۰ نفر

تاثیر شفافیت اقتصادی در موفقیت کشورها

۱۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۴۴
کد خبر: 289622
تاثیر شفافیت اقتصادی در موفقیت کشورها

مدت‌هاست که به دنبال مسایلی که در اقتصاد کشورمان و نابسامانی‌های بازار رخ داده، موضوع شفافیت و سالم سازی اقتصاد بسیار مورد توجه قرار گرفته و خود مسئولان هم بر ضرورت این موضوع اذعان و تاکید دارند. هر چند که باید خیلی پیش از این به اهمیت این موضوع پی می‌بردیم، اما هنوز هم دیر نشده است و اگر فقط به سخن و شعار اکتفا نکنیم، می‌توانیم اقدامات جدی در این رابطه داشته باشیم.

اهمیت شفافیت در اقتصاد به اندازه‌ای زیاد است که اگر نگاهی به کشورهای مختلف داشته باشیم، متوجه می‌شویم موفقیت کشورها ناشی از شفافیت اقتصادی و سالم سازی اقتصادی است. در این کشورها شفافیت موجب شده که کسی جرات تخلف نداشته باشد و اگر کسی تخلف هم کند، با جزای سنگینی مواجه شود و مجبور به پاسخگویی در برابر افکار عمومی شود. در مقابل هر کشوری که ناموفق است، باید علت آن را در فقدان شفافیت و سالم نبودن اقتصاد جستجو کرد.  

نکته‌ای که باید اشاره کنم این است که در روزهای پایانی رژیم پهلوی آنچه که مردم و جوانان را آزار می‌داد، فساد و عدم شفافیت بود و الان هم مشابه همان روزها را طی می‌کنیم. بنابراین مسئولان باید شفافیت را پررنگ کنند و اگر این اتفاق نیافتد، ممکن است شاهد حوادث ناگواری باشیم.

در همین راستا انتشار فهرست واردکنندگان خودرو که چند روز پیش انجام شد و به دنبال آن عذرخواهی وزیر صنعت، معدن و تجارت را باید به فال نیک گرفت. البته اقداماتی از این دست باید به سایر وزاراتخانه‌ها و مسئولان هم تسری پیدا کند. این قبیل اقدامات یک گام به جلو است و قدم بلندی برای تحقق شفافیت محسوب می‌شود. البته قطعا تمام افرادی که دلشان برای کشور و مردم می‌سوزد، به دنبال شفافیت هستند.

در مجموع باید گفت لیستی که در مورد واردکنندگان خودرو منتشر شد در جهت شفاف سازی است و حرکت خوبی بود. البته آنچه که باید به آن امید داشته باشیم این است که حرکت‌هایی از این قبیل متوقف نشود و بقیه وزرا هم اگر قصوری می‌کنند، حداقل عذرخواهی کنند و این فرهنگ در بین مسئولان نهادینه شود.

*عضو کمیسیون عمران مجلس