مجلس در پاسخ به سوال عبدالحمید خدری نماینده بوشهر مبنی بر علت عزل غیرکارشناسی مدیران روحانی در حوزه‌های کلیدی وزارت فرهنگ گفت: جابه‌جایی مدیران امری طبیعی است که در این مهم به صلاحیت افراد فارغ از بحث‌های گروهی و قشری توجه می‌شود.

صالحی در ادامه افزود: در وزارت فرهنگ در کانون مساجد به جای روحانی جابه‌جا شده که هم اکنون مشاور وزیر است، روحانی دیگری با سابقه قوی حضور دارد و در معاونت قرآنی نیز از شخصیت دانشمند قرآنی استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه سه مدیر کل استانی روحانی هستند، اظهار داشت: در یک سال اخیر 12 فرهنگسرا و مجتمع فرهنگی تکمیل شد و 100 سالن سینما و بیش از 90 کتابخانه ساخته شده، 1400 کتابخانه نوسازی شده و همچنین پاره‌ای از موزه‌ها تکمیل شده‌اند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: 19 هزار هنرمند بیمه بودند که در این یک سال این رقم به 30 هزار نفر رسیده است.

صالحی با اشاره به اینکه در سال 96، سینما یکصد و 84 میلیارد تومان فروش داشته و 4 هزار و 500 فیلم ساخته شده است، گفت: در 4 ماه نخست سال97 نیز این فروش به 106 میلیارد رسیده و سینما در سال 96بالغ بر 562 جایزه بین‌المللی و منطقه‌ای کسب کرده است.

وزیر ارشاد با بیان اینکه در حوزه موسیقی در سال گذشته 8 هزار اجرای صحنه‌ای علاوه بر جشنواره‌های موسیقی استانی و غیر استانی اجرا شده است، اظهار داشت:همچنین در هنرهای نمایش 6 هزار و 900 تئاتر با 101 هزار اجرا با 5.5 میلیون مخاطب اجرا شده است.

صالحی با بیان اینکه روحانیت در فضای وزارت فرهنگ حضور دارند، عنوان کرد: محصولات سال 96 نشان‌دهنده شتاب کمی پیشرفت‌های قابل توجهی است و در حوزه کیفی نیز رویکردهایی انجام شده است.

این عضو کابینه با اشاره به اینکه روحانیت به عنوان نهاد پیش برنده باید مرجع و مبنا در حوزه اجتماعی و همچنین در حوزه فرهنگ باشند، گفت ما هم تلاش کردیم تعامل با روحانیت را حفظ کنیم.

وی در ادامه افزود: ممکن است در کانون فرهنگی و هنری مساجد برخی استان ها روحانیت جا به جا شده باشند، اما در مجموع سهم روحانیون در کانون فرهنگی، هنری مساجد تغییری نکرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان اظهار داشت: مساجد کانون مهم دینی در ارتباط اجتماعی هستند و باید مورد توجه همکاران بنده نیز قرار گیرد.

نماینده بوشهر از پاسخ‌های وزیر ارشاد قانع شد

نماینده بوشهر پس از طرح سوال از وزیر ارشاد و پاسخ های عباس صالحی، به صورت مشروط از توضیحات ارائه شده قانع شد.

در جلسه امروز مجلس سوال عبدالحمید خدری نماینده بوشهر درباره علت عزل غیر کارشناسی مدیران روحانی در حوزه‌های کلیدی وزارت ارشاد و جایگزینی مدیران بی تجربه و همچنین نحوه هزینه کرد نهاد کتابخانه‌های عمومی از سال ۹۵ مطرح شد.

گفتنی است پس از ارائه توضیحات وزیر ارشاد، نماینده بوشهر اعلام کرد که از پاسخ‌های  عباس صالحی به صورت مشروط قانع شده است.