۰ نفر

ضرورت واگذاری پروژه های عمرانی به بخش خصوصی

۲۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۳۷
کد خبر: 286576
ضرورت واگذاری پروژه های عمرانی به بخش خصوصی

واگذاری پروژه های عمرانی به بخش خصوصی موضوعی است که حتی مورد تاکید مقام معظم رهبری هم قرار دارد. برای تحقق این موضوع، موارد مندرج در اصل 44 قانون اساسی بسیار کارگشاست.

در حالی بخش خصوصی می تواند موتور محرک تکمیل پروژه های عمرانی باشد که حجم بالای پروژه های عمرانی و میزان قابل توجه پروژه های نیمه تمام و همچنین کمبود بودجه می طلبد که بخش خصوصی وارد میدان عمل شود و دولت عزم جدی در واگذاری پروژه ها به این بخش از خود نشان دهد.

آنطور که آمارها نشان می دهد بیش از حدود 65 هزار پروژه عمرانی در کشور وجود دارد که بیش از 5 هزار از این پروژه ها عمرانی و 60 هزار از آنها استانی است. این در حالی است که برای تکمیل این پروژها نیازمند بیش از 70 هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم و این در شرایطی است که بودجه دولتی نمی تواند تامین کننده چنین مبلغی باشد و بنابراین واگذاری پروژه های عمرانی به بخش خصوصی و استفاده از منابع مالی این بخش برای تکمیل این پروژه ها مناسب ترین راه ممکن به نظر می رسد.

در همین رابطه برای اینکه به موارد مندرج در برنامه ششم توسعه در خصوی واگذاری پروژه های غیر حاکمیتی به بخش خصوصی هم عمل شود، دولت باید فهرستی از این پروژه ها ارائه دهد و در عین حال زمینه و انگیزه را برای حضور بخش خصوصی در این کار فراهم کند.

انتظار این است که برای واگذاری پروژه های عمرانی به بخش خصوصی بانک ها هم همکاری و همراهی لازم را داشته باشند و اطمینان خاطر لازم را برای فعالان این بخش فراهم کنند.

نکته ای که باید در این میان توجه داشت این است که جذب بخش خصوصی به پروژه های عمرانی یکی از بهترین راه هایی است که می تواند از خروج سرمایه از کشور جلوگیری کند. این در حالی است که اگر بخش خصوصی اطمینان پیدا کند که سود و منفعتش در به دست گرفتن این پروژه ها تامین می شود، اشتیاق و انگیزه لازم را در این زمینه خواهد یافت.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس*