۰ نفر

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

تصمیمات اشتباه دولت درباره ارز ارتباطی به آمریکا ندارد

۲۸ تیر ۱۳۹۷، ۱۷:۳۲
کد خبر: 286438
تصمیمات اشتباه دولت درباره ارز ارتباطی به آمریکا ندارد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تکلیف جمهوری اسلامی با آمریکایی‌ها مشخص است و تصمیم ارزی اشتباهی که در دولت گرفته می‌شود، به آمریکایی‌ها ارتباطی ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محمدرضا پورابراهیمی ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی مدیران تامین اجتماعی استان با روسا و اعضای هیأت مدیره کانون‌های کارگران بازنشسته شهرستان کرمان اظهار داشت: ریشه اصلی مشکلات اقتصادی ایران در تحریم نیست، بلکه بخش زیادی از آن به عوامل درونی ارتباط دارد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی عوامل داخلی مؤثر بر اقتصاد کشور را شامل ساختاری، رفتاری، سیاسی و روانی دانست و گفت: اتکا به نفت موجب شد که ما از ساختارهای واقعی در حوزه اقتصادی اجتناب کنیم و بیشترین آن هم مربوط به قبل از انقلاب است.

پورابراهیمی عنوان کرد: اینکه باید از نفت جدا شویم به معنی عدم فروش نفت نیست، بلکه اداره کشور را منوط به برداشت نفت نگذاریم، و درآمد آن را در صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولت در نظر بگیریم.

وی افزود: دولت باید از کار و فعالیت واقعی در اقتصاد درآمد کسب کند، کشوری که تمام درآمد آن نفت باشد در برابر بسیاری از جریان‌ها آسیب‌پذیر می‌شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در کنار این مسائل ساختاری، بحث ناکارآمدی‌ها مطرح است، اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور موفق باشد، باید وزارتخانه‌ای مانند تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوب عمل کند که از سه وزارتخانه تشکیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر سازمان تامین اجتماعی به درستی اداره شود، علاوه بر ارائه خدمات بیمه‌ای و دستمزد و بازنشستگی، نقش مهم و اساسی در اقتصاد کشور دارد.

پورابراهیمی ادامه داد: بخش عظیمی از بنگاه‌های اقتصادی که امروز در حال فعالیت هستند، سازمان تامین اجتماعی سهام‌دار و شریک است و در کل دنیا همین روال است.

وی عنوان کرد: اشکال ما این است که بر عکس دنیا، صندوق مربوط به کارگر و کارفرما توسط دولت اداره می‌شود، 15 درصد از ارزش بازار سرمایه کشور متعلق به شرکت‌های وابسته به سازمان تامین اجتماعی است.

پورابراهیمی ابراز داشت: پس تمام اقتصاد ما ربطی به تحریم‌ها ندارد، باید عملکرد درستی در داخل داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تکلیف جمهوری اسلامی با آمریکایی‌ها مشخص است و همه می‌دانیم که دشمنی آنها با ما پایانی ندارد، گفت: تصمیم ارزی اشتباهی که در دولت گرفته می‌شود، به آمریکایی‌ها ارتباطی ندارد.

پورابراهیمی افزود: مسئله فساد نگرانی بیشتری از سوء‌تدبیر ایجاد می‌کند هرچند تعداد آن خیلی کم باشد، اما برچسب آن بر همه مدیران و نهادها و مجموعه‌ها زده می‌شود.

وی عنوان کرد: با توصیه اخلاقی جلوی فساد را نمی‌شود گرفت و باید قاطعانه با آن برخورد شود.