۰ نفر

وزیر راه و شهرسازی در مجلس:

۳هزار کیلومتر ریل‌گذاری در چهار سال گذشته انجام شده است/ دو طرح بزرگ برای کاهش ترافیک تهران در دست اجراست

۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۰۳
کد خبر: 289280
۳هزار کیلومتر ریل‌گذاری در چهار سال گذشته انجام شده است/ دو طرح بزرگ برای کاهش ترافیک تهران در دست اجراست

وزیر راه و شهرسازی در جلسه امروز مجلس به سوالات نماینده ارومیه و نمایندگان تهران پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین، در جلسه علنی امروز مجلس سوال مصطفی کواکبیان نماینده تهران از وزیر راه و شهرسازی در خصوص علت برگزار نشدن شورای ساماندهی امور پایتخت در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس قرار گرفت.

قانع شدن مشروط کواکبیان از پاسخ های وزیر راه

گفتنی است پس از توضیحات عباس آخوندی، کواکبیان اعلام کرد که اگر وزیر قول دهد حداکثر ظرف یک ماه جلسه شورای ساماندهی امور پایتخت را تشکیل دهد این سوال را به رای مجلس نخواهد گذاشت.

در ادامه با قبول این تعهد از سوی وزیر راه، نماینده تهران اعلام کرد که از پاسخ‌های آخوندی قانع شده است.

آخوندی در پاسخ به سوال کواکبیان: دو طرح بزرگ برای تهران در دست اجراست/ ۸۰۰ هکتار از اراضی تهران در اختیار حمل و نقل سنگین است

وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس گفت: دو طرح بزرگ برای کاهش بار ترافیکی و بهبود وضعیت زیست محیطی و آلودگی در شهر تهران در دست اجراست

در جلسه علنی امروز مجلس عباس آخوندی در پاسخ به سوال مصطفی کواکبیان نماینده تهران درباره علت برگزار نشدن شورای ساماندهی امور گفت: معاون اول رییس جمهور، اولین جلسه را دو سال پیش تشکیل داد و آنجا هم گزارشی برای ساماندهی شهر تهران ارائه کرد و قرار شد آیین‌نامه شورای ساماندهی تنظیم شود که در دستور کار هیئت وزیران قرار دارد و البته جلسات بعدی نیز برگزار خواهد شد.

آخوندی در ادامه افزود: ما طرح ساماندهی شهر تهران را تصویب کردیم. تهران به عنوان پایتخت علاوه بر مشکلاتی همچون ساختار و مسکن، مشکلات حمل و نقل پیچیده دارد.

وی با اشاره به برگزاری جلسه‌با مجمع نمایندگان تهران گفت: بنده در این جلسه موضوع ساماندهی امور پایتخت را مفصل توضیح دادم که آقای کواکبیان حضور نداشتند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که حدود ۸۰۰ هکتار از اراضی تهران در اختیار حمل و نقل سنگین است، گفت: روزانه بیش از ۲۵ هزار کامیون سنگین وارد شهر تهران شده که گرفتاری‌های زیادی از نظر زیست محیطی و ترافیکی ایجاد کرده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ما در ساماندهی شهر تهران کار بزرگی را می‌خواهیم انجام دهیم، اظهار داشت: این ۸۰۰ هکتار لجستیک شهر تهران را به جنوب شرقی تهران یعنی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) می برد تا شرایط تنفسی برای مردم تهران ایجاد شود.

آخوندی با بیان اینکه طرح دیگر مربوط به کمربند جنوب غربی تهران است، گفت: این کمربند که از قزوین شروع و به سمت چرمشهر کشیده می‌شود تا بار سنگین ترافیک از تهران منتقل شود. این طرح از بزرگترین طرح‌های آزادراهی است که کمتر از ۲.۵ سال ۱۶۰ کیلومتر آزادراه را ایجاد کرده‌ایم و بیش از ۵۰ درصد پیشرفت کار داشتیم.

وی همچنین با اشاره به جلسات وزارت راه و شهرسازی با مردم کن گفت: بنده تمام تلاشم در حوزه مسئولیت خود را انجام دادم و در حوزه فراتر از مسئولیتم مکرر مکاتبه با رییس جمهور و اسحاق جهانگیری داشته ام تا جلسات شورای ساماندهی پایتخت تشکیل شود.

وزیر راه و شهرسازی در پایان عنوان کرد: حتما آقایان با توجه به مساله‌شان فرصتی را فراهم می‌کنند تا جلسات بعدی تشکیل شود و به هر حال کارهایی در حوزه ساماندهی شهر تهران انجام شد که قابل قیاس با دوره‌های قبل نیست.

مصطفی کواکبیان در تشریح سوال خود از آخوندی: ۲۰ درصد جمعیت کشور در تهران زندگی می‌کنند/مجمع تشخص مصلحت نظام در منطقه کن برج ۲۰ طبقه می سازد

نماینده مردم تهران در مجلس بیان اینکه ۲۰ درصد جمعیت کشور در تهران زندگی می‌کنند، گفت: روز اولی که به مجلس دهم آمدم گفتم بیایید تهران را آزاد کنیم تا ایران آباد شود.

در جلسه علنی امروز مجلس، مصطفی کواکبیان در جریان طرح سوال خود از وزیر راه در خصوص علت برگزار نشدن شورای ساماندهی امور پایتخت، گفت: رییس قوه قضاییه می‌گوید دست‌های مافیا پشت سر افزایش نرخ سکه و ارز است. شما که می‌گویید این افراد مفسد فی‌الارض هستند. پس چند نفر از آنها را در چهارراه استانبول که محل دلارفروشان است در برابر چشم مردم به دار بیاویزید.

کواکبیان با اشاره به برگزار نشدن جلسات شورای ساماندهی پایتخت اظهار داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته به زور یکی از جلسات این شورا را تشکیل دادند و این در حالی است که وزیر راه دبیر این شورا و رییس‌جمهور، رییس شوراست که اگر نتوانست در جلسات حضور یابد معاون اول، ‌رییس شورا خواهد بود.

وی در ادامه افزود: علاوه بر این رییس سازمان برنامه و بودجه، وزرای کشور، اطلاعات، نیرو، رییس سازمان میراث فرهنگی، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، رییس شورای شهر، شهردار تهران و رییس ستادکل نیروهای مسلح نیز در این شورا عضویت دارند.

کواکبیان با اشاره به افزایش نرخ سکه و ارز خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: شما به عنوان وزارت راه چه پاسخی برای وضعیت اجاره‌نشینی و افزایس سرسام‌آور قیمت اجاره در تهران دارید و خوب است که با مردم صادقانه صحبت کنید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ۲۰ درصد جمعیت کشور در تهران زندگی می‌کنند، گفت: من روز اولی که به مجلس دهم آمدم گفتم بیایید تهران را آزاد کنیم تا ایران آباد شود. سوال این است که چقدر وزارتخانه‌های ما به فکر تهران هستند.

کواکبیان در ادامه افزود: سوال این است که چقدر جلوی مهاجرت به تهران گرفته شده و چقدر حاشیه‌نشینی کم شده است؟ آیا شهرسازی تهران مدرن شده؟ اگر زلزله بیاید منطقه یک با وجود برج‌های در کنار هم ساخته شده چه وضعیتی پیدا می‌کند؟

این نماینده مجلس با بیان اینکه همه مشکلات پایتخت مربوط به وزارت راه و شهرسازی نیست، گفت: آلودگی صوتی، آلودگی هوا، واقع شدن روی گسل زلزله، ترافیک سرسام‌آور، وجود معتادان متجاهر، دست فروشانی که سد معبر می‌کنند، وضعیت حمل و نقل عمومی، صنوف مزاحم در تهران، صنایع آلاینده از دیگر مشکلات تهران هستند.

کواکبیان با اشاره به اینکه در طرح تفصیلی و نقشه آن هیچ توجهی به مردم نشده است، گفت: مردم منطقه کن به دنبال تدوین طرح تفصیلی برای این منطقه هستند. مجمع تشخص مصلحت نظام در منطقه کن برج 20 طبقه می سازد، اما اهالی این منطقه 25 سال است که به خواسته خود نرسیده اند، هر چند که اخیراً به همه مسئولان در این باره نامه نوشتم.

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: در منطقه یک، برج های چندین طبقه در کنار هم احداث شدند که در زمان بحران یک آمبولانس نمی تواند به مردم خدمات ارائه کند.

مجلس از پاسخ آخوندی در خصوص واردات تجهیزات حمل و نقل ریلی قانع شد

نمایندگان مجلس پاسخ‌های وزیر راه و شهرسازی در خصوص علت واردات تجهیزات حمل و نقل ریلی دارای تولیدات مشابه داخلی را قانع کننده دانستند.

در جلسه علنی امروز مجلس علیرضا محجوب و نادر قاضی‌پور نمایندگان تهران و ارومیه درباره علت واردات تجهیزات حمل و نقل ریلی دارای تولیدات مشابه داخلی سوالی را از وزیر راه و شهرسازی مطرح کردند.

گفتنی است بعد از توضیحات عباس آخوندی، نمایندگان با ۸۷ رای موافق، ۸۸ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر، سوال را وارد ندانسته و اعلام کردند که از توضیحات وزیر قانع شده اند.

۳ هزار کیلومتر ریل‌گذاری در چهار سال گذشته انجام شده است/ نمی‌توان سرنوشت بخش ریلی را به تولید یک کارخانه گره زد

در جلسه علنی امروز مجلس عباس آخوندی در پاسخ به سوال نادر قاضی‌پور و علیرضا محجوب درباره علت واردات تجهیزات حمل و نقل ریلی دارای تولیدات مشابه داخلی، گفت: تولید ریل در ایران به سال ۷۳ بر می‌گردد و در سال ۹۳ با حمایت جدی وزارت راه پروژه‌ای که ۲۰ سال معطل مانده بود به نتیجه رسید.

وی در ادامه افزود: ما سال ۹۳ توافقنامه‌ای با وزرای صنعت و کار امضا کردیم و پشتیبانی خود را از اینکه شرکت ذوب‌آهن اصفهان خط تولید ریل را مستقر کند، اعلام کردیم و همان جا گفتم که تولیدات تا چهار سال آینده را بلافاصله خرید می‌کنیم.

آخوندی تصریح کرد: ما بلافاصله سفارش ۴۰ هزار تن ریل را به ذوب‌آهن اصفهان دادیم اما آنها تا سال ۹۶ موفق به تولید نشدند. در سال ۹۶ این شرکت موفق به تولید شد و اولین محموله ۵۰۰ تنی را تحویل داد. اخیرا هم عنوان کردند هزار تن آن قابل تحویل است و بنابراین قرارداد منعقد شده و کار در حال انجام است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در چهار سال گذشته حدود 3 هزار کیلومتر ریل‌گذاری انجام شده است، گفت: این رقم شامل ۱۲۰۰ کیلومتر خط جدید و ۱۸۰۰ کیلومتر نوسازی یا بازسازی است که این 3 هزار کیلومتر خط جدید معادل ۳۶۰ هزار تن ریل است.

آخوندی با اشاره به اینکه در سال ۹۱ کل بار حمل شده توسط ریل ۲۲ میلیارد تن کیلومتر بوده است، عنوان کرد: در سال ۹۶ این میزان به بیش از ۳۰ میلیارد تن کیلومتر رسیده که میزان صرفه‌جویی آن در یک سال ۱۰ میلیارد لیتر گازوئیل است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: همچنین در سال 96 در بخش مسافر ۱۳.۵ میلیارد نفر کیلومتر جابجایی مسافر داشتیم که در چهار ماهه اول امسال با وجود شرایط سخت ۱۲ درصد رشد داشته که بر این اساس ۲.۷ میلیارد لیتر گازوئیل صرفه‌جویی بخش مسافر بوده است.

آخوندی با تاکید بر اینکه بخش ریلی در اولویت وزارت راه و شهرسازی است، اظهار داشت: سوال این است که ما چه مقدار از ۳۶۰ هزار تن ریل را می‌توانیم در داخل تولید کنیم. من به همین خاطر به شرکت ذوب‌آهن اصفهان رفتم و به آنها گفتم هر آنچه در چهار سال آینده تولید می‌کنید را یک جا می‌خریم ولی آیا باید سرنوشت کل بخش ریل را به تولید یک کارخانه گره بزنیم؟

وی در ادامه افزود: ما از سال ۹۳ که پیگیر تفاهم نامه بودیم نهایتا در سال ۹۶ موفق شدیم قرارداد ببندیم، مشروط به اینکه ریل استاندارد به ما تحویل شود. پیش از این قرار بود ظرف چهار ماه تا شهریور ۴۰ هزار تن ریل تحویل شود که نهایتا در مرداد امسال ۵۰۰ تن تحویل شد.

این عضو کابینه میزان مطالبات وزارت راه از شرکت ذوب‌آهن اصفهان را ۱۷۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: ما حتی توافق کردیم که ۱۰۰ میلیارد تومان را در جهت حمایت از این شرکت پروژه کنیم اما نمی‌توانیم پروژه‌ها را متوقف کنیم زیرا کل ریلی که آنها به ما تحویل دادند برای چهار کیلومتر بوده و ما در چهار سال گذشته بیش از سه هزار کیلومتر ریل‌گذاری کردیم.

آخوندی در ادامه افزود: کدام عقل سلیم می‌گوید تمام بخش ریل را به خاطر این شرکت متوقف کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه استفاده از بخش ریلی موجب کنترل قیمت حمل و نقل و ارائه خدمات ارزان به مردم می‌شود، تصریح کرد: مصرف‌کننده ریل در بخش مسافر طبقه پایین جامعه هستند و بر این اساس سر پا نگه داشتن بخش ریلی برای ما بسیار مهم است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قراردادهای این وزارتخانه با مپنا و واگن‌سازی پارس گفت: در چند سال اخیر ۱۳۰۰ واگن باری با واگن‌سازهای ایرانی قرارداد بسته شده که ۹۰۰ واگن باری تحویل شده و در حال کار است و بقیه در حال ساخت است. همچنین ۴۱۰۰ واگن باری از محل خط اعتباری ایران و روسیه برای ساخت داخل قرارداد بسته شده است.

نماینده ارومیه در تشریح سوال خود از آخوندی: دولت به فکر توسعه حمل و نقل ریلی نیست/ توسعه حمل و نقل ریلی تلفات جاده ها را کاهش می دهد

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه دولت به فکر توسعه حمل و نقل ریلی نیست، گفت: سالانه ۱۶ تا ۳۲ هزار نفر در جاده ها جان خود را از دست می دهند و استفاده از حمل و نقل ریلی می تواند به کاهش میزان کشته ها کمک کند.

 در نشست علنی امروز مجلس، نادر قاضی پور در تشریح سوال خود از وزیر راه و شهرسازی گفت: این سوال در حوزه تولید و اشتغال بوده و متاسفانه در حال حاضر توسعه راه آهن در کشور ما چشمگیر نیست.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه خطوط ریلی در کشور برنامه ای وجود ندارد، اظهار داشت: دولت ارزشی برای این حوزه قائل نیست و سالیانه 16 تا 32 هزار نفر در سوانح جاده ای جان خود را از دست می دهند که اگر مردم بتوانند از خطوط ریلی بیشتر استفاده کنند میزان تصادفات کاهش پیدا می کند.

قاضی پور با اشاره به اینکه 80 هزار میلیارد تومان یارانه سوخت پرداخت می شود، عنوان کرد: همچنین میزان تصادفات در جاده ها نیز رشد چشمگیری داشته که تمام این مسائل نشان از نبود زیرساخت لازم در کشور با هدف توسعه حمل و نقل ریلی است. متاسفانه برخی خودروهای شخصی نیز در حکم ارابه مرگ بوده و دولت باید پاسخ دهد که چرا به توسعه حمل و نقل ریلی توجهی ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه افزود: به دلیل سوء استفاده مدیریتی در بخش راه آهن هزینه زیادی از جیب مردم به حساب راه آهن واریز می شود و متاسفانه دولت به وعده های خود در این حوزه عمل نمی کند.

قاضی پور با تاکید بر اینکه کیفیت خط ریل ها مسئله بسیار مهمی است، گفت: اما رفتار دوگانه وزیر راه و شهرسازی با تولیدات داخلی و خارجی مسئله ساز است. وی تمایل دارند بر تمام مراحل تولیدات داخلی نظارت داشته باشند و این در حالی است که بر تولید ریل‌های خارجی هیچ نظارتی ندارند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه وزیر راه و شهرسازی در راستای نظارت بر تولید ریل داخلی، شرکتی فرانسوی را به کار گرفت تا بر تمام مراحل تولید نظارت کند، اظهار داشت:  این در حالی است که بر تولید ریل های وارداتی از کشورهای هند، چین و... هیچ نظارتی صورت نمی گیرد و این یعنی پشت کردن به کارگر و تولیدات داخلی و حال سوال این است چه کسی باید از تولیدات داخلی حمایت کند؟

وی با بیان اینکه با خرید ریل های بی کیفیت شاهد کشته شدن بسیاری از زائران و مسافران خواهیم بود، گفت: راه آهن مراغه به ارومیه پس از 18 سال هنوز تمام نشده و نیمه تمام به حال خود رها شده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه ترکیه از هند ریل راه آهن خریداری کرد، اما به دلیل عدم کیفیت از آن استفاده نکرد، اظهار داشت: کشور ترکیه این ریل های بی کیفیت را به شما فروخت و این در حالی است که امسال سال حمایت از کالای ایرانی است و در بازار آشفته امروز همه باید با اتحاد و زیر نظر ولایت فقیه کالای ایرانی بخریم.