۰ نفر

دستور کار کمیسیون‌های مجلس در هفته جاری

افزایش بی رویه قیمت‌ها بررسی می‌شود/ واکاوی سانحه برخورد نفتکش با اتوبوس مسافربری

۳۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۰
کد خبر: 286699
افزایش بی رویه قیمت‌ها بررسی می‌شود/ واکاوی سانحه برخورد نفتکش با اتوبوس مسافربری

در جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس در هفته جاری، استیضاح وزیر علوم، علت افزایش بی‌رویه قیمت برخی از اقلام و سانحه برخورد نفتکش با اتوبوس مسافربری در سنندج مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اقتصادآنلاین - المیرا اکرمی؛ در این هفته کمیسیون اقتصادی مجلس رای گیری در خصوص تقاضای تعدادی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از عملکرد بانک مرکزی ایران در پنج سال گذشته، ادامه بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و بررسی سوال تعدادی از نمایندگان مجلس از ریاست جمهوری را در دستور کار دارد.

همچنین در هفته جاری کمیسیون انرژی مجلس طرح یک شوری تشکیل وزارتخانه‌های انرژی، آب و محیط زیست و اتخاذ تصمیم در خصوص طرح یک شوری الزامات اجزایی توزیع و عرضه سوخت و CNG  در کشور را در دستور کار دارد.

کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری هم در این هفته میزبان رییس سازمان سنجش آموزش کشور به منظور ارائه گزارش در خصوص نحوه برگزاری کنکور سراسری سال ۹۷ است. علاوه بر این بررسی طرح استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با حضور استیضاح کنندگان دیگر دستور کار این کمیسیون است.

در جلسات هفته جاری کمیسیون اجتماعی هم بررسی طرح ادغام سازمان های اورژانس، مدیریت بحران و هلال احمر و تشکیل وزارت مدیریت بحران، ادامه بررسی لایحه تمدید و اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری و بررسی نیازهای تقنینی کشور پیرامون آسیب های اجتماعی با حضور ریاست مجلس و وزیر کشور در دستور کار خواهد بود.

بررسی اقدامات به عمل آمده در اجرای بند (ن) تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور مبنی بر تکلیف دولت به تادیه مبلغ ۵۰۰ هزار میلیارد از بدهی خود به صندوق‌ها، رسیدگی به طرح یک فوریتی نحوه پیگیری و رسیدگی به ارجاعات نظارتی مجلس، دعوت از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جهت ارائه گزارش وضعیت طرح‌های عمرانی و عملکرد اعتبارات این وزارتخانه و رسیدگی به طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان هم موضوعاتی است که در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در هفته پیش رو در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم آخرین وضعیت مطالبات داروخانه داران از سازمان تامین اجتماعی با حضور ریاست سازمان تامین اجتماعی و فعالان این حرفه، طرح سازمان نظام مددکاری اجتماعی جمهوری اسلامی ایران و مسائل، مشکلات و چالش های پیش روی صنعت دارو و تجهیزات پزشکی با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ریاست و مسئولان سازمان غذا و دارو مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم بررسی برنامه‌های دولت در خصوص کنترل و تنظیم بازار و فرایند تخصیص ارز به واحدهای تولیدی در راستای سیاست های ضد تحریم، بررسی میزان تحقق احکام قانون و نتایج کمی و کیفی خدمات ارائه شده پیرامون دولت الکترونیک با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و دبیر شورای عالی فضای مجازی و دعوت از وزیر صنعت، معدن و تجارت جهت پاسخگویی به سوالات تعدادی از نمایندگان را در دستور کار دارد.

در جلسات هفته جاری کمیسیون عمران مجلس هم دو طرح تشکیل وزارتخانه‌های انرژی و آب و محیط زیست و طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین بررسی نهائی مشکلات کامیون داران جهت ارسال گزارش به صحن علنی مجلس با حضور معاونان وزارتخانه‌های اطلاعات، نفت، جهاد کشاورزی، کشور، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، امور خارجه، بانک مرکزی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گمرک، نیروی انتظامی، اتاق ایران، تولید کنندگان کامیون، تعزیرات حکومتی، کانون های شرکت‌های حمل و نقل، رانندگان و کامیون داران دیگر دستور کار این کمیسیون است.

همچنین در این هفته کمیسیون عمران مجلس برای بررسی سانحه برخورد نفتکش با اتوبوس مسافربری در سنندج میزبان وزیر راه و شهرسازی، رئیس پلیس راه و فرمانده راهنمایی و رانندگی و مدیر عامل شرکت ملی پخش و پالایش فرآوردهای نفتی خواهد بود.

کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هم بررسی موضوع علت افزایش بی رویه قیمت برخی اقلام با حضور وزرای امور اقتصادی و دارایی، صنعت و معدن و تجارت، دادگستری و روسای بانک مرکزی، سازمان تعزیرات حکومتی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بررسی طرح اصلاح موادی از قانون آیین دادرسی کیفری، بررسی طرح تشدید مجازات جرائم خشن ارتکابی علیه بزه دیدگان خاص و بررسی طرح تشدید مجازات اسید پاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن را در دستور کار دارد.

کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هم بازار گوشت قرمز کشور را با حضور مدیران و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، گمرک کشور، سازمان توسعه تجارت ایران، بانک مرکزی و مرزبانی جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار می‌دهد.

بررسی مواد ۳ و ۴ و ۸ و ۹ و ۱۰ و ۱۱و تبصره ۱۹ لایحه حفاظت از خاک در اجرای ماده ۱۵۳ قانون آیین نامه داخلی مجلس و نشست مشترک با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر نیرو و رئیس سازمان هواشناسی کشور با موضوع رعایت ملاحظات بودجه‌ای برای تحقق اهداف برنامه‌های توسعه در بخش‌های کشاورزی، آب، منابع طبیعی، محیط زیست و هواشناسی دیگر دستور کارهای کمیسیون کشاورزی مجلس در هفته جاری است.