۰ نفر

از ۱۶سوال نمایندگان مجلس شورای اسلامی؛

پاسخ وزیر آموزش و پرورش به ۶ سوال نمایندگان

۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۵۲
کد خبر: 294446
پاسخ وزیر آموزش و پرورش به ۶ سوال نمایندگان

وزیر آموزش و­ پرورش امروز با حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به ۶ سوال از ۱۶ سوال مورد استیضاح پاسخ گفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرگزاری صدا­ و سیما، سید محمد بطحایی در­باره اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: تا پایان شهریور امسال همه اسناد سند تحول تدوین خواهد شد.

وی از طراحی سامانه پایش سند تحول آموزش و پرورش خبر داد و افزود: طبق این سامانه، میزان پیشرفت اجرای سند تحول در هر لحظه امکان پذیر خواهد بود.

بطحایی­ درخصوص اجرا نشدن کامل نظام رتبه بندی معلمان گفت: تکلیفی که قانون برای دولت در برنامه ششم توسعه تعیین کرده است آن است که دولت لایحه رتبه بندی را به مجلس بفرستد، اما تاکنون این لایحه تنظیم و به مجلس ارایه نشده است.

وی تاکید کرد: طرح رتبه بندی تا اسفند ۹۶ آماده شد و لایحه رتبه بندی آماده شده است و تا پایان شهریور به دولت ارسال خواهد شد و تاکنون ۱۲ جلسه کارگروه برای این لایحه برگزار شده است.

وزیر آموزش و پرورش درباره سوالی از نماینده درباره حذف مواردی از کتاب‌های درسی نیز گفت: از سال ۹۰-۹۱ تا به امروز ۶۰۰ عنوان کتاب درسی تالیف شده که کتاب‌ها با شرایط استانی و منطقه دانش آموزان بوده­ و توسط ۶۲ معلم نیز اعتباربخشی شده است.

وی تاکید کرد: البته اشکالات نگارشی و تصویری در برخی کتاب‌ها دیده می‌شود که سعی می‌کنیم این اشکالات­ را نیز برطرف کنیم.

بطحایی درخصوص حذف عکس شهدا­ و مفاهیم ارزشی دفاع مقدس از کتاب‌های درسی نیز گفت: هیچ عکس و مفاهیم ارزشی دفاع مقدس حذف نشده و فقط از یک کتاب به کتاب دیگر و از یک پایه درسی به یک پایه دیگر مقاطع تحصیلی انتقال یافته است.

وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره پرداخت نشدن حق الزحمه تصحیح اوراق امتحانات و اضافه کار معلمان افزود: مطالبات معوق فرهنگیان به قدری است که در یک یا دو سال قادر به پرداخت آن نیستیم و تلاش کرده ایم که حقوق و مزایای معلمان را افزایش دهیم.

وی گفت: هم اکنون میانگین حقوق و مزایای معلمان تقریبا با سایر کارکنان دولت برابر است، ولی درباره امکانات رفاهی و مزایای شغلی، کارکنان آموزش و پرورش از سایر کارکنان دولت عقب هستند.

وزیر آموزش و پرورش درباره حذف فوق العاده شغل سختی کار معلمان نیز افزود:­ این حذف براساس حکم دیوان محاسبات بوده است و با پیگیری‌های دیوان محاسبات این مزایای شغلی پس از سه سال حذف شده است.

وی همچنین درباره انتخاب رشته دانش آموزان گفت: رشته‌های ریاضی، علوم انسانی، فنی حرفه‌ای و کار و دانش­ به دلیل رونق حرفه پزشکی مورد استقبال دانش آموزان نیست و بیشتر دانش آموزان گرایش به تحصیل در علوم تجربی را دارند.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: از چهار سال پیش در توصیه نامه‌های رشته تحصیلی دانش آموزان رشته‌های علوم انسانی و فنی حرفه‌ای را در اولویت اول قرار دادیم، اما گرایش نسبی دانش آموزان به سمت رشته تجربی همچنان زیاد است.

وی از اجرای طرح مهارت آموزی در ۸ استان برای دانش آموزان خبر داد و گفت: دانش آموزان در این طرح مهارت‌های غیردرسی را بین ۶ تا ۱۲ سال فرا می‌گیرند و مهر امسال در همه دبیرستان‌های دوره اول متوسطه این طرح اجرا خواهد شد.

بطحایی افزود: دانش آموزان اول، دوم و سوم پایه ابتدایی و پایه‌های هفتم، هشتم و نهم دبیرستان از اول مهر امسال دو ساعت زنگ مهارت کتابخوانی خواهند داشت.